מזראטי, יצרנית הרכב האיטלקית היוקרתית, נמצאת במשבר עמוק. בתחילת החודש פוטר המנכ"ל דווידה גראסו, וכעת מתבררת הסיבה: נתוני המכירות שפרסמה חברת האם סטלנטיס חושפים תמונה קודרת.
בתשעת החודשים הראשונים של 2024 נמכרו רק 11,800 מכוניות מזראטי, לעומת 20,400 בתקופה המקבילה אשתקד. גם המספר הקודם היה נמוך משמעותית ממה שמזראטי אמורה למכור בהתחשב בפלח השוק שבו היא פועלת. לדוגמה, דגם הגרקאלה מתחרה מול רכבי יוקרה נמכרים היטב כמו ה-BMW X3, מרצדס GLC קופה ופורשה מאקאן.
"הבעיה היא בשיווק, לא במוצר"
קרלוס טאוורס, מנכ"ל סטלנטיס, התייחס למשבר בראיון בתערוכת הרכב בפריז: "מזראטי נמצאת באדום. הסיבה היא שיווקית. המותג מזראטי אינו ממוצב בבהירות והסיפור השיווקי שלו אינו כפי שצריך. המותג אינו רק על מכוניות ספורט, אלא על 'גראן טוריזמו', על איכות חיים, 'דולצ'ה ויטה' וטכנולוגיה."
"יש לנו בעיה עם הדרך שבה אנחנו פונים לשוק, לא עם המוצר עצמו. המכוניות מדהימות, כולל גרסאות הפולגורה החשמליות," הוסיף טאוורס.
מנכ"ל חדש, כיוון חדש
בעקבות המשבר מונה סנטו פיצ'ילי למנכ"ל החדש של מזראטי, תפקיד שיצטרף לתפקידו החדש כמנכ"ל אלפא רומיאו. שני המותגים יקורבו זה לזה - שינוי משמעותי מהתקופה בה מזראטי הייתה קשורה לפרארי, קשר שהוביל לעלויות גבוהות מדי.
טאוורס חשף כי מזראטי הציגה רווחים טובים בשנה שעברה עד שסוכנים בסין דרשו הנחות. "אמרנו 'איננו כאן כדי שתהרסו את המותג שלנו'. אבל כשהשיווק שלך אינו מצוין והסוכנים חושבים שאתה צריך למכור במחיר נמוך יותר, יש לך בעיה."
האתגר כעת הוא האם מזראטי תוכל להתאושש ולמכור מספיק מכוניות כדי להצדיק השקעה בדגמים חדשים ותחרותיים. זו אינה הפעם הראשונה שהחברה נמצאת במשבר - כמעט בכל עשור ב-50 השנים האחרונות, היא החמיצה יעדים ואיבדה מכירות עד לנקודה שבה המכוניות התיישנו ונדרש בעלים או משקיע חדש.