האנטישמיות בבלגיה

הרב הראשי לא הסכים לחבוש כיפה ברחוב

הטלוויזיה הבלגית הכינה כתבה על האנטישמיות במדינה, וחיפשה מתנדבים שיחבשו כיפה בפומבי. רבה של בלגיה אברהם גיגי, הצהיר גם הוא כי לא ישתתף בתוכנית - ואף נימק (בעולם)

הרב אברהם גיגי לצד בכיר הפרלמנט האירופי שחבש כיפה לכבודו (צילום מ וובר)

במלאות ארבע שנים להירצחם של ארבעה אנשים במוזיאון היהודי בבריסל, החליט ערוץ RTBF לפרסם כתבה שתסקר את מצב האנטישמיות מאז הפיגוע ועד היום. נטאשה מאן, אחת מן הכתבות בערוץ, בחרה בתרגיל קלאסי: למצוא מישהו מהקהילות היהודיות במדינה, שיואיל לחבוש כיפה לראשו כשהוא מטייל ברחובה של עיר. אלא שהחיפושים אחר מתנדב נמשכו זמן רב, ולא נמצא מי שיסכים למשימה.

בכתבה ניסתה מאן להסביר כיצד תחושת הביטחון של יהודי בלגיה הגיעה לשפל של ממש, על אף נתונים המוכיחים ירידה באירועים אנטישמיים. כדי לבדוק זאת פנתה אל חברי הקהילה. האיש הראשון שיצרה עמו קשר סירב להתנדב ואמר לה "שיהיה בהצלחה בהמשך החיפושים...", מספרת העיתונאית בטור שפרסמה בסוף השבוע האחרון.

מספר חברים בקהילה היהודית סיפרו למאן כי הם חובשים כובע ולא כיפה, על מנת להסוות את יהדותם. "כדאי שתשאלי בקרב הרבנים" ייעץ לה יהודי מקומי. "יש מהם שעדיין מקפידים על חבישת כיפה".

כאשר פנתה הכתבת אל הרב גיגי, בשלב ראשון הסכים להשתתף בניסוי - זאת למרות שהוא עצמו כבר הותקף בעבר בפרבר אנדרלכט, כשחבש כיפה. לאחר מכן התחרט ואמר, כי חברי הקהילה ביקשו ממנו לסרב.

הרב גיגי (צילום: כיכר השבת)

לאחר חיפושים ממושכים, נמצא מתנדב אחר. היה זה צעיר יהודי שהתלונן על הצקות בלתי פוסקות כאשר חובש כיפה. לדבריו הוא סובל מהעלבות והטרדות ברחוב על יהדותו. אך לאחר מספר ימים ניתק הקשר עם הצעיר והיה צורך לאתר מתנדב אחר. לאחר שיהודי אחר הסכים להשתתף - רק בתנאי שתוצמד לו אבטחה נסתרת - התייאשה הכתבת בהבינה כי מדובר בפרויקט בלתי ישים.

למרות הכישלון של "מבצע כיפה", הביאה נטאשה מאן סיפור עגום במיוחד למהדורה: צעיר בשם סאם, שחבריו גילו את דבר יהדותו, והתחילו לרדוף אותו בצורה שלא תיאמן. העניין הגיע לשיא כאשר התקלח, וחבריו התיזו "גז" דרך בקבוקי דאודורנט מעבר לחריץ הדלת. הם צעקו ש"צריך להשמיד אותו" כי הוא ומשפחתו הם "טעות של הגזע האנושי". לדברי אימו של סאם, הנהלת בית הספר לא התייחסה ברצינות הראויה למעשה. בסופו של דבר עברו סאם ומשפחתו לרובע אחר.

מסביבתו של הרב גיגי נמסר בתגובה: "הסיבה שהוא סירב להשתתף בתוכנית, היא משום שאיננו חושב שזה מתאים שרב ראשי של מדינה ישמש כ'פרזנטור' ויילך עם מצלמות טלוויזיה ברחובות כדי לראות את תגובות הקהל. זה משפיל, וזה לא מתאים לרב בישראל. אין כל סכנה ללכת ברחובות בלגיה עם כיפה - הוא הולך עם כיפה ולעתים עם כובע, כפי שהוא רואה לנכון ובהתאם לאירוע אליו הוא הולך".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר