ויזל: למה אין חוק נגד הכחשת שואה?

"למה אינכם מסוגלים ללכת בעקבות הדוגמא החיובית של צרפת וגרמניה, ולחוקק חוק נגד הכחשת השואה", כך נשא בכאב הסופר אלי ויזל במהלך עצרת במלאות עשרים שנה לפעילות חב"ד בהונגריה

אלחנן הכהן | כיכר השבת |

פרופ' אלי ויזל, ניצול שואה ממוצא הונגרי, זוכה בפרס נובל לשלום ופעיל זכויות האדם, התחיל היום (רביעי) ביקור רשמי בבודפשט, הונגריה. ויזל נענה להזמנתו של הרב שלמה כובש, רבה של "הקהילה היהודית הונגרית המאוחדת" (עמי"ך – EMIH) לציון 20 שנות פעילות תנועת חב"ד בהונגריה. בתקופה מורכבת זו של שינויי משטר, תנועת חב"ד המקומית, בראשות הרב ברוך והרבנית בת שבע אוברלנדר תרמה תרומה מכרעת בתחייתה של הקהילה היהודית כפי שהיא כיום.

ביקור זה הינו בעל משמעות לסדר היום הציבורי ברפובליקה, מעבר להתרגשות המובנת של הקהילה היהודית. שכן בעבר סירב מר ויזל להזמנה רשמית לביקור במדינה. מר ויזל חרג הפעם מסירובו מתוך הוקרה לתנועת חב"ד ולמנהיגה זצ"ל. ויזל ישהה בבודפשט עד יום ו' בבוקר.

האירוע המרכזי במסגרת "חגיגות ה-20" הינו הסימפוזיון בפרלמנט ההונגרי תחת הכותרת: "סולידריות יהודית-הונגרית".

ויזל שימש כנואם המרכזי בסימפוזיון. בנאומו, נשא האורח מסר למנהיגות הפוליטית, דרג מקבלי ההחלטות והחברה ההונגרית כולה. האירוע נערך בחסות: יו"ר הועדה הפרלמנטרית של "זכויות האדם, דתות ומיעוטים", "הקהילה היהודית הונגרית המאוחדת" (עמי"ך – EMIH) ו"הפדרציה של הקהילות היהודיות בהונגריה".

ויזל התחיל את נאומו בהונגרית, באומרו שבבית הוריו בסיגט דיברו גם הונגרית (אחרי השפה הראשונה של היהודים במזרח אירופה, שפת האידיש). לאחרי כשתי דקות הוא המשיך באנגלית. מיד בפתח נאומו הוא "הודיע" שלפי המסורת היהודית צריכים לדבר דברים ברורים וגלויים בפני אנשי השלטון, "אל תכעסו עלי, אבל אני אמשיך מסורת זו עכשיו". ואכן נאומו שארך כ-20 דקות היו בו כמה דברים חריפים, שהתקבלו במחיאות סוערות על-ידי הקהל.

בחלק מהנאום שבהם הוא פנה לפוליטיקאים ולעם ההונגרי הוא אמר בין השאר: "היום אני כבר לא שונא את ההונגרים. מדבר אתכם יהודי שנולד ברומניה, אבל נלקח לאוישוויץ מהונגריה... אני זוכר טוב מאד כשאספו אותנו ליד בית הכנסת הגדול בדרך האחרונה לאוישוויץ. מאז אני שונא אותם [הכוונה להונגרים, שחייליהם ושוטריהם אספו את היהודים ומסרו אותם לגרמנים. הכותב]. כך כתבתי בשעתו בשנת 1954. היום אני כבר לא שונא אף אחד. האמת שאני לא שנאתי אף פעם, ודאי לא הונגריה של היום.

"אין בי היום שנאה לשום אדם. לדוגמא בהיותי יהודי אני אוהב את ישראל, אני אוהב אותה עם כל לבי, אבל אף אחד לא ישכנע אותי לשנוא את שונאיהם, את הפלסטינאים! אני לא שונא!

ועדיין אנחנו יהודי הונגריה עצובים מאד. עצובים על הברוטאליות ועל התנאים התת-אנושיים שהראו לנו הז'נדמרים והשוטרים ההונגרים לפני שהעבירו אותנו לגרמנים.

אתם ההונגרים שנולדו אחרי השואה או אלו שמתוך גבורה עילאית לא לקחו חלק בפשעי המלחמה נגד העם היהודי – הם זכאים, והאחריות של העבר לא רובץ עליהם. אבל האחריות של ההווה, של היום זה האחריות שלכם. אותם הפוליטיקאים שלמדו לקח מתוך העבר – הם הידידים של עמנו, אבל אלו שמלמדים שצריכים להכחיש את העבר אתם לא ראויים לסולידריות של עמכם והתרבות שלכם...

אני חייב לנצל הזדמנות פז זו כדי לפנות אליכם, לחלק הכי טוב שבכם, ואני מבקש מכם אנא תרימו את קולכם נגד תופעות האנטישמיות אצל חלק מהפוליטיקאים ובחלק מהמדיה במדינתכם. זה מביא בושה עליכם ופחד ליהודים ולשאר המיעוטים שבמדינה.

למה אינכם מסוגלים ללכת בעקבות הדוגמא החיובית של צרפת וגרמניה, ולחוקק חוק נגד הכחשת השואה, שזה לא רק דבר גרוטסקי ומכוער אבל גם פשע שנענש על-ידי החוק?!

"למה לא מלמדים ברצינות את השואה בבתי ספר? למה אי אפשר להקדיש יותר רצינות ורמה ללימוד השואה בבתי ספר?! למה אין גישה חופשית לארכיונים ולרשימות שמות היהודים שנרצחו? למה אין גישה חופשית לארכיונים המלחמתיים שלכם, ובמיוחד למעשיה של המשטרה החשאית? למה אין לי גישה לרשימת היהודים שגרו בסיגט עיר מולדתי, באותו יום ששלחתם אותנו לאוישוויץ? למה אתם מדינה גאה מפחדת מרשימות שאין בהן רק שמות??!! ...תנו לעולם לכבד אתכם לפי מעשיכם, שלא תצטרכו להתבייש!".

בחלק מהנאום שבהם הוא פנה ליהודים הוא אמר בין השאר: "תודה לכם שאתם ממשיכים את מסורת ישראל. חברים יקרים מהקהילה היהודים ההונגרית, רבני חב"ד, וכל הנאספים! מקרב לבי אני מודה לכם על שאתם ממשיכים את המסורת היהודית בת אלפי שנים... למרות כל מה שעבר עלינו אני שלכם. ואני חלק מכם...

החסיד שבי מדבר אליכם: אהבת ישראל פירושו כלל ישראל. יהודי אסור שיהיה יחיד ולבד. רק אלוקים יחיד ולבד. יהודי בכל מקום שהוא הוא חלק מהקהילה ומעם ישראל. באם אתם מפחדים אני רועד, ובאם אתם מחייכים, אני שמח.

בהמשך דיבר גם הרב שלמה כובש על הקשר שבין הונגריה והיהודים, ואמר: "אנטישמיות מסוכנת לא רק לנו ליהודים, אלא גם לכם ולעתידכם!... התגובה הכי נכונה של יהודים לאנטישמיות זה להיות יהודים גאים!".

באולם פרלמנט השתתפו כ-600 איש. השתתפו בנוסף לראש הממשלה, שרים, חברי הפרלמנט, שגרירים (ארה"ב, ישראל, גרמניה ועוד), אנשי דתות שונים ועוד הרבה אורחים מתוך הקהילה היהודית. בבודפשט אומרים ש"רק חב"ד יכול" לאחד את כל הזרמים והקהילות והאירגונים היהודיים שונים במסגרת של אירוע אחד של אחדות.

בפתח הסימפוזיון התקיים פגישה אישית בלשכת ראש הממשלה מר באנאי.ראש הממשלה הסתגר לכמה דקות עם פרופ' ויזל ושוב הצטרפו אליהם הרבנים אוברלנדר וכובש עם שר החינוך והתרבות מר אישטוואן הילר. פרופ' ויזל הודה לראש הממשלה על היחס הטוב שהוא מקדיש ליהודים במדינה. בשיחה עלה גם הבנין הגדול והמרווח שהממשלה העבירו בימים אלו לבית ספר אור אבנר חב"ד, שזה גם מראה על היחס המיוחד ליהודים.הפגישה היתה מאד לבבית וידידותית.

בהמשך הערב, נשא פרופ' ויזל דברים כאורח הכבוד בערב הוקרה לטובת מוסדות חב"ד, במהלך נאומו הוא שיתף את הנוכחים בקשריו הלבביים עם הרבי מליובאוויטש, חסידיו וחסידיות בהונגריה של טרום מלחמת העולם. את המעמד כיבדו בנוכחותם בין השאר: מר מאדל פרנץ, נשיא הונגריה לשעבר, גברת עליזה בן-נון, שגרירת ישראל שגם נאמה, מר ג'פרי לוין, קונסול ארצות הברית בבודפשט, שגרירת גרמניה ועוד.

למחרת (ביום ה') יפגש האורח ומארחיו עם נשיא הונגריה מר לאסלו שויום. את ארוחת צהריים יסעד האורח עם ניצולי שואה, ולאחריו תתקיים מסיבת עיתונאים לתקשורת המקומית והזרה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר