עם אחד | סקירה מיוחדת

ילדים וקשישים בקו האש: כך תומכים רגשית

בקהילות היהודיות באוקראינה מנסים לסייע לתלמידים ולגיל הזהב, לצלוח את התקופה הטראומטית עם כמה שפחות נזקים נפשיים • תוכניות לימודים - וחסד: סקירה מיוחדת (אקטואליה)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילומים: Shutterstock)

במוסדות החינוך וארגוני החסד של הקהילות היהודיות באוקראינה המותקפת, מנסים לסייע לתלמידים ולגיל הזהב לצלוח את התקופה הטראומטית, עם כמה שפחות נזקים נפשיים.

אלפי יהודים הצליחו להימלט מביתם למדינות שכנות או לפחות למצוא מחסה בטוח יחסית בחלקים אחרים של המדינה, וגם זאת תוך מאמצים אדירים וסיכון חיים ממשי. עם זאת, רבים מאד מסתגרים בבתיהם או מתבצרים במקלטים השכונתיים.

ילדי אותן משפחות, שחלקם תלמידי מוסדות החינוך של קהילות שומרי המצוות ברחבי אוקראינה, מצויים אף הם תחת התנאים הבלתי-אפשריים מבחינה פיזית ורגשית, וחלק מבתי הספר מנסים לנהל שגרת לימודים מינימלית בצל הלחימה.

במקביל, הקהילות היהודיות מתאפיינות בקשישים וקשישות, חלקם עריריים ואלמנים, שזקוקים לתמיכה רבה. מצד אחד, פועלים לפנותם למקום מבטחים והדבר מלווה בקשיי ניידות בנוסף לקושי האדיר בקרב כולם. מצד שני, אלו שנשארים משוועים לחברה, לתמיכה נפשית וגם לצרכים בסיסיים כמו קניות, תרופות ועוד.

הגיל הרך

את בית הספר 'אור אבנר' מפעילה קהילת חב"ד בעיר דנייפרו, קהילה גדולה ומצליחה בימים כתיקונם. מאז אתמול (שלישי) עברו הלימודים למתכונת של למידה מרחוק באמצעות תוכנת 'זום', שזכורה לנו מימי הסגרים בשל הקורונה.

"כל יום מתחיל בתפילה", סיפרה מנהלת בבית הספר לאתר היהודי המקומי DJC, כשהיא מתארת את סדר היום: "לאחר מכן מתקיימים שיעורים לפי לו"ז שקבענו, הכולל שיעור יהדות שנותן לילדים תמיכה ותחושת ביטחון.

"לתלמידות היסודי, השארנו שני מקצועות עיקריים: אוקראינית ומתמטיקה. ההנהלה הגיעה להחלטה פה אחד כי אין צורך להתמקד כרגע בנושאים נוספים. לתלמידות התיכון, שצריכות להתכונן למבחנים, השארנו גם שיעור הלכה, עברית, ביולוגיה, אנגלית, פיזיקה והיסטוריה".

המרכז היהודי 'מנורה' בדנייפרו (צילום: Shutterstock)

בפן הרגשי, מתקיימים בכל יום מפגשי 'זום' עם פסיכולוגית שנמצאת בישראל, וכמו כן עם פסיכולוגית בית הספר. המפגשים מתקיימים לילדי כל הכיתות, וגם ההורים יכולים להצטרף. "פגישות נפרדות עם פסיכולוגים אלו, מתקיימות לצוות החינוכי של בית הספר", סיפרה המנהלת.

הצוות עצמו פועל מתוך מבנה בית הספר תחת כללי אבטחה קפדניים.

למרות זאת, ברוב הקהילות לא ניתן להמשיך במסגרות כלשהן. כך למשל בסומי שבצפון-מזרח המדינה. שם החליטו לקיים לכל הפחות מפגשי זום חברתיים עבור צעירי וילדי הקהילה, שרגילים להיפגש בכל יום וכעת רבים מהם מבודדים ומפוחדים.

על פי ארגון החסד הקהילתי, "למרות כל הקשיים, העצבים, הפחדים, הסירנות ועוד הרבה דברים שכולנו מכירים, אנחנו ביחד! חשוב לנו להיות בקשר אחד עם השני, לראות פנים מוכרות, ולהגיד לפחות בוידאו 'מה שלומך? אני פה בשבילך'.

"ביטוי כזה מפחית מיד את הלחץ כשאתה יודע שאיפשהו שם בחוץ דואגים לך, מתפללים בשבילך, מאמינים בך. לתמוך אחד בשני זה הדבר הכי חשוב כרגע. אנחנו תמיד שם! תמיד נעזור אחד לשני, נקשיב, ניתן עצות, נתפלל. הכל יהיה בסדר! אנחנו מאמינים בזה ואנחנו יודעים את זה בוודאות!".

גיל הזהב

גם בקהילות אחרות מנסים לסייע נפשית למשפחות, אך בחלקן הגדול הושבתו המסגרות כליל. מאידך, מאות מתנדבים מתוך הקהילות מתמקדים בסיפוק צרכים הומניטריים לבני הקהילות, כגון מזון, תרופות, סיוע בהובלות ועוד - כאשר ההתמקדות העיקרית היא באוכלוסייה המבוגרת והנצרכת.

'איחוד הקהילות היהודיות באוקראינה' מספק הצצה לפעילות החסד האדירה שמתקיימת בימים אלו בכל רחבי המדינה שסועת הקרבות. בבירה קייב, שחווה מאז תחילת הלחימה את התנאים הקשים ביותר, הופעל קו טלפון המציע תמיכה נפשית לכלל בני הקהילה. מסגרות דומות הוקמו ברוב הקהילות.

בעיר הנמל אודסה, התקיימו מפגשי זום מיוחדים עבור המבוגרים בקהילה היהודית, שהציעו להם דברי תורה ואפילו בידור בידי קומיקאים שסיפקו להם הופעות מרחוק.

יהודי אודסה בראשות הגר"ש בקשט, בימים שקטים יותר (צילום: Shutterstock)

גם בעיר חרסון, שרוסיה טענה היום (רביעי) כי כבשה אותה לאחר כמה ימי הפצצה אינטנסיבית ומבהילה, התקיים מפגש זום למבוגרים ושליח חב"ד המקומי שוחח עימם על פרשת השבוע.

בעיר רובנו, מתנדבים מתוך הקהילה לקחו על עצמם לשוחח עם היהודים המבוגרים ולספק להם תמיכה נפשית בתקופה קשה זו. המתנדבים גם משנעים תרופות ומזון, מסייעים בהסעות לנמלטים ואף מבשלים ארוחות חמות לנצרכים ולמתנדבים.

בעיר קריווי רייה, פתח מרכז המתנדבים של הקהילה היהודית המקומית נקודת חלוקה, שאליה הביאו יהודי העיר ציוד רב מבתיהם שישמש קשישים ונצרכים: בגדים, שמיכות, תרופות, מזון ואף מוצרי הגיינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר