טור דעה

השמאל מוכן לשמור על החוקים, כשזה נוח לו // הרב דב פוברסקי

אלעזר שטרן, שהיה קצין חינוך ראשי, עסק בהטמעת ערכי צה"ל, ובראשם שמירה על החוק באשר הוא, אך כאשר הוא עמד בפקק בהפגנות, הוא טען כי הוא נושם אוויר פסגות מהעוצמה של המפגינים | הרב דב פוברסקי על צביעות השמאל (טור דעה)

הרב דב פוברסקי | כיכר השבת |
הרב דב פוברסקי (צילום: קובי ישעיהו)

עד לעשות לשמאל הפרו תורתם

החוק הוא לפני הכול, ומעל כולם, כולם שווים בפני החוק – אלו מלים שמאז קום המדינה עמדו בפרק הראשון של לימודי אזרחות בכל מוסדות הלימוד שבהם לימדו אזרחות.

סירוב פקודה, או עירובו של צה"ל בכל גחמה או מגמה פוליטית, היה נחשב עד לא מכבר כ'כופר בעיקר' – לא פחות.

צה"ל הוא זרוע ביצועית הכפוף לשר הביטחון והממשלה, ואין לנו את הפריבילגיה להחליט מתי הממשלה נוחה לנו, ומתי לא, מתי הפקודה מתאימה לו ומתי פחות, צה"ל כצבא בסדיר ובמילואים – יבצע את המוטל עליו, כל עוד הפקודה חוקית, קרי, חייל לא יבצע פקודה להיכנס לחנות לגנוב – למשל.

בסיס קיומו של צבא הוא בעצם ההכלה.

זכורני היטב בעת שהייתי רב אוגדת איו"ש – כאשר מפקד האוגדה היה לא אחר מאשר תא"ל (דאז) בני גנץ. הייתה החלטה לפנות את 'חוות מעון', כאשר לטענת המדינה מתנחלים פלשו לקרקעות פלסטיניות ובנו שם בין היתר בית כנסת.

החיילים שהיו אמורים לבצע את הפעילות היו מחטיבה שהיו בה חיילים דתיים רבים, חלקם אף היו משפחות של מתנחלים מחוות מעון, חברים לספסל הישיבה ועוד כיו"ב.

לא ניתנו הנחות, והאוגדה בראשותו של בני גנץ, בקשה לערוך 'הכנה מנטלית' לחיילים, ולהסביר להם שעל קיום פקודה והתעלות מכל רגש אחר, יש בו כדי לחזק את צה"ל, ולשמור עליו כצבא איכותי, משימתי וממושמע.

כי אם לא נעשה כך – אנחנו מחריבים בפועל את הבית מעל ראשנו.

כך שאם כל הקושי הנקודתי, יהיה אשר יהיה, יש מעליו את הבניה של בטחון ישראל, ושמירה על הצבא כמבצע פקודות גם כשהן לא נוחות ונעימות לנו.

החיילים יש לומר – היו ממושמעים ובבכי ובדמעות בצעו את המוטל עליהם, ראיתי זאת בעיניי, הייתי שם. אלוף הפיקוד היה האלוף (דאז) בוגי משה יעלון, ופיקד בפועל על המבצע.

אגב, גם חה"כ האלוף במיל' זאב גנדי הי"ד שהיה מראשי הימין התייצב בחוות מעון, כדי להתנגד לפינוי, והתיישב בתוך מבנה שהיה מיועד להריסה – כדי לעכב ולא לאפשר את ההריסה, בוגי אלוף הפיקוד באותו זמן, נתן הוראה ליטול את גנדי עם הכסא ולהוציאו בכוח מהמבנה שנהרס דקה לאחר מכן.

גם אלעזר שטרן, שהיה קצין חינוך ראשי, ולפני כן מפקד בית הספר לקצינים – בו בזמן שאני שירתי כרב בית הספר לקצינים – בה"ד 1, עסק בהטמעת ערכי צה"ל, ובראשם שמירה על החוק באשר הוא, ללא הבדל דת גזע או מין, ובעיקר ציות לפקודה והתייצבות למילוי משימה גם כשהיא נוגדת את ערכי – כל עוד היא חוקית!

חשוב לציין כי פקודות שהן בניגוד להלכה – לא היו קיימות ואף היו מעוגנות בפקודת מטכ"ל.

והנה עברו שנים, ומה שהיה בעבר סוג של 'יהרג ואל יעבור' כערך של קברניטי הצבא, הפך ללעג וקלס על ידם עצמם.

בהפגנה בסופ"ש האחרון ובחסימת כבישים וגישה לנתב"ג, הגדיר אלעזר שטרן את האירוע תוך כדי שהוא עומד בפקק – כי הוא נושם אוויר פסגות מהעוצמה של המפגינים האצילים שלוחמים על הדמוקרטיה של המדינה.

הערכים של מתיישבים יהודים, של מפונים מבתיהם – שהוא ערך אנושי בסיסי, עוד לפני ערכי מדינה, אינם נספרים.

החוק מעל כולם - לא ממש, שווה לכל נפש – ממש לא.

כשהחוק הוא נחקק על ידי הימין, או נדרש על ידו – זהו העת שעת לעשות לשמאל הפרו את תורתם, אותה הם כתבו במו ידם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר