מסלול טיול במצדה: סיור מרגש בעקבות המורדים

מצדה - המעוז האחרון של המרד הגדול. המקום בו האבנים מספרות את סיפורם ההירואי של קומץ אנשים שבחרו במוות ולא בעבדות. וגם בית כנסת הראשון בעולם ומקווה בן 2000 אבל כשר על פי ההלכה...

שיחזור של ארמון הורדוס (צילום: ויקיפדיה)

מצדה - המעוז האחרון של המרד הגדול. המקום בו האבנים מספרים את סיפורם ההירואי של קומץ אנשים שבחרו במוות ולא בעבדות.

הסיפור מתחיל בפארנויה המפורסמת של הורדוס, הפראנויה שגרמה לו לבנות ארמונות מבוצרים על צוקים מרוחקים, וממשיך במסעותיהם של אריכאולוגים אל פסגת מצדה, שגולתם היא מציאתו של מאות מגילות וכתבי יד עבריים.

מתי ביקרתם במקום שהוכרז 'אתר מורשת עולמית'? אם לא הייתם שם מעולם אתם פשוט חייבים לבקר.

מצדה היא גוש סלע מעוין, המורם חצי קילומטר מעל כל סביבותיו. אורכו של הצוק 600 מטרים ורוחבו 300 מטרים. אפשר לעלות אליו מצד מזרח (כיוון ים המלח) בשביל הנחש או ברכבל (שזו חוויה בפני עצמה). או מצד מערב על הסוללה ששפכו הרומאים בכדי לעלות למצדה (מכיוון ערד).

מצדה נבנתה על ידי הורדוס כמקום מפלט, הורדוס שהיה אדריכל בחסד, (על בית המקדש שבנה אמרו חכמים - 'מי שלא ראה בניין נאה מימיו') בנה במצדה את אחד המבצרים המדהימים מבחינת טכנולוגיית הבנייה שלהם, מצדה נבנתה בכדי לאפשר שהייה ממושכת מאוד בתנאי מצור קשים, ובורות המים שאוגרים את מימי השטפונות בצורה מחוכמת, יכלו לספק מים לתושבי מצדה למשך שנתיים ימים!

לאחר מותו של הורדוס תפס את מצדה חיל-מצב רומאי ששה בה עד שנת 66. בשנה זו, ראשית המרד הגדול עלו למצדה הקנאים בראשות מנחם בן יהודה הגלילי. לאחר הרצחו של מנחם על ידי מתנגדיו היהודיים בירושלים ברח למצדה אלעזר בן-יאיר ואיתו שרידי משפחות הקנאים (סיקריים). היו שם נשים, ילדים, זקנים ומעט לוחמים.

הקבוצה של אלעזר בן-יאיר התבצרה במקום עד שנת 73 השנה בה עלה הלגיון העשירי בפיקודו של פלוויוס על מצדה לחסל את קן ההתנגדות האחרון בארץ ישראל, ולאחר מאבק עיקש הצליחו הרומאים לעלות למצדה ולפרוץ את חומתה.

היה זה ליל תהפוכות. הרוח תיעתעה בלוחמים, איל הברזל המורכב על סולם עץ, בו נגחו הרומאים את החומה החל לעלות בלהבות ונראה היה כי המזל משחק לטובתם, אך גזרה ההשגחה העליונה ושינתה הרוח את כיוונה אל עבר החומה - והחומה נפרצה. הרומאים חיכו ליום המחרת בכדי לעלות באור היום ולנקום את נקמת הרוגיהם במשך שלושת חודשי הלחימה הקשה, אך כשעלו בבוקר מצאו דממת מוות, רק גופות, לאחר חיפושים מאומצים נמצאה באחת התעלות אישה וילדיה שסיפרה להם על נאומו חוצב הלהבות של אלעזר בן-יאיר על הזכות לפול על החרב ולא להיות נידון לחיי עבודות ומוות משפיל בידי הרומאים.

כך נסתיים לו סיפור, שיש שיגידו שסיפור של גבורה הוא, אחרים יגידו כי מעשה שטות הוא, אך כולם מודים שמדובר בסיפור מיוחד במינו, אבני מצדה שנשארו מספרים את סיפורם של סיקריים שהלכו באמונתם עד לסוף המר.

מצדה - מה באתר

דרך המבנה לומד המבקר במצדה על אודות המרד, ועל חייהם של תושבי מצדה הקנאים, המבנה לכשעצמו הוא מדהים ומרתק, נעמוד על כמה ציוני דרך באתר.

הארמון הצפוני - אחד השרידים המרשימים ביותר מתקופת הורדוס הוא ארמון זה. הארמון היה מן המפוארים שבנה הורדוס ומיקומו המיוחד על קצהו של צוק אליו אין גישה אלא מן המבצר הקנה לו מקום של כבוד בתולדות האדריכלות הרומית. הורדוס בנה את הארמון בצד הצפוני מכמה סיבות - בצד זה השמש פחות שולטת, הארמון שוכן מעל בורות המים האדירים של מצדה ומכיוון שכיוון הרוח כאן, הוא הטוב במצדה.

מכיוון שצדו הצפוני של הצוק צר, תכננו מהנדסיו של הורדוס את הארמון בשלושה מפלסים, העליון - על ראש הצוק היווה את הכניסה ולפניו היה ביתו של מפקד המבצר מחסני האוכל והשומרים.

הארמון המערבי - זהו המבנה הגדול ביותר במצדה שטחו כ-4,000 מ"ר והיו בו חדרי מגורים, אולם קבלת פנים, חדרי רחצה, שירותים ומחסנים.

מקווה - נמצא במזרח ההר, והוא בנוי בהתאם לכללי ההלכה.

בית הכנסת - אחד מבתי הכנסת הקדומים בעולם כולו (זכרו שמדובר מעט לאחר החורבן). בבית הכנסת מבנה ששימש כארון קודש, היום יושב במקום סופר סת"ם ובימים מסויימים אפשר לראותו בפעולה.

מצדה - שעות פתיחה

אפריל - ספטמבר: 08:00-17:00
אוקטובר - מרץ 08:00-16:00
בימי שישי וערבי חג 8-15

הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעות הסגירה הרשומות מעלה

הרכבל פועל בימים א'-ה' 08:00-16:00
שישי וערבי חג 08:00-14:00

פרטים נוספים

חיזיון אור קולי - בגן לאומי מצדה מתקיים בחודשים מרץ עד אוקטובר בימים ג' וה', באופן קבוע, מופע אורקולי מיוחד, המספר את סיפור ימיהם האחרונים של מתבצרי מצדה. ההר מצידו המערבי משמש כתפאורה לחיזיון המרשים.

טלפון - 08-6584207/8. מרכז הזמנות לחזיון האור קולי - 08-9959333.

הכניסה בתשלום, אפשר לקנות כרטיס לרכבל ואפשר לעלות ברגל את 'שביל הנחש'.

איך מגיעים למצדה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר