כלי כושל?

אסון הפומ"ה בחאן יונס: הכלי הוותיק בחזית – והחולשות שנחשפו תחת אש

בעקבות האסון בחאן יונס: נגמ"ש פומ"ה ותיק נפגע באירוע קטלני ולוחמים נהרגו, בצה"ל בודקים כשלים במיגון ובהתאמת הכלי לאיומים העכשוויים | בן כמה הכלי בו נסעו הלוחמים, והאם הוא עומד בסטנדרטיים של ההגנה הדרושה? (חדשות צבא)

פומ"ה באימון בנגב (צילום: מאת Matanya - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=56568982)

אסון קשה פקד את כוחות אמש (שלישי) בדרום , כשנגמ"ש הנדסי מדגם "פומ"ה" (פורץ מכשולים הנדסי) נפגע בפעולה בחאן יונס – תוצאה שהובילה לאבדות קשות בה נהרגו קצין ושישה לוחמים, ככל הנראה לאחר שהוצמד מטען חבלה לנגמ"ש וצה”ל החל בתחקיר מקיף.

ה"פומ"ה", שפותח כבר בתחילת שנות ה-80 ונכנס לשירות בשנת 1990, מבוסס על שלדת טנק צנטוריון הבריטי – מבלי צריח, עם התאמות הנדסיות ישראליות ייחודיות. הכלי נבנה במקור ללחימה בדרום לבנון, אך שימש את כוחות ההנדסה לאורך כל חזיתות צה"ל, כולל באינתיפאדות, מלחמות עזה, ועתה – בלחימה האינטנסיבית בעזה.

למרות גילו המתקדם – קרוב ל-50 שנה – הפומ"ה ממשיך להיחשב לכלי אמין, בזכות שדרוגים מתמשכים שבוצעו בו לאורך השנים: תוספות מיגון, מערכות שליטה חדשות, מערכות אוורור, אטימה משופרת, ומערכות ראייה מתקדמות. עם זאת, לא כל שדרוג הצליח לגשר על הפערים מול הטכנולוגיה החדשה.

לפי דיווחו של יואב זיתון ב-ynet, היעדר מערכת הגנה אקטיבית מסוג "מעיל רוח" מהווה נקודת תורפה מרכזית. בשעה שטנקי מרכבה ונגמ"שי נמ"ר מצוידים במערכת זו, שמסוגלת ליירט טילי נ"ט בטרם פגיעתם – הפומ"ה נותר חשוף. כך, גם אם מיגונו נחשב כבד, הוא נבנה על תשתית מיושנת, מה שמקטין את סיכויו לשרוד פגיעה ישירה.

עוד עולה מהדיווחים, כי למרות התאמות משמעותיות – כגון "מדף מפקד ממוגן בחלונות זכוכית משוריינת", מערכת הנעה מחודשת, ושדרוגים אלקטרוניים – הכלי אינו מצויד בכל שכבות ההגנה הדרושות כיום מול תחמושת חודרנית מתקדמת של חמאס או ג'יהאד איסלאמי.

גורמים בצה"ל מדגישים כי תחקיר האירוע עדיין מתנהל, ובזהירות מוסיפים כי גם כלים חדישים יותר – כולל כאלה המצוידים במערכות הגנה מתקדמות – נפגעו במהלך הלחימה. "לא מדובר בכשל נקודתי של כלי בודד, אלא במורכבות של שדה הקרב הרווי באיומים משתנים", ציינו.

הפומ"ה ממשיך לשרת כיום לצד כלים נוספים כמו ה"נמ"ר" ההנדסי וה"אכזרית", כשהוא מופעל בידי לוחמים וטכנאים שהוכשרו במיוחד לתחזק את מערכותיו. קורס טכנאי פומ"ה בבסיס ההדרכה (בה"ד 20) נמשך כחודש, ומכשיר את החיילים באיתור תקלות, טיפולים שוטפים, וכיול מערכות הנעה – תהליך חיוני להבטחת כשירות הכלי בתנאים קשים.

האסון האחרון מחדד שוב את הדילמה עד מתי ניתן להסתמך על פלטפורמות ותיקות – גם אם שודרגו – בעידן שבו האויב משתמש בטכנולוגיות מתקדמות. בצה"ל מתכוונים להמשיך ולהתאים את אמצעי הלחימה, אולם באותה נשימה מדגישים – אין תחליף לנחישות הלוחמים, להכשרה הטכנית, ולשילוב הנכון בין ניסיון לבין חידוש.

| קרדיט אתרים צה"ל, ווינט

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (84%)

לא (16%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בצבא וביטחון: