צפו בראיון

שגריר האיחוד האירופי: כך אנו נלחמים באנטישמיות

בראיון מיוחד ל'כיכר השבת' מספר עמנואל ג'ופרה על המאבק באירופה נגד ברית מילה ושחיטה, על ההשקעה של האיחוד האירופי בישראל בכלל ואצל החרדים בפרט, ועל הקורונה (TV)

(צילום: כיכר השבת)

מר עמנואל ג'ופרה, שגריר האיחוד האירופי בישראל התראיין אצל הרב נחמיה שטיינברגר באולפן 'כיכר השבת', על מגוון נושאים אקטואליים: קורונה, אנטישמיות והיחס של אירופה לישראל ולציבור החרדי.

בפתח הראיון, התייחס הרב שטיינברגר לנושא המדאיג את יהודי אירופה: "התנועות הניאו-נאציות הולכות ומתעצמות גם בארצות אירופה המערבית ומאידך, אנחנו עדים כי טקסים דתיים של יהדות, כגון שחיטה וברית מילה, הופכים מורכבים יותר לביצוע – היות וישנם חוקים רבים המתנגדים להם או אוסרים אותם. הייתי שמח לשמוע את דעתך אודות הדברים האלה".

השגריר ענה כי "הקהילה היהודית באירופה מהווה חלק מאוד חשוב מהחברה שלנו. נוכחות יהודית באירופה קיימת כבר מאות רבות של שנים, היהודים תורמים תרומה רבה לחיי החברה האירופית – וחשוב מאוד שימשיכו לחיות בשלום, תוך התנהלות דתית חופשית על פי אמונתם. אבל אתה צודק שבשנים אחרונות ראינו עלייה באנטישמיות בארצות אירופאיות רבות".

מר ג'ופרה סיפר כי "האיחוד האירופי ביקש מסוכנות זכויות היסוד שלו לבצע מחקר בנושא האנטישמיות – והדרך שבה התבצע המחקר הייתה לשאול את יהודי אירופה האם הם מרגישים שהם נתונים תחת איום. התוצאות היו מדאיגות ביותר – שמונה מתוך עשר אומרים שהם אכן תופסים אנטישמיות כבעיה שקיימת, ורבים מהם חוו סימני אנטישמיות באופן אישי. לכן עלינו לפעול, עלינו לעשות משהו כדי להגן על הקהילה יהודית – ובאמת עשינו מספר דברים".

"בנוסף, יש לנו רכז שהוא אחראי בתחומי האיחוד האירופי להילחם נגד אנטישמיות ולתמוך בחיי היהדות באירופה. שנית, בחנו את המקורות והמוקדים העיקריים של אנטישמיות והסתה – וגילינו כי המקור העיקרי הוא באינטרנט, בתחום המקוון. לכן פנינו לחברות ה-IT הגדולות – פייסבוק, טוויטר וכל שאר החברות – והגענו להסכמה בנוגע לקביעת קוד ההתנהגות – הם קבלו עליהם שתוך 24 שעות כל דבר הסתה ושנאה – שרובם הם דברים אנטישמיים – נמחק על ידי החברה. והתוצאות היו שלאחר 3 שנים – ראינו שבאמת 70% מהתוכן הבעייתי יורד מהרשת".

עוד פירט, "דבר נוסף שעשינו הוא שכל אחת מהמדינות שהן חברות באיחוד האירופי – עשירם ושבע מדינות – יצאו בהצהרה שהן מתחייבות להילחם בטרור, ולהמציא תכנית פעולה ללחימה – בטרור, אך במיוחד באנטישמיות, ולפעול להגנתה ובטחונה של הקהילה היהודית. כי יש גם את העניין של ההגנה הפיזית – ראינו, למרבה הצער, בגרמניה לפני שנה, ביום כיפור, את ההתקפה בהאלה (Halle) – לכן אנחנו חייבים – עם כל הצער שבדבר – לוודא שהם באמת מוגנים. אז כל מדינות האיחוד כרגע מייצרות תכנית פעולה בעניין, וגם יש לנו – ועל כך יצאה הודעה רק לפני ימים אחדים - תכנית פעולה כלל-אירופית להגנה על הקהילה היהודית וללחימה באנטישמיות".

בנוגע למאבק שמנהלים גורמים שונים כדי לאסור את ברית המילה כהלכתה ענה כי "לאיחוד האירופי אין סמכות שיפוטית בכל התחומים והנושאים. עניין זה עלה ספציפית בדנמרק, וראש ממשלת דנמרק נקט בעמדה מאוד ברורה על מנת לוודא שחופש הדת, חופש הטקסים הדתיים יהיה מובטח, כי באירופה, חופש הדת הוא נושא מפתח בעדיפות עליונה. אנחנו רוצים שכל האנשים יוכלו לנהל חיי דת משלהם בחופשיות".

על המאבק לאסור את השחיטה אמר מר ג'ופרה כי "מתנהל כרגע הליך בבית הדין האירופאי לצדק – כי יש לנו חקיקה כלל אירופאית, ואנחנו מנסית לאכוף אותה. התיק נמצא כרגע בהליך בפני בית הדין, לכן לא אוכל לדון בו כאן – אנחנו צפויים לראות פסק דין עד סוף השנה הנוכחית".

בהמשך הסביר בהרחבה מהו בכלל האיחוד האירופי, ומדוע יש להם שגריר בישראל: "אירופה היא השותף הכלכלי העיקרי של מדינת ישראל. אנחנו עוסקים בהרבה מאוד סחר ביחד, הרבה מאוד השקעות, הרבה מיזמים משותפים. שנית, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה קרוב מאוד בתחום המחקר והחדשנות – ישראל היא מעצמה בתחום החדשנות, אומת הסטארט-אפ – ואומת הסטארט-אפ הזאת החלה לעבוד מול האיחוד האירופי כבר לפני 25 שנה בתחום המחקר".

השגריר חשף מספר: "בשבע השנים האחרונות, יותר מביליון אירו ניתנו כמענקים ליזמים ישראלים, חברות ישראליות, ומרכזים אקדמיים בארץ. בתחום זה יש ביננו שיתוף פעולה מאוד חשוב. ובנוסף, כמובן, יש את ההיבט הפוליטי – יש לנו מערכת יחסים פוליטית עם מדינת ישראל. ישראל היא אחת המדינות מחוץ לאיחוד האירופי שהיא הכי משולבת במכלול האירופי, ואשר מרוויחה במידה הכי נרחבת מהמדיניות למיניה של האיחוד האירופי – בתחום האנרגיה, הכלכלה, מחקר, תחבורה, וכן הלאה וכן הלאה".

בהמשך הראיון שוחח על הגישה האירופית בנוגע לסכסוך בין ישראל לפלסטינים, וסיפר על הקשר האישי שלו עם ישראל: "אני מאוד אוהב את ישראל. זהו הפעם השנייה שלי בארץ – הייתי כאן לפני 15 שנה בתור דיפלומט צעיר, הבן הראשון שלי נולד בישראל, ולכן אני – אני גם התחתנתי בארץ, פגשתי כאן את אשתי – היא בלגית. באמת יש לי קשר מאוד חזק עם הארץ הזאת. האנשים כאן מרתקים אותי במיוחד, הגיוון שיש בישראל הוא מדהים, והאנשים כאן מדהימים – כי אתה יכול לדון בכל נושא בעולם – וזה משמח אותי שאפשר לדבר – גם על דברים שעליהם אתם לא מסכימים – ותמיד יש דרך... האמפתיה והסימפתיה האישית של האנשים כאן גורמים לי להרגיש מאושר במיוחד".

לסיום, העביר מסר מיוחד לצופים החרדיים: "אשמח אולי להעביר מסר לקהילה הדתית בישראל. הקהילה החרדית היא קהילה שאתה אנו מרגישים קרבה מיוחדת, עבדנו גם עם המועצות האזוריות במגזר החרדי – בבני ברק, באלעד, ובמקומות נוספים, כדי להבנות את הכישורים והיכולות של העיריות הללו. קהילה זו היא חלק חשוב מהחברה, ואנחנו מפנים אליה עניין רב. בימים אלו בהם אנו מתמודדים עם הקורונה, לדעתי חשוב לזכור שאחדות וסולידריות הן היבט חשוב של חיינו. המשבר הזה הזכיר לכולנו שללא שיתוף פעולה, ללא סולידריות ביננו לא נוכל לצאת ולפתור את הבעיה. זה נכון גם בתוך הקהילה, גם בתוך מדינה אחת, וזה גם נכון בין כל אומות העולם. אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה וסולידריות בין כולנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר