כסילים שואלים: איפה אלוקים היה בשואה

איך בכלל יש התעוזה, היהירות וזחיחות הדעת ביד כמה בני-חלד לטפח שאלה שעצם העלאתה מעידה על רדידות ושטחיות? אבישי פרי על שאלת מיליון הדולר * שאלה אחת, כמדומני, עדיין לא עלתה על מזבח הדיונים: איך פתאום, כשמדובר על שואה, דווקא האינטליגנטים וטובי-המוחות הפכו לכאלו סכלים וטיפשים עילגים

מידי שנה, כמו בריטואל קבוע ומוקלט, לקראת "יום השואה" הישראלי, מציגים טובי האינטלקטואלים והמלומדים שבינינו את השאלה המסורתית של הפרדוקס שכמעט עבר עליה הכלח והניוון: היכן היה אלוקים בשואה?

כל מי שמתיימר להיות איש-חושב ושנחון במעט תבונה צריך מיד לחפות פניו לפני שישאל שאלה גבוהה כזו. הרי אלוקים אינו צריך לתת לאף אחד תשובות, ולעולם אנו הקטנים לא אמורים להגיע ולהעפיל לתובנות ולהשגות על-אנושיות רמות שכאלו.

דלה היא השגתנו בו ובמעשיו. אז איך בכלל יש התעוזה, היהירות וזחיחות הדעת ביד כמה בני-חלד לטפח שאלה שעצם העלאתה מעידה על רדידות ושטחיות? איך אלו בכלל מרהיבים עוז לנסות להבין את כל דרכיו של אלוקיהם כאילו אמורים ומסוגלים לדעת ולהכיל ה-כ-ל, כאשר עדיין לא ברור להם איך גופם המורכב שלהם, שמי הארץ ודרכי הים בכלל פועלים?! קצת ענווה.. קורטוב של טאקט..

בהיסטוריה הרחוקה של עמנו כבר צצו להם כאלו שחשבו שהם יודעים או צריכים לדעת ה-כ-ל, ועל מה שלא נהיר להם דיו הם חורצים איקס נחרץ וחד-משמעי. מהנודעים שבהם היה "המקלל", הנזכר עלי הפרשה. שאלה תמימה, כביכול, הייתה בפיו שהביאה אותו להתריס, חלילה, כלפי אלוקי עולם. הוא ביקש לדעת, משתאה היה: איך זה שאת "לחם הפנים" היו מסירים ביום השבת ומעניקים אותם לכהנים, הלא דרכו של המלך היא לאכול "פת חמה" מידי יום ואיך זה שמלכו של עולם מאכיל בניו ב"פת צוננת" – אך לאחר תשעה ימים?

מוח מוגבל

הרב זלמן סורוצקין זצ"ל, רבה של לוצק, מבהיר את גודל האבסורד בו שרוי היה "המקלל". "כשאין מוחו המוגבל משיג אותם, הרי עליו לתלות זאת בקוצר ושטחיות דעת האדם לעומת דעת עליון ולקבל גזרות המקום בלא שום "ביקורת"; לכל הפנים עליו להמתין זמן מה, כי אולי עמוקים המה וא"א להשיגם אלא אחרי עיון והתבוננות רבה במשך הזמן". ומהעיקרון למעשה: "ואילו היה הברנש הזה מדחה את הלגלוג שלו עד יום השבת הבא והיה רואה את הנס הנעשה בלחם הפנים שהוא נשאר חם ביום סילוקו כביום הנחתו על השולחן הטהור – לא היה יוצא מעולמו".

אוקיינוס של מלל, דיו ניגר רב ואינספור דיאלוגים קמו נשפכו סביב הטרגדיה ההיסטורית של עמנו בעלת השם מעורר החלחלה "שואה", הרבה תהיות וסימני שאלה הוצבו בחללו של "יד-ושם" ובכלל, אבל שאלה אחת, כמדומני, עדיין לא עלתה על מזבח הדיונים: איך פתאום, כשמדובר על שואה, דווקא האינטליגנטים וטובי-המוחות הפכו לכאלו סכלים וטיפשים עילגים שלא יודעים את מקומם! איך בן-רגע הם שינו את עורם המבהיק? איך?

על השאלה הזו, שום מלומד גלוח ראש לא ישיב מענה.. שום פאנל לא יעניק מזור.. רק האלוקים בעצמו!

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

17
יש לי חדשות לכל הגולשים הנכבדים ! כנראה שטרם למדתם את פרשת בחוקותי ופרשת תבוא שם צוטט כל מה שבקשתם (ואשר לא בקשתם) לקרות בספרי קורות השואה, ואחרי שתקראו בעיתונות של פעם שיעור ההתבוללות שהיו בתקופה דאש תבינו "הכול" ואין צורך אלא לכפוף את הראש למי שברא את העולם ונתן לנו את התורה ולקבל את האמת כאשר הוא
אבן הפרחי
16
זה לא חכמה לומר לאנשים שסבלו אן שאבתתיהם סבלו בשואה לא לשאול התשובה הברורה לשאלה הזאת טמונה במשל עתיק פעם היה ילד שלא התנהג כ"כ טוב, אביו היה מתרה בו שיום אחד יענישו יום אחד אמר לו אביו אם תמשיך להתנהג יבוא מהיער דב שחור וגדול ויאכל אותך לא שעה הילד לאביו ואכן הגיח דב גדול מהיער והילד צעק לעזרה
אברומי
15
להיפך היהדות מדרבנת לשאול שאלות....כמובן שיש תשובות אלוקים היה בשואה אחרת לא היו לנו ניצולים... וקטונתי מלספר את הניסים שהתרחשו אי שם במחנות ובגטאות.
אני
14
הרי פרשנות לרצונו של אלוקים היא המניעה את כל ההלכה. אנו מנסים להבין את אלוקים על מנת להידמות לו ולהתקרב אליו. הטיפשות היא לדעתי לקרוא לאותם אלו ששואלים טיפשים, הרי הם אלו שדורשים באלוקים וחוקרים את יחסינו עם הקב"ה. ובנוסף על כך מי שאיננו מתיימר להבין את דרכיו של אלוהים אין לו הצדקה מוסרית לכך שהוא
אריאל
הם מנסים למצוא הסבר לכפירתם, אך בסתר ליבם הם יודעים את האמת.
דוד
13
התשובה האמיתית היא אלו-הים לא היה בשואה הוא פשוט עזב והסיר את השגחתו מהם וזה נאמר במפורש . על כי אין ה' אלו-הי בקרבי מצאוני צרות רבות ורעות . פרשת ניצבים . פשוט מאוד החילונים שהיו שם הלכו והתבוללו, החרדים שנאו זה את זה, מחלוקות בין חצרות חסידיות ובין חסידים למתנגדים [ליטאים]מסירות והלשנות הדדיות וכ
raz2000
עם כל זאת קיימים סיפורים נפלאים ומדהימים ביותר על השגחה פרטית שנעשית עמוק עמוק בתוך ההסתר הנוראה מה שמראה שלא לנו להתערב ולהבין סדרי ודרכי השם רק כ"א יחפש ויערוך חשבון הנפש לעצמו ולא לבלות הזמן כביכול בתחקירי השואה ולרצות להבין מה שאין בידינו להבין, וששמעתי פעם ממרצה דוגמא מאלפת מ"מחשבון" שיודע לחשב
אבן הפרחי
12
חילוני
אבנר
11
יש לחלק בין כמה סוגי שואלים: חכם, רשע, תם ושאינו יודע לשאול. יש השואלים בחכמה שאלה לשם שאלה בשביל להבין ולקבל תשובה. יש השואלים ברשעות כדי להתריס ולנסות להסביר מדוע הם חוטאים. יש השואלים בתמימות שאלה רטורית המביעה פליאה. יש שאינם יודעים לשאול ושואלים זאת כי הם שמעו שיש כזו שאלה.
שלמה
10
בס"ד הקב"ה היה בשואה בכל פינה ופינה הבעיה היא שאנו לא היינו עם הקב"ה לפני השואה, אעפ"י שהוזהרנו ע"י גדולי הדור בזמנו והעם לא שמע, כי היה לנו ה כ ל!!!! כסף, כסף ושוב כסף, אספר לכם שכשקראתי לפני שבוע את פרשת קדושים פשוט בכיתי, כי ראיתי כמה אנו הולכים נגד הוראותיו של הקב"ה, וכל מילה שהיתה כתובה בפרש
בוכה את השואה
9
שתי גישות לשואה ישנן שתי גישות עיקריות אל שואת יהודי אירופה: הגישה של הכנעה שמתוך יראה אדוקה, הרואה בשואה ביטוי של הרצון האלוהי, והגישה שלאחרונה רווחת יותר, זו של תהייה וספק, העשויה להגיע עד כדי מרד גלוי בעצם הרעיון של השגחה נוטה חסד. בעלי הגישה הזאת עשויים להרחיק לכת, עד שהמרד שלהם ייראה כגירסה יה
אליעזר
8
הרי ברור שכל התפילות שאנחנו מתפללים לא שוות אפס קצה תפילה של יהודי העומד מול מוות בטוח..ברגש ובכוונה אז אם ה' לא שמע אפילו לתפילתו..אז איך איך יקשיב לתפילה פתטית כמו שלי?!
ברוך
7
עשה את השואה כמו שהוא עשה את המבול ועשה את גלות ואת יציאת מצרים ואת חורבן בית המקדש אז הוא גם עשה את השואה למה הוא עשה את זה אנחנו לא יודעים אבל היה ברור שאם העם היהודי היה נשאר באירופה והיה ממשיך להתבולל אז העם היה נחצה לשנים אורים היום את אלו שנשארו באירופה ולא היו שומרים את מצוות התורה ה' עשה
דוד
6
בעת לימודיי בסמינר היו אומרים לנו שצריך לשאול את מה שמציק. זה לא חכמה לבוא ולהגיד "אסור לשאול כאלו שאלות". לשאלה הספציפית הזאת יש לי תגובה משלי: כשאתה מרוויח מליון שקלים בפיס, האם גם אז אתה שואל "איפה אלוקים?" או שאז אתה צורח במלוא גרונך: "יש אלוקים! יש אלוקים!"???????
פרידוש
5
ידוע הסיפור כאשר אברהם שאל את אלוקים ״האף תספה צדיק עם רשע״? ו״ השופט כל הארץ לא יעשה משפט״? ענה לו ה׳ ממש באילו המילים:  איך בכלל יש לך התעוזה, היהירות וזחיחות הדעת, בן-חלד, לטפח שאלה שעצם העלאתה מעידה על רדידות ושטחיות? סליחה, זה לא מה ש-ה׳ ענה לו, אלא מה שאבישי פרי היה עונה לו !!! יש שאלות,
שימי
לא לכולם יש אמונה בדרגה כל כך גבוהה כמו שלך. אתה(אבישי)מסתכל רק מנקודת פרטית שלך ולא נכנס ומנסה בכל אופן להיכנס לראש של חסרי אמונה. וזה בדיוק מה שעשית במאמר הקודם זלזלת בציבור שלם שביכול לא מתנהג בצניעות והאמת היא רק בציבור שאותו אתה מייצג או מתיימר לייצג. הזילזול שלך באחר זילזול בחסרי אמונה (יש כ
אפרים
4
קצת צניעות לא תזיק.
מוטי
3
כמו דיקטטורה בעצם מי ששואל מקבל מכות..למה אתה מתפלל לרפואה או פרנסה מי אתה בכלל שתבין חשבונות שמיים אם קבע שתהיה עני או חולה.. ואחתום ואומר סתום פיך ואל יחשיכו דבריך
ארי
מה שלא מבין, אין לך בכלל מה להיות מאן-דאמר כלפיו. ברור! זה מפורש בפרשיות התורה.
אבישי פרי.
2
אז אל תשפוט!כשסבא שלי שואל זאת,אני מבינה אותו!!!הם ראו וחוו את הדברים הנוראיים ביותר,אין לנו זכות לדון אותם!זה באמת לא מובן מה שהיה שם
גלשנית
1
ענווה וקבלת עול מלכות שמים במקום לתרץ ולהתגונן ולהסביר. תודה על הגישה היהודית.
רחלי מירושלים

אולי גם יעניין אותך:

עוד בתוכן גולשים: