מה פרענק כבר מבין ברמב"ם? • דעה

מעשיה נאה בראש ישיבת ´דרכי ההשקפה´ שפגש ספרדי עם חי"ת ועי"ן בעולם האמת. גולש כיכר השבת בעקבות קרב ´ההשקפה´

מעשה היה ברֶבּ הרשל קופולוביץ, ראש ישיבת 'דרכי ההשקפה', שהגיע זמנו ונסתלק לעולמו. תלמידים רבים הלכו אחר מטתו, והכל ביכו בצער רב את פטירתו. בבואו לעולם האמת, כיבדוהו כנהוג שם לפי מעמדו, למסור שיעור כללי או חבורֶ'ה בלע"ז. הלה בחר למסור שיעור עמוק, איך לא, ברמב"ם.

נעמד איפוא ופתח בקושיא עצומה על 'הנשר הגדול' מגמרא מפורשת במסכת בבא מציעא. גיבב סברות, העלה תירוצים, דחה ופלפל, עד אשר העלה בחכתו תירוץ מסנוור, שהיה בטוח כי יעורר למעלה כבוד גדול ויחולל רעש בשמים. הפשט שהוא הסביר בדעת הרמב"ם היה ממש הפלא ופלא! למרות שבסתר לבו ידע גם ידע כי פשט זה אינו בדיוק מכוון לאמת, אך מאחר ויש בו הרבה מן הסברא המבריקה, היה קשה לו לוותר עליו. 'אז מה אם זה לא אמת, זה הרי טוב כדי לחדד את התלמידים' הבטיח למצפונו.

אלא שהוא שכח דבר אחד - שהוא כעת כבר מת, ונמצא בעולם האמת.

הוא סיים למסור את שיעורו בתחושת סיפוק, ופנה לרדת מן הבימה. לפתע, נגש לעברו איזה ספרדי מן הקהל, לראשו כובע תרבוש (מאלו שחובשים תלמידיו בפורים), והוא עטוי בגלימה רחבה וארוכה. הציץ ראש הישיבה לאחוריו וראה כי אבוי, אין שני כפתורים מאחורי גלימתו. 'כנראה עוד אחד מאלו שבאו אלי בעולם שעבר להתחנן על בניהם שיתקבלו לישיבתי', הרהר בזחיחות, 'אבל מה הוא רוצה כעת בעולם העליון, חשבתי שלפחות כאן אתפטר מהם?! נו טוב', אמר לעצמו, 'בא נעשה חסד עם יהודי ונשמע מה בפיו'.

בענוה ובפשטות האופיינים לעדה המצרית ממנה השתייך אותו יהודי, ניסה הלה לא פחות ולא יותר להפריך את כל שיעורו: 'במחילה מכבודו, הפשט ברמב"ם אינו כפי שהסביר, פירושו טוב הוא לפלפולא בעלמא, אך מה לעשות שאינו נכנס במלות הרמב"ם, שאם כן היה לו לרמב"ם לומר...'.

'רגע, רגע!' עצר אותו ראש הישיבה שהיה מופתע מהתערבותו של היהודי הספרדי, 'יש לך בכלל זכות דיבור פֹה?! תלך לקרוא חוק לישראל וזוהר!'. האיש שמע חרפתו, אך המשיך להסביר באורך רוח מדוע טועה ראש הישיבה בהבנת הרמב"ם... אלא שהרב קופולביץ לא יכול היה לסבול עוד את דבריו, במיוחד בגלל ההיגוי הספרדי ה'מיושן' בחי"ת ועי"ן שצרם לאוזניו. הוא הסתכל על הזקן בחצי עין, ובעקימת פה התריס לעברו בבוז: 'נו! מה כבר זקן פרעֶנק מבין ברמב"ם!...'

ראש הישיבה חש כי הנה מזדמנת לו כעת האפשרות להנחיל לעוד ספרדי את ההשקפה הטהורה והצרופה שניתנה על ראשו בהר סיני, והוא המשיך להצליף ביהודי מלים כדורבנות כאילו היה זה אחרון תלמידיו: 'בטח למדת באיזו ישיבה ספרדית, נכון?...'. האיש הנהן בראשו, וראש הישיבה המשיך 'מרנן ורבנן חוזרים ומדגישים תמיד שלכאלה פשטים מגיעים כאשר שומעים כל מיני השקפות פסולות... ומסתמא גם היית עובד, מה שנקרא 'בַּעֲלֵי-בַּת', הא?'. האיש אישר כי אכן עבד כרופא למחייתו. 'נו אמרתי לך, דעת בעלי בתים היא היפך דעת-תֶירֶה' הפטיר ראש הישיבה.

'מה השם שלך, אגב, בודאי אחד מבניך באו להדפק על דלתות ישיבתי...' אמר כשהוא מביט בו בהתנשאות. ה'פרענק' לא נבהל, וחשף בפניו את שמו המלא... שמי הוא 'משה בר מימון הספרדי'...

(יש לכם מאמר דעה? טור שכתבתם? הצטרפו לתוכן גולשים. הרשמה קלה ומהירה - ואתם שם)

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

23
תודה רבה
ישראל
22
לכל הטוקבקים האשכנזים הצבועים פתאום שנוגעים לכם בבטן הרכה אז נזכרים שיש דבר כזה לשון הרע כבוד רבנים איפו אתם ברגעים אחרים צבועים גדולים שלי
אבי
21
יש גבול לזלזול ברבנים.
יהודי פשוט
20
הסיפור מוכר, אבל לקרוא את זה בסגנון הזה, זה כמו לקרוא דבר חדש. חזק וברוך.
בניהו
19
להתמוגג מנחת.
חרדי דרומי
18
לראות אותו...
ששי
17
כמובן לא לכולם. הדיון בנושא חשוב לא כדי להתנגח באשכנזים - אלא כדי להבהיר לספרדים שדרכם המסורתית אין בה כל פסול, ואין להם ללכת וללמוד דרכים אחרות. תרי עשר שבטים בישראל. הספרדים הינם רובם משבט יהודה, והאשכנזים מבנימין בעיקר. הכמויות תומכות בסברה - וגם בסיכויים על זהותו של משיח בן דוד.
ברוריה
16
הרי לכם השקפה טהורה-לימוד תורה לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא, מידות טובות במיוחד ענווה וביישנות, רוב החילונים בימינו הם בחזקת תינוק שנשבה ויש לקרב אותם בדרכי נועם ולאהוב אותם כאחינו(כמובן עם זהירות מירבית), ארץ ישראל היא מקומו של כל יהודי ואין לו מה לחפש בחו"ל, המרא דאתרא של ארץ ישראל הוא מרן רבי יוסף
כהנא חי
15
לפחות לא לציין שם ועדה של אותו ראש ישיבה. "מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..." (עשיתי העתק-הדבק ממה שמופיע מתחת לתיבת התגובות...)
יהודי
מדובר בהמצאה.. אין רב וישיבה כזאת.. איך הסיפור ידוע ? מישהו חזר משם וסיפר ?...
בני
14
הרי מישהו מעלה בדעתו את הרמב"ם עובר איסור תורה ומקיף פאת ראשו? למה לפרסם הכתבה עם התמונה כשברור שהיא מבזה אותו?
אביעד
13
יפה. יפה. יפה... אפי' שהסיפור עצמו דיי מוכר בפי-"עמך" בני הישיבות, הפכת אותו ל"סיפור" ו"אגדה" והחיית את הפרטים שכל הקורא - מזדהה!!!
שמואלי
12
קצת משופץ ושנון. אבל ידוע!!
ביתריסט.
11
הספרדים כל כך רוצים להיות תמיד ליד אשכנזים בבתי ספר בגנים בבתי כנסת בסמינרים בישיבות כל כך משתדלים להשתכשך במימיהם אבל תמיד יגידו לך איזה גזענים.... תמהני......
אשכנזי מצוי
10
מותר לכם לכתוב דבר בשם אומרם - גונן גינת בשופשבוע - לא?
בלז הישן
9
תימשך??? אגב איך נירשמים לזה: (יש לכם מאמר דעה? טור שכתבתם? הצטרפו לתוכן גולשים. הרשמה קלה ומהירה - ואתם שם)
יהודה
8
כל מילה מיותרת
שאול
7
אם הייתי יודע שאני מצאצאי אברהם אבינו. כך הוא אמר. תקנו אותי אם אני טועה?.
פכטלביץ שוואנצר
6
הרב ש"ך אמר בזמנולאשכנזים. את הרמב"ם אתם לומדים ומקבלים .אבל את בניו של הרמב"ם אתם דוחים?אוי לתורה שלכם.
מימון
5
הפפלוכטדיקה מעיינשה
יעקב יצחק אורטש
4
הלאה לגאווה השחצנית של האשכנזים (הליטאים)
אשכנזי חבדניק
3
תאכלו את מה שבישלתם ואל תפגעו! זה בסך הכל מראה, תסתכלו טוב טוב ותעשו חשבון נפש אם יש אצלכם כזה מושג בכלל...
יאיר
2
כל תימני יספר לך בסיגנון כזה או אחר אבל עם אותו תוכן
moisihilu
1
ראשית כמדומני מדובר בסיפור של ש"י עגנון. לגבי אותם מגינים על אותו רב וטענות לשון הרע, אין לכם על מי להגן. מדובר בהמצאה.. אין רב וישיבה כזאת.. איך הסיפור ידוע ? מישהו חזר מהעולם העליון וסיפר ?...
בני כהן

אולי גם יעניין אותך:

עוד בתוכן גולשים: