הטיסה בוטלה. מי יחזיר לכם את הכסף?

ענן האפר הוולקני שעלול לגרום לשיבושי טיסות, יכול לעלות לכם בביטולה של טיסה. עו"ד בנימין לוין עונה על השאלה: מי אחראי לשלם לנוסע שטיסתו בוטלה? "בכל מקרה של ביטול טיסה יש להתייעץ עם עו"ד על אפשרות התביעה", הוא אומר. "המלצה מעשית, בתביעה כנגד חברת תעופה, כדאי לעשות מאמץ ולהוכיח נזק ממשי, כגון הפסד ימי עבודה, הוצאות שהוצאו לקראת הנסיעה"

שושי הלר | כיכר השבת |
נוסעים בשדה תעופה (פלאש 90)

בעקבות ההתראות על כך כי ענן האפר הוולקני יגיע הלילה לישראל, והחשש כי יביא לשיבושי טיסות, בעיקר טיסות דרומה, היוצאות למזרח הרחוק, השיב עו"ד בנימין לוין לכיכר השבת על השאלה מי האחראי לביטול טיסות בשל סיבות כאלו. האם משרד הנסיעות בו נרכשו הכרטיסים בפועל? או חברת התעופה שלא יכולה לעמוד בהתחייבותה ללקוח?

להלן תשובתו:

"כצרכן, אמנם האינטואיציה אומרת "קניתי במשרד הנסיעות, והוא אחראי כלפי, לא מכיר אף אחד אחר!". אך האינטואיציה במקרה זה יכולה להטעות. במקרים רבים שהובאו לבית המשפט, נקבע כי אין אחריות לסוכן על פעולותיה של חברת הטיסה, מפני שאין לו כל שליטה על ההחלטות לקיים, לדחות או לבטל טיסה."

אבל החוזה נערך מול חברת הנסיעות?

"אמנם החוזה הנחתם בין הלקוח לחברת הנסיעות מטיל מגבלות על המשרד, ומעמיד אותו בסכנה כי בית המשפט יראה בחלק מתנאי ההסכם כתנאים מקפחים. לכן פנתה חברת דיזנהאוז באמצעות הליך שנקבע בחוק ובקשה מראש מ"בית הדין לחוזים אחידים", לאשר את ההסכם אותו היא מבקשת כ'הסכם שאין בו סעיפים מקפחים'.

המשיבים לבקשה מעין זו הם היועץ המשפטי לממשלה, המועצה הישראלית לצרכנות והרשות להגנת הצרכן בהסתדרות. בפסק הדין המפורט והמעמיק שנידון בהרכב בראשותה של השופטת יהודית צור, וסקר את הקשר בין הלקוח, חברת הנסיעות וספקי השירות (חברות תעופה, מלונות וכדו')."

אם רק תרצו לתבוע

האם החליט בית הדין לשנות את החוזה? כיצד שונה בפועל?

"בית הדין החליט להוסיף את המילים המודגשות 'דיזנהאוז מתחייבת לבצע את ההזמנה במיומנות, למסור לספקי השירותים את המידע הרלוונטי לעסקה ולוודא התאמת ההזמנה למבוקש ואולם לא תהיה אחראית לשיבושים ו/או תקלות בלתי צפויות ושאינן בשליטת סוכנות הנסיעות, אם יחולו אצל ספקי השירותים, אלא אם ידעה או היה עליה לדעת מראש על אותה תקלה ו/או שיבוש של ממש לסעיף האחריות של החברה."

מה ההסבר הפשוט של הניסוח המפולפל?

במילים פשוטות, על חברת הנסיעות לעשות כמיטב יכולתה לתווך הן בהזמנה והן בהעברת המידע מהלקוח לספק ומהספק ללקוח, אך אין לראות בה אחראית על טיסות שבוטלו על ידי חברת התעופה. יש לציין כי החוק מטיל אחריות חברת התעופה בגין איחור, ומטיל על חברת התעופה את חובת ההוכחה כי היא וסוכניה נקטו "בכל האמצעים הדרושים למניעת הנזק או שלא היתה בידיו או בידיהם כל אפשרות לנקוט בהם".

בכל מקרה של ביטול טיסה יש להתייעץ עם עו"ד על אפשרות התביעה. המלצה מעשית, בתביעה כנגד חברת תעופה, כדאי לעשות מאמץ ולהוכיח נזק ממשי, כגון הפסד ימי עבודה, הוצאות שהוצאו לקראת הנסיעה וכד'. יחד עם זאת, בית המשפט יכול לפסוק גם נזק לא ממוני, בלשון העם "עגמת נפש", ועניין זה תלוי מאד בנסיבות המקרה הספציפי.

הייעוץ הניתן כאן הינו בבחינת מידע כללי בלבד. אין להתייחס אליו כייעוץ משפטי ו/או חוות דעת. יש לבחון כל מקרה ולקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר