חבר מועצת שינוי: "צה"ל לא צריך חרדים"

הדיון רווי האמוציות בנושא גיוס חרדים לצה"ל לא יורד מסדר היום, ובשטח כבר מתחילים להישמע קולות הקוראים למעבר לצבא מקצועי. מה זה צבא מקצועי? למה זה יותר טוב מהשיטה שקיימת כיום? ירון לרמן, חבר מועצת 'שינוי' קרא לפטור את כל החרדים משירות בצה"ל. גם קצינים וסגני אלופים הביעו תמיכה

יוסף פאר | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (פלאש 90)

הריטואל שחוזר על עצמו - ידוע, כל כמה שנים הציבור נדרש לסוגיית אי שירות חרדים בצה"ל, כלי התקשורת מתעסקים באובססיביות בסוגיה, פעילים יוצאים לשטח, מפגינים, צועקים, וקוראים לביטול חוק טל ולגיוס חרדים לצה"ל. התופעה מוכרת, ודובר וידובר בה רבות.

אלא מה, שכמעט ואין שום פתרון הגיוני ואמיתי לסוגיה. הרי אף אדם לא באמת חושב שביום בו הסדר תורתו אומנותו יופסק.

אלפי חרדים ישעטו על מדים לבסיסי צה"ל. בינינו, החילונים גם פוחדים מהיום הזה: תארו לכם יום בו הצבא יתמלא בחרדים חובשי כיפות ועטורי זקנים שמסרבים לשמוע שירת נשים, ולא מתפשרים על קוצו של 'יוד'.

ביום שזה יקרה, אלפי חילונים יעזבו את הצבא.

אמרנו כמעט ואין פיתרון הגיוני, כי פיתרון אחד דווקא נשמע מאוד טוב ונכון. המדובר ברעיון לעבור לצבא מקצועי.

הרעיון מבוסס סביב הדעה שחיילים המגויסים בכפיה משרתים פחות טוב מחיילים המתגייסים מרצון. לדברי התומכים במעבר לצבא מקצועי, המעבר ישפר את צה"ל מכמה בחינות.

בטחונית - הטכנולוגיה של ימינו דורשת התמקצעות מיומנות ונסיון שיכולים להירכש רק בצבא מקצועי.

כלכלית - צבא מקצועי הוא חסכוני יותר, ומקיים צמצום ניכר בביזבוזים המשוועים.

חברתית - מדובר בצבא שיוויוני יותר, לדברי המצדדים ברעיון "זכות הבחירה החופשית היא השיוויון היחידי והאמיתי", זכות שיכולה להתקיים רק בצבא מקצועי.

מוסרית - צמצום ניכר במספר המתאבדים בצבא.

המטרה: צבא קטן וחכם

במאמר שפירסם לפני כמה שנים יעקב ליפשיץ מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, קרא לרמטכ"ל דן חלוץ (לשעבר) לבטל את צבא החובה. לדבריו: "הגיע הזמן לחשוב ברצינות על ביטול צבא החובה. בוודאי שזהו צעד נכון למשק, אך גם מבחינת הצבא אי אפשר לחשוב על עוד צעד שעשוי לחסוך, לאורך זמן, משאבים רבים כל כך. זוהי הדרך האמיתית לצבא קטן וחכם. המיומנות הגבוהה הנדרשת בפעילות הצבאית, עתירת הטכנולוגיה הגבוהה, דורשת הכשרה ואימונים ממושכים, ובלאו הכי בחלק גדול של המסלולים המקצועיים מתחייבים חיילי החובה לשירות נוסף בתנאי קבע. ההצעה לקצר את שירות החובה תפחית, במידת מה, את המעמסה המוטלת על צה"ל כתוצאה מהכורח להעסיק כמויות מיותרות של חיילים, אך היא עומדת בסתירה מובהקת לצורך בהכשרה ממושכת ובמיומנות גבוהה"

גם ירון לרמן, חבר מועצת 'שינוי' בעבר, וממייסדי תנועה הקוראת למעבר לצבא מקצועי, תומך ברעיון. במאמר שפירסם ב'הארץ' קרא לרמן לפטור את כל בחורי הישיבות משירות בצה"ל. "לצערי, הרבה אזרחים בעלי כוונות טובות התובעים את גיוסם בכפייה של החרדים לצבא, עושים זאת מתוך בורות בכל הנוגע למערכת הביטחון וצרכיה. בעשור האחרון קמו שלוש ועדות לבחינת שירות החובה. כולן קבעו שצה"ל סובל מעודף בחיילי חובה, וניתן לקצר את השירות ולהעלות את השכר".

לדברי לרמן: "החרדים לא גויסו גם כש"שינוי" היתה בממשלה ללא שום מפלגה חרדית כשותפה. האם באמת מאמין מישהו שצה"ל יגייס בכפייה את החרדים היום, כאשר כוחם הפוליטי גדול מאי פעם, וכאשר הוא סובל מעודף אדיר בחיילי החובה? הדבר האחרון שצה"ל זקוק לו זה עוד אלפי חיילים מיותרים בחיל הרבנות הצבאית. צה"ל והחרדים הם שניים מהכוחות חזקים במדינה, והם לא רוצים להיפגש".

לפני כשנתיים קראו מספר קצינים וסגני אלופים במילואים להעניק פטור מלא לחרדים משירות צבאי, וכן לעבור לצבא מקצועי. לדברי הקצינים, כיום ישנה עדיפות לצבא מקצועי על פני זה המגוייס בכפיה. "האיומים ושדה הקרב העתידי עתיר הטכנולוגיה, מחייבים חיילים ומפקדים מקצועיים ומנוסים. רמת המקצועיות והניסיון הנדרשת אינה יכולה להיות מושגת בצבא המגוייס בכפייה. רק במעבר לצבא מקצועי אזרחי ישראל יזכו לקבל את הצבא החזק שהם ראויים לו".

בעשרות השנים האחרונות מרבית המדינות המתפתחות באירופה נטשו באופנים שונים את מודל צבא העם, ועברו לצבא מקצועי, בינהם איטליה, ספרד, צרפת, גרמניה, בלגיה, בולגריה, קנדה, צ'כיה, דנמרק, ועוד. גם צבא ארצות הברית שנחשב לצבא החזק ביותר בעולם הוא צבא המבוסס על רעיון הצבא המקצועי.

להפוך את צה"ל לצבא מקצועי

עם זאת נציין, כי בחלק מהמדינות שהזכרנו, החוק מאפשר במצב חירום לבצע גיוס חובה.

המצדדים בתכנית למעבר לצבא מקצועי, סבורים שלמרות שמצבה של מדינת ישראל שונה מזו של ארצות הברית או אירופה. כיום, כשהמלחמה עברה לחזית הטכנולוגית, אין צורך ב"כמות עודפת" של חיילים. ולהיפך, לשיטתם, בצבא מקצועי - לחיילים יש יותר מוטיבציה להילחם, מאשר בצבא חובה.

בשנת ,2007 עם פרוץ הדיון הציבורי הקודם בהארכת חוק טל, הגיש יו"ר מר"צ וח"כ לשעבר יוסי ביילין הצעת חוק טרומית שמבקשת לבטל את גיוס החובה בישראל, לפי ההצעה שכמובן לא אושרה, יבוטל הליך גיוס החובה, ובמקומו יתקיים מודל התנדבותי. הצעת החוק שביקשה לתת פטור מלא משירות צבאי בין הייתר לחרדים הייתה אמורה לאפשר לחרדים רבים לצאת לשוק העבודה, מה שכיום לא קורה - בשל מעמד 'תורתו אומנותו' שאוסר על תלמידי ישיבות להצטרף לשוק העבודה. כפי שציינו הצעת החוק לא אושרה בסופו של דבר.

כידוע, בימים האחרונים מתקיים פולמוס ציבורי רחב בנוגע לאי שירות מרבית החרדים בצה"ל, שוב מתחילים להישמע קולות הקוראים להפיכתו של צה"ל לצבא מקצועי. אולי יהיה זה הפיתרון שישים סוף לאחד הוויכוחים הגדולים בין חרדים וחילוניים בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר