שערוריה נוספת ביחסי ישראל - ארה"ב: רכיב בטחוני זלג לסין

שערורייה נוספת ביחסי ישראל ארצות הברית: על פי "ישראל דפינס", רכיב בטחוני זלג לסין על ידי מדינה אירופאית שלישית. בכיר ישראלי יצא לארה"ב להתנצל, והגיש במקביל את התפטרותו (חדשות)

יוני כץ | כיכר השבת |
(איור: shutterstock)

אתר "ישראל דפינס" חושף היום שערורייה חדשה ביחסי ישראל ארה"ב, והפעם מדובר בזליגה של רכיב בטחוני לסין ע"י מדינה אירופאית שישראל כפי הנראה ייצאה לה את הרכיב. מדובר מערכת קירור מיניאטורית מתוצרת חברת "ריקור" המשמשת לציוד אלקטרו- אופטי זעיר ואף למנגנוני טילים.

מאיר שליט - ראש אפ"י (אגף לפיקוח על ייצוא בטחוני), יצא בשבוע שעבר להתנצל בארה"ב, ובמקביל הודיע על התפטרותו.

זאת לא הפעם הראשונה שישראל מנסה לסחור בנשק ובידע מתקדם עם הסינים, למורת רוחה של ארה"ב. וזאת לא הפעם הראשונה שבכיר במשרד הביטחון שילם על כך בהתפטרותו.

זה התחיל עם פרשת מטוס ה"פאלקון" שישראל מכרה לסינים. הזעם האמריקאי בזמנו אילץ את ישראל לבטל את העסקה ואף לפצות את הסינים ב300 מליון דולר.

ייתכן שישראל הפיקה לקחים מהפרשה אך היא לא חדלה מניסיונותיה למכור רכיבים ביטחוניים לסינים. ארה"ב שוב תפסה את ישראל "על חם" בעשור הקודם שעה העבירה לסינים ציוד מתקדם למל"טים, מי ששילם על כך בזמנו היה מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס ירון שנאלץ לסיים את תפקידו. אלא שמאז תבעו האמריקאים מישראל להקים מנגנון פיקוח על היצוא הביטחוני שלה על מנת שטכנולוגיה ישראלית ואמריקאית לא תגיע באמצעות ישראל למדינות עוינות במושגים אמריקאים.

בעקבות הדרישה האמריקאית, חוקק חוק חדש בכנסת, והוקם במשרד הביטחון אגף חדש לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י). וגובשו כללים שרק על פיהם ניתנים אישורי יצוא של אמצעים טכנולוגיים מתקדמים המפותחים בישראל. גם לאחר הקמת האגף נוצרו מתיחויות בין ישראל לארה"ב והאמריקאיים טענו שישראל "מגזימה" בטכנולוגיה שהיא משחררת. ראש האגף הראשון אלי פינקו סיים את תפקידו לפני כשלוש שנים ובמקומו מונה מאיר שליט. שכאמור גם הוא נאלץ לסיים את תפקידו בשל אותם סיבות ממש.

לישראל אין הרבה ברירות והיא מוכרחה להיכנע לתכתיבים האמריקאיים לא רק בשל היחסים האסטרטגיים שבין ארה"ב לישראל, אלא בעיקר מפני שארה"ב מצידה מעבירה לישראל טכנולוגיה מתקדמת ביותר משלה ואף מעניקה סיוע ביטחוני שנתי בסך של כשלושה מיליארד דולר.

אולם מן הצד שכנגד סין מהווה פיתוי גדול לישראל לאור העובדה שכלכלתה צומחת בקצב מסחרר. ולכן לישראל עניין עצום בחיזוק הקשרים המדיניים עימה ובחיזוק קשרי המסחר.

נראה שארה"ב עוקבת אחר ישראל לא רק באמצעות ציטוט לשיחות שחשף סנואדן אלא גם באמצעים ובנושאים אחרים לגמרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר