התותחים רועמים, אך השלום יגיע?

בנט מאותת לזלנסקי להרגיע - ופוטין מעביר הצעת פשרה

ישראל הבהירה לאוקראינה כי "לא תקבל עוד אמירות קשות מצידה" • מאמצי התיווך בהובלת רה"מ, הצעת רוסיה וההתלבטות של קייב • וגם: מתווה שקד שיביא לארץ רבבות פליטים (סיכום היום ה-13)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ה' באדר ב' תשפ"ב | 08.03.22
מלחמה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מלחמת רוסיה-אוקראינה, היום ה-13: במקביל למגעים בין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לנשיא אוקראינה, וולדומיר זלנסקי, אותם מוביל ראש הממשלה, נפתלי בנט, ישראל הבהירה היום (שלישי) לאוקראינה כי לא תקבל עוד אמירות קשות כלפיה.

בשיחות שהתקיימו בין הדרגים בירושלים ובקייב הובהר לאוקראינים כי המצב בו במקביל לניסיון להביא להסכם בין הצדדים אוקראינה נוקטת בעמדה ניצית כלפי ישראל - לא יכול להימשך: "לא הגיוני שאנחנו ננסה לעזור ואתם תתקפו אותנו", נטען.

בעקבות השיחות הללו, האוקראינים הסכימו לדברים, והיום נשמעו מצידם אמירות מפויסות יותר, בהן ציוץ שפרסם נשיא אוקראינה זלנסקי בטוויטר, בו הודה לראש הממשלה בנט "על התיווך והניסיון לפשר בין הצדדים". בנוסף, שר החוץ האוקראיני, שתקף קשות את חברת התעופה הישראלית 'אל על' בטענה כי היא מקבלת תשלומים באמצעי תשלום רוסיים ולא נכנעת לחרם, חזר בו מהדברים והתנצל על טעותו.

התיווך נמשך

המגעים לרגיעה המשיכו גם היום, כאשר בנט שוחח עם פוטין וזלנסקי, ולאחר השיחה עם נשיא רוסיה פרסם הקרמלין הודעה בה נכתב כי "פוטין העריך בפני בנט כי סבב השיחות השלישי יעשה את פעולתו - ויצליח".

כעת נראה שהפערים בין הצדדים קטנים ובשניהם הגישה מפויסת יותר: זלנסקי אמר אמש, בריאיון לרשת החדשות האמריקנית ABC, כי הוא "התקרר" מכוונתו להצטרף לארגון נאט"ו, נושא שמבחינת רוסיה חייב לרדת מהשולחן כדי לחתור להסכמות: "איבדתי עניין כלפי הנושא אחרי שהבנתי שנאט"ו לא מוכנה לקבל את אוקראינה", אמר נשיא אוקראינה.

נשיא אוקראינה זלנסקי. "הכדור בידיים שלו" (צילום: שאטרסטוק)

מנגד, גם בקרמלין נוקטים בגישה יותר מפויסת. בהודעה שפרסם מעון הנשיא במוסקבה הובהרו דרישות רוסיה ומה מוגדר כ"פירוק אוקראינה מנשקה", כאשר הכוונה היא רק לפירוק הנשק באזורים המצויים במחלוקת.

יעד נוסף שהוגדר על ידי בנט והוזכר בשיחות הוא העזרה ליהודים וישראלים שנמצאים באזורי הסיכון, כשבנט מצפה כי יאפשרו להם להתפנות ושלומם יישמר.

המשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה מתנהל בעיר גומל בבלארוס, כשבנט מציג רעיונות אפשריים לפשרה בפני פוטין ומעביר את תגובותיו.

על פי ההצעה הרוסית לזלנסקי, האחרון ישאר בתפקידו, אוקראינה תישאר ריבונית אך האזורים הפרו-רוסיים וחבל דונבאס יועברו לשליטת רוסיה.

בנוסף לכך, זלנסקי ייאלץ לוותר על רצון אוקראינה להצטרף לברית נאט"ו. "הכדור עכשיו בידיים של זלנסקי", אמרו גורמים בישראל, וכעת מי שמוגדר כגיבור באוקראינה ייאלץ להחליט האם להסכים להצעה ולספוג ביקורת רבה מצד בני עמו - או לדחות אותה ולהמשיך במלחמה, כשפוטין מנגד בטוח ביכולתו לנצח בכל מקרה.

רבבות פליטים יגיעו לארץ

מוקדם יותר היום הודיעה שרת הפנים, איילת שקד, כי החליטה על מתווה ומדיניות לקבלת הפליטים האוקראיניים בישראל.

לפי המתווה שהציגה, ישראל תארח כ-25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ו"עד יעבור זעם", כאשר 20 אלף מתוכם כבר שוהים בישראל ותתאפשר הגעת כ-5,000 נוספים, כאשר לכל אזרח תינתן אשרת שהייה לשלושה חודשים.

בנוסף, מדינת ישראל נערכת לקלוט כ-100 אלף אזרחים מאוקראינה, רוסיה וחבר העמים שבורחים מהקרבות, ונמצאים תחת ההגדרה לזכאי חוק השבות, בהם יהודים או בעלי רקע יהודי, כולל כאלו שאינם יהודים אך הוריהם או סביהם היו יהודים.

החלטות אלו יהפכו את ישראל לאחת המדינות המובילות בעולם בקליטת אוקראיניים שבורחים מהקרבות, ובוודאי בהשוואה לגודלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר