הפרשן הצבאי ישראל קצובר: "המדינה פרעה את החוב למשפחת שליט"

"חייל שנשלח למערכה חייב לשוב הביתה, אם הוא נשאר בחיים. זו חובתה של המדינה שגייסה את האיש לשורותיה" - כך אומר הבוקר הפרשן הצבאי הוותיק של עיתון 'המודיע', ישראל קצובר, בשיחה עם 'כיכר השבת', שעה קלה לפני שגלעד שליט ישוב לישראל. וגם: החסרונות והמעלות של העסקה השנוייה במחלוקת

ישראל אהרן | כיכר השבת |
הפרשן ישראל קצובר (ברלה שיינר)

"צבא שאין בכוחו לשחרר חייל שנחטף משורותיו ולא מסוגל להגיע אליו, מרחק של דקות הליכה ברגל מגבולו, בהכרח שמביא את מדינתו לפינה הדחוקה של ה'אין ברירה'. אין כאן מצבי ביניים. חייל שנשלח למערכה חייב לשוב הביתה, אם הוא נשאר בחיים. זו חובתה של המדינה שגייסה את האיש לשורותיה" - כך אומר הפרשן הצבאי הוותיק של 'המודיע', ישראל קצובר, בראיון עם 'כיכר השבת', לקראת ביצוע עסקת שליט.

"אין מצבי ביניים", הוא מוסיף, "אם היא לא מסוגלת לעשות זאת בכוח זרועה הצבאית, עליה לשלם את מחיר הכישלון וחוסר היכולות. ואת זה הבינה ממשלת ישראל הנוכחית, והפנימו כל ראשי זרועות הבטחון שלה. והבוקר היא הולכת לפרוע את שטר החוב שלה למשפחת החייל ולחטוף עצמו".

עוד אומר קצובר: "יש ארצות שאינן מוכנות לשלם אף לא במחיר של גופה אחת מתפוררת, בתמורה לחייל חטוף וחי. ולמרבה הפלא, החטיפות אצלן כמעט ולא קיימות. כי האויב יודע שזו לא הדרך. הוא רשאי לחטוף, אך הוא לא יקבל בתמורה, דבר. גם לא עצם יבשה. ישראל טרם קיבלה החלטה לנהוג כך. למרות שבתוך צה"ל יש רבים ובכירים הגורסים שאחת ולתמיד צריך להחליט על דרך התנהלות אחרת. שונה. שאם לא כן, חטיפת שליט לא תהיה האחרונה.

"מזה שנים", מטעים קצובר, "שבישראל מתנהלת 'מלחמה' בין 'הרגש היהודי' ל'מחויבות הלאומית'. עם שובו של שליט, היום הביתה, תצטרך ממשלת ישראל, להשתחרר מעיסוקיה בהרבה דברים חשובים, ולהתרכז בדיון החשוב עוד יותר של 'לאן מכאן הלאה"'.

"ידה הרכה של ישראל בטיפולה באסיריה הרוצחים, איננה נתפסת אצל אויביה, כפי שאנו חושבים - כהתבטאות ההומאניות עלי אדמות, אלא כטיפשות וחולשה. זה הזמן לשנות מהלכים. זה הזמן להקשיח גישות. זה העיתוי ההולם והמתאים להתחיל בהכנות לקראת החטיפה הבאה. אין מועד טוב יותר שבו על הצבא לדון, קודם כל עם עצמו, כיצד ינהג מן הרגע הראשון לחטיפה הבאה. כי ייתכן והיא תהיה כבר מחבר בבוקר.

"זה הזמן לקבוע מהלכים, של יד קשה על גבול הברוטאלית למול כל מחבל שהשתחרר בעסקה המתועבת והבלתי נמנעת הזאת, השב לעסוק בטרור. למול כאלו, אסור שינהגו כללי העבר".

הממשלה מחליטה

באשר לקמפיין שהפעילה משפחת שליט בשנים האחרונות, אומר קצובר: "משפחת שליט צדקה בעמידתה הנחרצת על שחרור בנה, הגם שניתן היה לנהל את המערכה עם פחות פופוליזם שחבר לכל מי שהיה מעוניין לערער את אחיזת הממשלה הקיימת. גם את המשפחות השכולות המוחות ועותרות אפשר להבין. כאבן כן ואמיתי. יקיריהם, הם אלו שהמחבלים המשתחררים רצחו בדם קר.

"אך בשורה התחתונה מי שמחליטים במדינה מסודרת, הם נבחרי הציבור. הממשלה. הצמרת הבטחונית. ואלו הגיעו למסקנה שהעסקה היא גרועה, אך הרעה במיעוטה והטובה ביותר שאפשר היה להשיג בקונסטלציה הזאת.

"השבוע אמרה לי אישיות בטחונית בכירה ביותר, שיש לה עשר סיבות טובות להוצאתה אל הפועל של עסקת החילופין, שרק הנימוק האחרון שלה, הוא שחרורו של גלעד שליט. והאישיות הסכימה אפילו לפרט:

"זה יעזור לישראל להתכונן לקראת העימות האמיתי הגדול שלה העומד מאחרי הדלת. זה ייתן מכה לאבו מאזן על כל תעלוליו האחרונים. יסכסך בין האיראנים לחמאס. זה ישפר את היחסים עם מצרים. אולי יפשיר את ההידברות עם התורכים. יציג את ישראל בעולם במצב מדיני משופר יותר, ירוקן את בתי הכלא בישראל, שאין כבר בהם מקום למעצר מחבלים חדשים. יביא את הצבא לפתיחת דיונים על דרכי ההתנהגות באירועים שכאלו בעתיד. יאפשר לגשת לפתרונות הגיוניים בעניין הסגר על עזה. וכן, וזה הדבר האחרון ברשימה, העסקה תביא גם להשבתו הביתה של גלעד שליט".

יום שמח-עצוב

קצובר מתייחס גם ליום שלישי הזה - היום בו נראה את גלעד בחיק משפחתו: "שובו של שליט הוא בהחלט יום שמח. אך מה לנו ולפסטיבל השמחה שאחז בנו? לוח ימי שליט בכלא עצר מלכת. שעון העצר של הרוצחים העלולים לשוב לזירת הטרור, החל לפעול.

"העבודה שבכירי הבכירים של ארגוני הטרור נותרו בכלא הישראלי איננה נחמה. המשתחררים שבים לבתיהם ובתוכם רגשי נקם כבירים. קשה יהיה לבולמם. קשה יהיה גם לעצור בעד הלא משתחררים שנותרו בכלא, לנהל מתוך חדרי המעצר את פיגועי העתיד.

"בכירם, מרוואן ברגותי, שתק עד אתמול. אך יממה לפני ביצוע העסקה אמר את אשר על לבו: 'הבטיחו לשחררני אך הרשות הפלשתינית היא שמנעה זאת'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר