העיתונאי תומס פרידמן בתמיכה מפתיעה בישראל

תומס פרידמן, עיתונאי ה"ניו יורק טיימס", אחד העיתונאים החשובים והמשפיעים בעולם וידוע בביקורתו כנגד ישראל, מספק לפתע תמיכה: "אין מדינה שעומדת בפני איומים כאלו" (בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
תומס פרידמן (צילום מסך)

עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומס פרידמן הוא אחד מהעיתונאים החשובים והמשפיעים בעולם. בנוסף, פרידמן, יהודי, נחשב כאחד מהמבקרים הגדולים של ישראל ובעיקר את האגף הימני בישראל.

לאור זאת, התמיכה שהוא מעניק בזמן האחרון לישראל מפתיעה במיוחד. בעבר ניבא פרידמן כי צפוי לישראל אסון אם תתמיד בסירובה לפתרון של שתי מדינות לסכסוך עם הפלסטינים.

כאמור, בזמן האחרון הוא משנה את הטון ומעניק תמיכה, גם אם מסויגת מעט, במדיניות הממשלה.

בטורו הקבוע בעיתון כתב פרידמן כי ישראל מוקפת במיליציות חמושות וכי אף מדינה בעולם אינה עומדת בפני איום כזה.
"יש כיום לימין הישראלי, בראשות ראש הממשלה ביבי נתניהו, כמה טיעונים ממש חזקים התומכים בשימור הסטטוס-קוו - טיעונים שבטווח הארוך קטלניים לישראל כמדינה יהודית דמוקרטית", כתב פרידמן.

"מה הטיעונים? ישראל כיום מוקפת בארבעה מתוך חמישה גבולותיה - דרום לבנון, עזה, סיני וסוריה - לא במדינות אלא במיליציות, לבושות בבגדים אזרחיים, חמושות ברקטות ואשר מסתתרות בתוך אוכלוסיה אזרחית. אין עוד מדינה שעומדת בפני איום דומה. כאשר מפקדים ישראלים ברמת הגולן מביטים כיום לעבר סוריה, הם רואים יועצים צבאיים רוסיים ואיראנים, לצד יחידות של צבא סוריה ולוחמי חיזבאללה מלבנון, נלחמים במיליציות סוניות ג'יהאדיסטיות - והג'יהאדיסטים בדרך כלל מנצחים" כתב פרידמן.

לדבריו, "זה לא מצב שמעודד נטילת סיכונים בגדה המערבית, הצמודה לנמל התעופה הבינלאומי היחיד של ישראל. העובדה שישראל נסוגה באופן חד צדדי מעזה בשנת 2005 וחמאס השתלט על הרצועה ב-2007 והקדיש את מרבית האנרגיה שלו למלחמה נגד ישראל ולא לבניית פלסטין, גם היא לא מעודדת נטילת סיכונים ושינוי המצב הקיים".

פרידמן הוסיף: "במישור הדיפלומטי, ב-17 במארס העלה הנשיא אובמה באופן אישי, בפגישה פנים מול פנים עם הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס, רעיונות לפשרה בכמה מנקודות המחלוקת העיקריות במסגרת היוזמה של שר החוץ האמריקאי קרי, וביקש מעבאס לומר לו בו במקום האם יסכים להם. אובמה עדיין ממתין לתשובה".

לדבריו, "נתניהו ועבאס גילו גמישות בכמה סוגיות, אך איש מהם לא יכול לקבל את יוזמת קרי כולה. לכן נמשך הסטטוס קוו. אבל לא מדובר בסטטוס קוו רגיל. הוא הופך ליותר ויותר רעיל מדי יום. אם ישראל תמשיך לשלוט בגדה המערבית וב-2.7 מיליון פלסטינים שגרים בה, היא תיצור מדינה רב-דתית ורב לאומית גדולה אף יותר בתוכה, שבה דת/לאום אחד שולט באחר - בדיוק מסוג המדינות שמתפוצצות עכשיו במלחמות אזרחים מסביב לישראל.

"האם ניתן למנוע התנגשות חמורה יותר? הדרך היחידה לעשות זאת היא אם הישראלים והפלסטינים יעשו זאת בכוחות עצמם, באופן ישיר, תוך הפעלת דמיון של ממש, כדי להפוך את המצב הנוכחי של תלות הדדית לא בריאה, למודל של תלות הדדית בריאה".

פרידמן מוסיף, "למעשה, מודל כזה כבר קיים בשיתוף פעולה בין אנשי הגנת סביבה ישראלים, פלסטינים וירדנים".

פרידמן סיפר על פגישתם של השלושה והדרכים שמצאו לשיתוף פעולה. "המקור היחיד של בטחון בר קיימא אינו חומות, רקטות, הצבעות באו"ם או הפגנות באירופה, אלא אמון בין שכנים שיוצר תלות הדדית בריאה - אקולוגית ופוליטית. אלו הדברים שהכי קשה ליצור, אבל גם אלו שהכי קשה לשבור לאחר יצירתם", סיים פרידמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר