כל מה שאתם צריכים לדעת

כמה עולה נסיעה ברכב חשמלי והאם זה משתלם? המדריך המלא

איך מחשבים את עלות הנסיעה, כמה תעלה לכם טעינה מלאה והאם בעתיד נשלם למדינה על כל קילומטר של נסיעה? • או בקיצור: רכב חשמלי באמת משתלם יותר? • סקירה מקיפה (רכב)

מולי הרשקוביץ | כיכר השבת |
רכב חשמלי משתלם יותר? (צילום: שאטרסטוק)

רכב חשמלי כבר לא שייך ליחידי סגולה. כשתסתכלו סביבכם סביר להניח שתתקלו בכמה וכמה רכבים חשמליים עם זמזום המנוע המוכר וחיוך מרוח על פני הנהג המאושר. למה חיוך? מהרבה סיבות, אבל בעיקר בגלל החיסכון העצום בדלק - חיסכון כזה שגרם לאלפי ישראלים להתנפל על שוק הרכבים החשמליים, וליבואני הרכב לראות את מדינתנו הקטנה כמכרה זהב או ליתיום-יון אם תרצו.

במדריך הבא ננסה לסכם את עלויות הנסיעה ברכב החשמלי כגון מחירי טעינה בסוגי המטענים השונים, עלויות נלוות, סוגי הטעינות, והאם בעתיד נצטרך לשלם מס על כל קילומטר נסיעה, בהקבלה למס הבלו על הדלק? מתחילים.

קצת רקע

ברוב המקרים, בכלי הרכב החשמליים בישראל קיימת סוללת ליתיון-יון הנמדדת בקוט"ש (קילוואט-שעה). ככל שהסוללה גדולה יותר, כך טווח הנסיעה יהיה גדול יותר ובמקביל זמן טעינה ארוך יותר, כאשר גודל הסוללה נע בין 40 קוט"ש לרכבים הקטנים ו-100 קוט"ש ויותר לרכבים הגדולים.

הטעינה

את הטעינה נחלק לשני סוגים עיקריים: טעינה ביתית וטעינה איטית או מהירה בעמדות טעינה ציבוריות.

טעינה ביתית: טעינה ביתית יכולה להתבצע באמצעות עמדת טעינה פרטית המתחברת למערכת החשמל הפרטית שלכם, או באמצעות חיבור כבל מתאים - כבל סבתא - לשקע ביתי המתאים לעומס הטעינה (שימו לב! טעינה כזאת פחות מומלצת ויכולה לגרום להתחממות, קצר ואף לשריפה. לפני שימוש כזה, בדקו בספר הרכב והתייעצו עם חשמלאי מוסמך).

(שאטרסטוק)

מערכת חשמל ביתית יכולה להיות חד-פאזית או תלת-פאזית, ובמילים אחרות הספק החשמל. ככל שהבית מקבל יותר הספק, כך ניתן להשתמש ביותר חשמל וממילא במהירות גדולה יותר.

טעינה ביתית במערכת חד פאזי תאפשר טעינה איטית מאוד של עד 7 קילוואט לשעה ובמערכת תלת-פאזי ניתן להגיע בדגמים מסוימים לעד 22 קילוואט לשעה, אך לרוב הרכב יקבל בסביבות ה- 11 קילוואט לשעה.

כשנחלק את עוצמת הטעינה לקיבולת הסוללה, נקבל את משך ההטענה. לדוגמא, בטעינה במערכת חד-פאזי, רכב בעל סוללה של 50 קוט"ש יגיע לטעינה מלאה בזמן של קצת מעל 7 שעות ובמערכת תלת-פאזי, אותו הרכב יגיע לסוללה מלאה בתוך 3-4 שעות.

טעינה ציבורית: גם בעמדות טעינה ציבוריות, נמצא טעינה איטית (זרם חילופין - AC) ומהירה (זרם ישיר - DC), אך בשונה מטעינה ביתית, כאן הטעינה ה'איטית' מציעה מהירות טעינה שיכולה להגיע ל-50 קילוואט לשעה ובטעינה מהירה קצב הטעינה יכול להגיע ל-175 קילוואט לשעה ואף יותר, אבל שימו לב: חוץ ממערכת הטעינה, גם הרכב צריך לתמוך במהירויות טעינה אלו ולכן רגע לפני שתתעצבנו על עמדת הטעינה, תבדקו באיזה מהירות טעינה הרכב שלכם תומך.

(שאטרסטוק)

רק נציין, שקצב הטעינה המוצהר הן ברכב והן בעמדת הטעינה יכול להשתנות משמעותית בתנאים מסוימים כגון טמפרטורות חריגות, תשתיות לקויות ועוד.

אז כמה זה עולה לנו

גם כאן העלויות משתנות לפי סוגי הטעינה.

טעינה ביתית: בטעינה באמצעות עמדה ביתית (עלות של 2000-5000 ש"ח) או שקע ביתי המתאים לעומס הטעינה, תשלמו לפי תעריף חברת החשמל והיא הטעינה הזולה ביותר - 0.615 ש"ח לקוט"ש.

קחו בחשבון שכל שינוי בתעריף החשמל ישפיע על מחירי הטעינה.

במקרים בהם יש באותו בניין כמה רכבים חשמליים ותשתית החשמל לא יכולה להתמודד עם עומס הטעינה, נדרשת התקנת עמדות טעינה ייעודיות. ולכן במקרה כזה תצטרכו להוסיף עלויות נוספות לחברות ההתקנה כשלעיתים מדובר בעמלה חודשית קבועה.

(שאטרסטוק)

טעינה ציבורית איטית (זרם חילופין - AC): בעמדה כזו בה תוכלו להטעין במהירות של עד 22 קילוואט לשעה, תעריף הטעינה נע בסביבות 1.5 ש"ח לקוט"ש, אם כי המחיר יכול להשתנות מעט מחברה לחברה. מומלץ לעשות בדיקה בחברות המציעות שירותי טעינה ציבורית בסביבת מגוריכם.

טעינה ציבורית מהירה (זרם ישיר - DC): עמדות מהירות נועדו לטעינות אקראיות ולא לטעינה יום יומית. כאילו אתם יכולים להשתמש בהן בכל טעינה וליהנות מטעינה מהירה של עד 175 קילוואט לשעה (בהנחה והרכב מקבל מהירות כזו), אך תאלצו לשלם בממוצע 2 ש"ח לכל קוט"ש (משתנה מחברה לחברה)

כמה זה רווחי

קשה לענות במדויק כמה רכב חשמלי רווחי יותר מרכב בנזין או היברידי וישנם הרבה גורמים משתנים אבל נקודת ההנחה הברורה היא שזה בוודאי זול יותר.

ברכב בנזין עם צריכת דלק ממוצעת, עלות הדלק יהיה קצת יותר מ-50 אגורות לקילומטר, בעוד ברכב היברידי העלות תהיה כ-35 אגורות לקילומטר. ברכב חשמלי, העלויות יהיו כדלהלן: בטעינה ביתית: כ-10 אגורות לקילומטר, בטעינה ציבורית כ-25 אג' לקילומטר ובטעינה ציבורית מהירה העלות עומדת על כ-30 אגורות לקילומטר - קרוב לעלות הדלק ברכב היברידי אך זול במעט.

(שאטרסטוק)

לסיכום: אם יש לכם רכב בנזין ואתם רוצים להחליף לחשמלי, במידה ותקפידו להטעין בהטענה ביתית על כל 15 אלף קילומטר תחסכו 6,300 ש"ח! אם תטעינו בעמדות יקרות יותר נשאיר לכם לעשות את החישוב לבד. אבל זה לא הכל:

מס נסועה

בקופת האוצר מוטרדים מאוד מהרכבים החשמליים. על הדלק אפשר לקחת מס ומס בלו שמעשיר את הקופה, אבל מה עושים עם החשמל? לייקר את מחירי החשמל לא ניתן, כי בחשמל משתמשים גם אלו שאין להם רכב חשמלי. אם כן איך מחזירים למדינה את הגירעון מאי שימוש בדלק? פשוט, משלמים מס בסך 15 אגורות על כל קילומטר של נסיעה, כאשר התשלום יתבצע בעת ביצוע הטסט השנתי בו ימדדו את כמות הנסיעה לשנה האחרונה. אם עד היום המיסים על הדלק עלו בסביבות ה- 17 אגורות לקילומטר - מסך התשלום, כעת, רכב חשמלי יהיה זול יותר ב-2 אגורות.

משתלם? תחליטו בעצמכם.

רק נציין שכרגע אין החלטה סופית לגבי מס הנסועה ובמידה והוא אכן יאושר, הוא יכנס לתוקפו רק בשנת 2026 אבל חשוב שתקחו את זה בחשבון. קשה לנו להאמין שהמדינה תוותר כל כך בקלות על הרים של כסף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר