בשורת נחת לשנה החדשה

גם עליכם הלחץ סוגר מכל הכיוונים? כך תגיעו לשלוות נפש אמיתית

יהונתן גליס - מנהל מרכז "אהבת עולם", מסביר לנו בראיון מרתק על המונח מדיטציה יהודית ועל המכללה החדשה • חופשה מתנה בצימר שילה לנרשמים לקורס עד יום כיפור (לימודים, מדיטציה)

"כך תגיעו לשלוות נפש פנימית ואמיתית" (צילום: שאטרסטוק)

במערבולת הבלתי פוסקת של העידן המודרני, החיים מתגלגלים בקצב שלא דומה לשום עידן אחר בהיסטוריה. בכל יום, אנו מוצאים את עצמנו לכודים באחיזתו הבלתי מתפשרת של עולם מואץ. כשהעולם שועט סביבנו, אנו מחפשים מקום מפלט, מקום בו קולות העידן המודרניים מתפוגגים ברקע, בו אנו יכולים לגלות מחדש את השלווה הפנימית שלנו ולחדש את נפשנו העייפה. בתוך החיפוש הזה פגשנו את יהונתן- מנהל מרכז "אהבת עולם"- מרכז ארצי למדיטציה יהודית.

נתחיל מהתחלה- למה דווקא עכשיו?

השנה הזאת מתחילה בשבת! השבת היא הבשורה הגדולה שהתורה וישראל הנחילו לעולם. השבת השבועית מחברת אותנו למקום השבתי שבתוכנו. אותה 'שבת' פנימית זמינה בתוכנו תמיד, בכל ימות השבוע. זוכרים כעת, ביום חול, את חוויית השבת? את הנועם והעונג, את השקט הנפשי והנחת הפנימית? קחו נשימה עמוקה, הוציאו את האוויר לאט לאט ונסו להיזכר בחוויות השבת הפנימית. תאפשרו לעצמכם, היא נוכחת כעת בתוככם. את שנת תשפ"ד תתחילו איתה בעזרת ה'.

תוכל להסביר לנו קצת על המושג מדיטציה מתוך המקורות היהודיים?

דוד המלך מכנה את המצב המדיטטיבי "שויתי ודוממתי נפשי כגמול עלי אימו…".

המדיטציה היא חכמה חווייתית ישנה-חדשה בכדור הארץ, שבהשגחה אלוקית חזרה לעולם אחרי כ-2500 שנה שהייתה גנוזה, מימי בני הנביאים ו"חסידים ראשונים שהיו שוהין" ו"מפסיקים השיחה והמחשבות" (הרמב"ם על המשנה בברכות).

'מדיטציה', או 'מיינד-פולנס', הם מושגים מקצועיים לחכמת השקטת התודעה, המאפשרת חיבור ל'שבת שבי', לשלווה הנצחית, לנחת, לאושר ולאהבה הפנימיים הבלתי תלויים בדבר, שאנחנו חווים בתוכנו כאשר התודעה נוכחת מרוכזת ושקטה.

כפי שכותב האדמו"ר מפיאסצנה זצ"ל, בספרו 'דרך המלך':

"באמת יש בכל איש ישראל בכל ענייניו חלק אלוקות, ובאם היה האדם מעמיד ומפסיק על שעה את כל שטף מחשבותיו ורצונותיו, היה חלק אלוקות נראה לו בלא לבוש, ואז אהבה טהורה של בחינת אצילות שלו תתגלה לו".

מהיכן צמח המושג מדיטציה?

'מדיטציה', מלשון 'מדיסן' - תרופה בלעז.

גם חז"ל במסכת מגילה י"ח, מכנים את הדומיה 'סמא דכולה' - התרופה להכל. אסביר בהמשך בהיבט המדעי.

הרב וולבה זצ"ל בספרו עלי שור מסביר את חשיבות שיתוף הגוף בעבודת ה' ובהתבוננות:

"הגיע תורנו להתבונן בגוף שלנו, אולי נצליח לקיים "מבשרי אחזה אלוק" (איוב יט כו)... אנו מורכבים מנשמה וגוף. המורגש לנו ביותר הוא גופנו. אם נתייחד רק בעולמנו הפנימי וחיי הנשמה ולא נשתף גם את הגוף בעבודתנו, הננו מרמים את עצמנו! אם לא נכניס גם את הגוף לתוך העבודה – עדיין בחוץ אנחנו עומדים, כלל לא נכנסנו פנימה, אף אם נדמה לנו כי יש לנו עולם פנימי…"

ממשיך הרב וולבה: "השמנו לב אי פעם לנשימתנו? האם היינו מאזינים אי פעם לדפיקת הלב? ובניין גופנו – האם הקדשנו לו אי פעם איזו מחשבה? מי יודע כמה יראת שמים גנוזה בהתבוננות זאת! נתבונן כל יום בנשימתנו ובדפיקת הלב, ונמשיך בתרגול זה זמן רב... אי אפשר לעזוב תרגול זה עד אשר ישא פרי. מתרגול זה צריך להיוולד אדם חדש ממש".

זה מה שאנו מיישמים ב'מדיטציה' ברמה חווייתית מוחשית ולא רק במחשבות ותובנות. מדיטציה מנטרלת אותנו מ'יצר מחשבות' - עשרות אלפי הסחות דעת ומחשבות שלא מוצאות מנוח בהווה. היא מאפשרת לגוף להיות משכן לנשמה, מחברת אותנו לנחת פנימית נצחית שאיננה תלויה בדבר, ומתוך כך פותחת פתח גם לאזן מידות וצרכים חומריים ורגשיים המחפשים את האושר בחוץ.

עם ישראל לא כל כך יכל, למעשה, ליישם את החכמה החווייתית הזאת בחוסר השלוה שבגלות. וכעת, בדור השיבה לארץ הקודש, בדורנו - 'קול רבים כקול ש-ד-י'! - היא חזרה לעולם בענק, דרך יהודי אמריקה שטיהרו אותה בעשורים האחרונים מסיגיה המזרחיים. אגב, הרבי מלובביץ' זצ"ל דיבר על המדיטציה בשמה הלועזי, עודד ללמוד ולברר את התחום ולפתוח מרכז יהודי. אפשר בהחלט לומר שהקב"ה הקדים תרופה למכת הסטרס של דורנו.

הירשמו וקבלו במייל את נבואת התרגום יונתן על הופעת תרופת המדיטציה בעקבתא דמשיחא

בעשרים שנה האחרונות שמענו על פריצת התחום לשוק. מה מייחד את המרכז שלכם?

'מיינדפולנס' היא שיטה מוכרת ומצליחה במגזר הכללי כבר כמה עשורים, כולל בתי ספר, מוסדות רווחה ובתי חולים. מה שמייחד אותנו היא שכעת השיטה מונגשת לציבור שומר המצוות והשבת, בגישה תורנית מלאה, עם מורים ומורות יראי שמיים, בהפרדה מלאה.

על ר' דוד וייס - המורה המרכזי בתכנית הגברים, כבר נכתבו כתבות, על סיפור חיים של יציאה מחושך תהומי לאור גדול, דרך חכמת המזרח ושנות מדיטציה, שהביאו לחזרה בתשובה וגיור החכמה שחידשה אותו לגמרי. בדרך שהוא עבר, בה הוא מעביר את תלמידיו, בריכוז החכמה המבריאה למסגרת מדויקת של ימים ושעות.

השנה, לראשונה בישראל, תתחיל תכנית התמקצעות לגברים עם ר' דוד וייס, יחד עם המורה הרוחני המומחה גם הוא לחכמת הפנימיות, בדיוק רב ובהשראה - ר' מיכי יוספי, ועם הנגן ההשראתי המטפל ומנחה הקבוצות - ר' אריאל גולדמן. התכנית לנשים מובלת ע"י מנחות מיינדפולנס יראות שמיים, בעלות נסיון בהדרכה וטיפול, וגם כן עם ניגון והשראה. הקורסים יתפרסו על כמה חודשים, שעות בודדות כל שבוע.

ביקשנו לשמוע עדות חיה מתלמיד ירושלמי חרדי שהשתתף באחת הסדנאות השנתיות ('ריטריט') של ר' דוד וייס.

א', ספר לנו קצת, על המחשבות שלפני הקורס והשקט שאחרי…

"אחרי דילמות ומחשבות, עם אמונה ואומץ, הצטרפתי לקורס מדיטציה של דוד וייס.

עברתי ב"ה ימים של שקט, ניקיון פנימי, והכי חשוב חיבור אמיתי ואינטימי לעצמי. לאותו עצמי שחשבתי שאני מכיר מזמן , לאותו עצמי שנמאס לי ממנו מזמן , לאותו עצמי שניסיתי אין ספור פעמים לברוח ממנו ללא הצלחה...האמת שזה ממש לא אותו עצמי שנהגתי לעבור לידו, לעבור דרכו, אולי אפילו לעבור/לדרוך עליו ולהמשיך הלאה בלי להביט לאחור...

גיליתי את הקשר והחיבור האמתי העמוק בין הנשמה לגוף ואת שיתוף הפעולה ביניהם, מתוך רצון טהור וחיפוש נואש ללכת בדרך ה' מתוך רוגע והשלמה, מתוך הכרה מי אני והיכן אני בעולם. כל זאת בניצוחו של האיש היקר, האומן, עדין הנפש, ר' דוד וייס היקר, שעם המון סבלנות, אכפתיות, ורוב קשב, סלל לי ולכל אחד מחברי את הדרך האישית ובקצב הנכון להגיע ליעד".

ר' אודי ברוכיאן, מדריך רוחני במכללה ואחראי התמקצעות לעבודה עם ילדים ונוער

אתה יכול לספר לי על התועלות של הקורס?

התועלת העיקרית היא החוויה שאנו חווים במצב המדיטטיבי, בשלוות השבת הפנימית שבגוף ובנפש. במצבים אלו הגוף נינוח והאדם חווה שקט עמוק, נפשי ופיזי. נפש בריאה ורגועה בגוף בריא ורגוע!

מתוך 'קול דממה דקה' מתגלות איכויות טהורות של השראה, אהבה שאיננה מותנת, אושר פנימי שאינו תלוי בדבר, שלווה נצחית וקדושה.

מדיטציה מועילה לבלימת מחלות והזדקנות ביולוגית

מדיטציה משחררת את כיווץ שרירי המוח שגורם להזדקנותו. אצל מתרגלי מדיטציה המחקרים מצאו השפעות נרחבות בכל רחבי המוח, שיפור המבנה והחומר, פחות כיווץ וממילא פחות הזדקנות ביולוגית למוח. חשוב לזכור שמחלות והזדקנות מתחילות שנים רבות מתחת לפני השטח, הרבה לפני שאנו רואים אותם בגלוי.

ממחקרים מובילים מהעשור האחרון מובן שיש לאדם יכולת לבלום הזדקנות ביולוגית ומחלות גיל, ז"א לבלום, ואפילו להצעיר את הגיל הביולוגי - גיל תאי הגוף, בעזרת אורח חיים בריא ומתון, הרפיות, נשימה רוויית חמצן, ובעיקר גלי מוח מדיטטיביים נינוחים ונוכחים בחיים (גלי אלפא, תטא וגמא).

למדיטציה יש תועלות קוגניטיביות רבות, רגשיות ורוחניות.

מדיטציה מונעת ירידה קוגניטיבית, משפרת זיכרון, תשומת לב, ויסות רגשי ותפקודי חשיבה. רשת הקשב פעילה יותר - האדם מרוכז בהווה ובמה שיש, קשוב ונוכח בישוב הדעת, חווה מלאות, חירות נפשית מהצורך להגיב, שוויון נפש מיטיב מול תופעות החיים החיצוניות - מעשים, מקרים, דיבורים, ומול תופעות פנימיות - רגשות, מחשבות ותחושות.

איך נרגיש אחרי הקורס וההתמקצעות?

כולנו מכירים את תחושת הסטרס, הלחץ או המועקה, את הנשימה המכווצת למחצה לשליש או לרביע. מדיטציה בולמת את מערכת העצבים ההשרדותית שלנו, הסימפטטית, המציפה אותנו בהורמון הסטרס- קורטיזול שלא מאפשר לנו מנוחה פנימית, רווחה עמוקה והבראה עצמית!

כשמערכת הסטרס פועלת בתוכנו, המשאבים האנרגטיים מופנים להישרדות הביולוגית ולא להבראה עצמית. מערכת החיסון הנפשית והפיזית האחראית על ההגנה מפני מזיקים ומפני תאים סרטניים, ועל חידוש תאים והבראה עצמית לא מופעלת במלואה.

מדיטציה מעבירה אותנו למערכת העצבים הרגועה המבריאה, ואז מתחולל מהפך חוויתי ומוחשי בגוף ובנפש, לפעמים במיידי. מערכת העצבים הפארא-סימפטטית (פ"סימ) יותר דומיננטית - האחראית על ההורמונים, תיווך ותיאום מערכות הגוף ותפקודיו. מוליכים עצביים מתאזנים לטובה (סרוטונין, דופמין, אנדורפינים וכד') והורמון הסטרס (קורטיזול) יורד.

כאשר הגוף מצוי במצב פ"סימ הנשימה חוזרת להיות פתוחה ומלאה, תהליך העיכול קורה בצורה מיטבית, המערכת החיסונית נשארת איתנה, ומצב רוחו של האדם רגוע ומיושב. שמירה על מצב זה לאורך זמן מביאה לחוסן ובריאות ובולמת תהליכי הזדקנות ביולוגית. הגוף מחוזק ורגוע, בחיות גבוהה, מבריא, מחדש ומנקה עצמו.

רוב הבעיות הנפשיות והרבה בעיות חיסוניות ופיזיות יושבות על חוסר פ"סימ ועודף במצב הסימפטטי. בקורס אנחנו לומדים גם את ההיבט הבריאותי ומיישמים.

הירשמו וקבלו במייל גם את סוד היציאה ממינוס לפלוס ב'עובר ושב' של החיים

האם יש לכם תמיכה רבנית?

כמובן שבמהלך השנים קיבלנו הסכמות והמלצות לתרגול המיטיב, גם מרבנים גדולים, ראשי ישיבות ורבני ישובים, כגון הרב מאזוז והרב אבינר, הרב בוגנים והרב משה צוריאל זצ"ל. אך ההסכמה החשובה ביותר עבורנו היא 'קול רבים כקול ש-ד-י' - הסכמת ההשגחה האלוקית שכבר 50 שנה מפיצה את החכמה הנפלאה הזו ברחבי העולם, לאחר 2500 שנים שהיתה גנוזה וכעת מופצת בעולם.

סיבת חזרת החכמה הזאת לעולם בדורנו, היא הגעתנו ל'ערב שבת' של סוף האלף השישי. העולם התחיל להכין עצמו ל'יום שכולו שבת ומנוחה' כדברי הזהר על המאות האחרונות של האלף הששי.

'יכירו בניך וידעו כי מאיתך היא מנוחתם ועל מנוחתם יקדישו את שמך'!

מהי מטרת הקורס?

אנחנו רוצים לאפשר לאנשים לחיות חיים חדשים מלאי נחת והשראה! מלאי תדרים שבתיים גאוליים (גלי אלפא, תטא וגמא) - גלי פדות הנפש, החסרים כ"כ בארצנו הקדושה. שנחיה חיים נטולי סטרס שזה גורם מחלות ומונע הבראה הראשי. חיים מלאים עם כל הטבות ותועלות המדיטציה לחיים הפרטיים, המשפחתיים והכלליים. 'כולם ישבעו ויתענגו מטובך'!

ומאוד חשוב - אנחנו מקימים ארגון שייתן מענה לשנים הבאות לביקוש הגובר, ממערכות החינוך, הבריאות, הרווחה וכד' ואנו נפנה את המוכשרים שלנו שירוויחו לפרנסתם.

כמו כן, אפשר להזמין אותנו למוסדות ולקבוצות למפגש עם תוכן ייחודי וחוויה מרוממת.

*ת ה א *ש נ ת *פ ד ו ת הנפש והגוף !

שנה שבה נבחר בנחת פנימית בשפע, על מנת להשפיע

השאירו פרטיכם לימי הכרות וזומים לקראת הקורס הקרוב:

ל-5 הנרשמים הראשונים לקורס דרך כיכר השבת נשמח לתת מתנה - סדרת טיפולים בתא חמצן או חופשה משפחתית בצימר שילה.

כנסו לכאן >>




תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר