
וואווי, קבוצת הטכנולוגיה הסינית הענקית שידועה לציבור הישראלי בעיקר בשל הסכסוך עם ארצות הברית סביב ציוד תקשורת שהותקן בסמיכות למתקנים צבאיים אמריקניים ומכשירי הסלולר שלה, מציגה כעת פיתוח שעלול לשנות את כללי המשחק בתחום הרכב החשמלי. החברה הגישה פטנט המתאר ארכיטקטורה חדשנית של סוללות מצב מוצק, עם יכולות שנשמעות כמעט מדעיות בדיוניות.
הקפיצה הטכנולוגית המוצעת
על פי מסמכי הפטנט, הסוללה החדשה מתבססת על צפיפות אנרגיה של 400-500 וואט שעה לקילוגרם - כפול עד פי שלושה מהיכולות של סוללות הרכב החשמלי הנוכחיות. הטכנולוגיה מבוססת על שיטה מתוחכמת המעבירה אלקטרוליטים גופריתיים עם חנקן, במטרה להתמודד עם תגובות הלוואי הבעייתיות בממשק הליתיום שבליבה של מערכת הסוללה.
אולם זהו רק קצה הקרחון, כפי שמסבירה וואווי. החברה שומרת על סודיות מוחלטת לגבי היבטים נוספים של הטכנולוגיה, בהבנה שהיא נמצאת במרוץ עולמי מול יצרנים מערביים גדולים כמו טויוטה, מרצדס וב.מ.וו, לצד חברות סיניות אחרות כמו BYD.
נתונים שנשמעים כמעט בלתי אפשריים
הנתונים של וואווי נשמעים כמעט דמיוניים: טווח של 2,900 קילומטר על מטען יחיד, וטעינה מ-10% ל-80% תוך פחות מחמש דקות. אם הדברים מדויקים, מדובר בקפיצה של יותר מפי שלושה מיכולות הטווח של כלי הרכב החשמליים המתקדמים ביותר הנמכרים כיום בשוק.
הספקנות המקצועית
קהילת המומחים מגיבה בזהירות ובספקנות מסוימת לטענות האופטימיות של וואווי. לדבריהם, הטכנולוגיה המתוארת - כמו העברת חנקן - אמנם מוכרת כ"טכניקה סטנדרטית" במעבדות מחקר, אך הרחבתה לייצור תעשייתי בקנה מידה גדול ובעלות נמוכה נחשבת לאתגר משמעותי.
המומחים מדגישים כי ביצועים כאלה עשויים להיות אפשריים בתנאי מעבדה מבוקרים, אך העברתם לעולם האמיתי - שבו אובדן אנרגיה, ניהול תרמי ותנאי סביבה משתנים ממלאים תפקיד מכריע - מהווה אתגר טכנולוגי עצום.
המרוץ הגלובלי
פיתוח זה מגיע בעיתוי בו התעשייה הגלובלית נמצאת במרוץ אינטנסיבי להשגת פריצת הדרך הבאה בטכנולוגיית הסוללות. סוללות מצב מוצק נחשבות לטכנולוגיה הבאה שתאפשר להגיע לטווחי נסיעה דומים לרכב קונבנציונלי, בשילוב עם זמני טעינה מינימליים.
עם זאת, נותר לראות האם הטענות הנועזות של וואווי יתממשו במציאות המסחרית, או שמדובר בהבטחות שיתקשו לעמוד במבחן הזמן והיישום הפרקטי בתעשיית הרכב העולמית.
0 תגובות