מתמודדים ונאבקים

הבעיה של הקהילות היהודית ברחבי העולם

האירועים האנטישמיים הרבים באירופה ובארה"ב, מכריחים את הנהגת הארגונים היהודים ומנהיגי הקהילה לחשוב מחדש על האבטחה בבתי הכנסת ומוסדות הקהילה (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אבטחה על בית הכנסת בבריסל (צילום: שאטרסטוק)

האירועים האנטישמיים הרבים, שעצמתם עלתה בחדות בשנים האחרונות הן באירופה והן בארצות הברית, מכריחים את הנהגת הארגונים היהודים ומנהיגי הקהילה לחשוב מחדש על האבטחה בבתי הכנסת ומוסדות הקהילה.

השבוע הופיעו בכלי התקשורת מספר פרסומים על בית הכנסת בעיר הולנדית גרונינגן, שערך את תפילותיו ואירועיו ללא הודעה ציבורית וללא גישה לציבור הרחב. הדוגמה הזאת כמובן אינה היחידה באירופה.

לפני מלחמת העולם השנייה קהילת גרונינגן שגשגה ומנתה למעלה מ-2,800 איש, ובבית הכנסת בעיר, דוגמה מובהקת לאדריכלות, היה מקום לכאלף מתפללים בחגים. השואה גרמה נזק בלתי הפיך לקהילה, ובית הכנסת היה ריק במשך שנים רבות, שימש כמקום ציבורי לכביסה במשך תקופה מסוימת וניצל מהשמדה על ידי הצבעה במועצה העירונית על חודו של קול אחד בלבד.

נכון לעכשיו, הקהילה היהודית הקטנה בגרוניגן נאלצת להישאר 'מתחת לרדאר'. מידע על תפילות ואירועים מועבר באמצעות וואטסאפ, זהות המבקרים מאומתת, המשטרה המקומית מפקחת על בית הכנסת במהלך התפילות, ולקהילה יש תוכנית פעולה במקרה של פיגוע. דרישות הביטחון הוחמרו באופן ניכר לאחר מקרה לא נעים: במהלך אירוע ציבורי לזכר גירושם ורציחתם של תושבי בית האבות היהודי על ידי נאצים בשנות השואה, עורר אחד המבקרים פרובוקציה והאשים את היהודים בבעיות חברתיות.

על פי סקר, שנערך על ידי הסוכנות לזכויות הבסיסיות ב-12 מדינות, הרוב המכריע של יהודי אירופה סבורים כי האנטישמיות התגברה בחמש השנים האחרונות. בתי כנסת בבירות אירופה רבות ובערים גדולות סגורים למגוון רחב של מבקרים בגלל חוסר היכולת להבטיח שליטה על המצב או לערב את המשטרה ושירותי הביטחון בהגנה על אירועיהם. על פי 'דער שפיגל', הקהילה היהודית בפרנקפורט, עם יותר מ-6,600 חברים, משלמת כ-1.2 מיליון דולר לשנה עבור שירותי ביטחון פרטיים, בנוסף לאבטחה המשטרתית. גם בברלין הקהילה היהודית והממשלה חולקות את עלויות חברות הביטחון.

נושא זה נלקח ברצינות עוד יותר בצרפת. בשנה שעברה, על פי הנתונים הרשמיים, היו סך הכל 540 עבירות תקיפה נגד יהודים. לאחר סדרה של אירועים אנטישמיים, הביטחון האישי הפך לאחד הנושאים המרכזיים, ואבטחה משופרת נפרסה סביב ארגונים יהודיים עם תמיכה מצד ארגוני ממשל.

המצב גרוע יותר בקהילות קטנות ללא משאבים כספיים מתאימים או תמיכה מצד המדינה. לאחר הירי בעיר הגרמנית האלה ביום הכיפורים האחרון בו נרצחו שני בני אדם, התפתח ויכוח נרחב סביב נושא האבטחה. על פי פרסום של "דער שפיגל", בערים תורינגן והסן, המשטרה תשתתף בפעילות שמירה על אתרים יהודיים מקומיים, ובבוואריה יכללו בתי כנסת ברשימת העצירות לסיורים קבועים של המשטרה. ארגון ׳יוזמת אורות׳ העלה הצעה לתכנית בטיחות והדגיש כי המשטרה מעריכה את האיום העומד בפני קהילות כ"לא מספיק רציני".

בראיון לכלי תקשורת של קונצרן 'פונקה', אמרה המתאמת המיוחדת למאבק באנטישמיות מטעם האיחוד האירופי, קתרינה פון שנורביין, כי ביטחון הקהילות היהודיות הוא באחריות כל מדינה, וציינה כי עד סוף 2020 יש לפתח אסטרטגיה נגד אנטישמיות בכל מדינת האיחוד האירופי. היא ציינה כי על המדינות לכלול הן את נושא הביטחון, והן למשל הכשרת מורים והוראת מקצועות המוקדשים לחיים היהודיים.

לאחרונה האנטישמיות הרימה ראש גם בארצות הברית, שם נושא הביטחון בבתי כנסת ומרכזים יהודיים הועלה לא פעם בדיונים פומביים. בנושא זה התאחדו הארגונים היהודיים מכל הזרמים לדיון מעמיק בנושאי ארגוני ביטחון, מידת שליטה וסוגיות מימון לסעיף הוצאות חדש זה.

לאור אירועי חג החנוכה, משטרת העיר ניו יורק הגבירה את הסיורים בשכונות ברוקלין עם אוכלוסיות יהודיות גדולות, כולל וויליאמסבורג, בורו פארק וקראון הייטס. גם התחזקה ההגנה על בתי כנסת ומוסדות יהודיים אחרים.

בהתחשב במגמות השליליות בביטחון האישי של יהודים בעולם, ההגנה על ארגונים יהודיים הפכה מרצוי למחויב המציאות. אם קהילות עשירות בערים עם נוכחות יהודית גדולה יכולות לפתור בעיה זו במעורבות של תמיכה פרטית ומדינית כאחת, קהילות קטנות נאלצות לעבור לאורח חיים סגור, כמו בית כנסת בגרונינגן ההולנדית.

חיפוש פתרון לבעיה זו חשוב מבחינה קיומית להתפתחות החיים היהודיים בתפוצות וצריך להיות על סדר היום של הרשויות והן של מנהיגים יהודים מקומיים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר