
מטוס נוסעים חשמלי לחלוטין נחת החודש בנמל התעופה ג'ון פ. קנדי (JFK) בניו יורק, במה שנחשב לאבן דרך משמעותית במעבר של תעשיית התעופה לעידן ירוק וידידותי לסביבה. מדובר בפעם הראשונה שמטוס מונע בסוללות חשמל, הנושא נוסעים, נוחת באחד משדות התעופה העמוסים בעולם.
פרטי הטיסה ההיסטורית
הטיסה, שנמשכה כ-45 דקות, המריאה מהאמפטון המזרחית (East Hampton) והגיעה ל-JFK ביוני 2025. המטוס, מדגם ALIA CX300 של חברת Beta Technologies, נשא ארבעה נוסעים וטייס – קייל קלארק, מייסד ומנכ"ל החברה. בין הנוסעים היו גם נשיא Republic Airways, מאט קוסקל, ומנכ"ל Blade Air Mobility, רוב ויזנטל.
"לטוס עם מטוס חשמלי לאחד משדות התעופה העמוסים בעולם, עם נוסעים, מוכיח שטכנולוגיית התעופה המתקדמת כבר כאן – זו לא רק חזון לעתיד," אמר קלארק. עלות החשמל לטיסה הייתה כ-8 דולרים בלבד, לעומת כ-160 דולרים בטיסה דומה במסוק.


אתגרים והתקדמות בתעשייה
הטיסה התבצעה במרחב האווירי המבוקר ביותר בארה"ב (Class B), תוך שילוב עם תנועת מטוסי נוסעים מסחריים. חברת Beta Technologies היא היחידה כיום שמחזיקה באישור FAA לביצוע טיסות הדגמה עם מטוסי חשמל מתקדמים, וגם היא טרם קבלת הסמכה מלאה.
האתגר המרכזי של מטוסים חשמליים הוא צפיפות האנרגיה: סוללות מספקות כיום פי 40 פחות אנרגיה לקילוגרם לעומת דלק תעופתי, מה שמגביל את טווח הטיסה ומכביד על המטוס. עם זאת, מנועים חשמליים יעילים יותר משמעותית.
מחקרים מראים שמטוסים חשמליים קטנים יכולים להפחית את ההשפעה האקלימית עד 60% לעומת מטוסים רגילים, אם כי ייצור הסוללות דורש כ-50% יותר משאבים הנלקחים מהטבע (משאבי מחצבים).

מבט לעתיד
הטיסה ההיסטורית התבצעה בעקבות קריאה של רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רזי ב-2023, לחברות להציג טכנולוגיות תעופה מתקדמות. בבריטניה, 36 שדות תעופה כבר מתקינים עמדות טעינה למטוסים חשמליים, ו-14 מהן כבר פעילות.
דגם ALIA CX300 מסוגל לטוס עד 250 מייל ימי (שווים ל-463 קילומטרים) בטעינה אחת – מתאים לטיסות אזוריות קצרות. החברה מפתחת גם דגם להמראה ונחיתה אנכית (VTOL) שיישא עוד נוסעים או מטען.
"זו לא רק טכנולוגיה, אלא חדשנות שמחברת קהילות בצורה בטוחה, שקטה ויעילה יותר," סיכם קלארק.
0 תגובות