100 יום לטלטלה העולמית

שלב אחר שלב: מההכחשה, דרך הפלישה ועד מעשי הזוועה

עד לפני כמה חודשים הפלישה הרוסית לאוקראינה נראתה מדומיינת, אך המציאות עלתה על כל דמיון ופוטין פלש בניגוד לכל ההכחשות • שלב אחר שלב: כך התפוררה אוקראינה • פרויקט סיכום (מלחמה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
משני צדי המתרס. פוטין וזלנסקי (צילום: Shutterstock, משרד התובעת הכללית באוקראינה, לשכת זלנסקי)

"זאת קונספירציה של המערב" זעקו גורמים דיפלומטיים ברוסיה במשך חודשים ארוכים. "רוסיה לא תפלוש לשטחה של אוקראינה". ובכן, הזמן עשה את שלו ומסתבר שהפלישה קרתה פחות או יותר לפי לוחות הזמנים של גורמי מודיעין מערביים.

באוקראינה נערכו היטב לפלישה ולא אכלו את הספין הרוסי לפיו אין סיכוי לפלישה. המוכנות הזו הפתיעה מאוד את הרוסים, שציפו למלחמה של 2014 - אלא שאוקראינה הנאיבית של 2014 היא לא אוקראינה המחושלת של 2022. נכון, רוסיה צבא חזק הרבה יותר, אבל לאוקראינים היה את הזמן להיערך לקראת הפלישה לשטח הביתי.

24 בפברואר - כ"ג באדר א'

בשבוע שלפני הפלישה היה אפשר להריח את ניחוחות המלחמה באוויר. רוסיה טענה כי אוקראינה תוקפת גני ילדים בשטחי הבדלנים דונייצק ולוהנסק ובאוקראינה הכחישו וטענו כי מדובר במבצע 'דגל שווא', כשרוסיה תקפה בעצמה את הגנים כדי להאשים את אוקראינה.

מדי יום בשבוע שלפני הפלישה, הקפדתי לכת לישון מאוחר ולקום מוקדם - הכל בשביל לא לפספס את המאורע ההיסטורי. אבל כמובן שבסוף, ביום חמישי - יום הפלישה - לא התעוררתי ב-5 בבוקר, השעה בה החלו הרוסים להיכנס לשטחה של אוקראינה, אלא ב-7. כך או כך, מאז העולם כולו השתנה, כלכלית, תדמיתית ותודעתית.

אחד ממטחי הטילים הראשונים בשטח אוקראינה (על פי סעיף 27 א)

בשעה 5 לפנות בוקר פרסם נשיא רוסיה סרטון ב"שידור חי" שהתברר שהיה מוקלט, בו אמר כי "נאט"ו רימו אותו" ולכן החליט לפלוש לאוקראינה.

על פי ההערכות, תוך זמן קצר אוקראינה הייתה אמורה להיות בידי הרוסים. בצורה דיי מהירה, בפלישה משטחי הבדלנים, מרוסיה ובלארוס עטו חיילים רוסים על אוקראינה - אבל לא הבינו כי החיילים האוקראינים ממתינים להם בתוך הערים - ועם כיבוש כביש מהיר לא הולכים למכולת.

תוך זמן קצר הודיע נשיא אוקראינה זלנסקי על הפעלת מצב חירום במדינה והודיע כי אזרחים גברים בגילאים 18-60 לא יוכלו לעזוב את המדינה בלי אישור - זאת כדי לסייע במאמץ המלחמתי.

עוד בשעות הבוקר שלח הצבא הרוסי כח מונצח לאיזור לשכת נשיא אוקראינה בכדי לנסות להפילו, כך על פי פרסומים באוקראינה. אלא שאותם צנחנים מצאו את עצמם בשבי.

לאחר הפלישה, המונים ניסו להימלט - בדיוק כמו בסרטון המפורסם הזה בו נראים אלפים בורחים מבירת אוקראינה קייב. מאז, רבים מהם חזרו - אבל קייב היום היא לא קייב של לפני 101 ימים.

הבריחה מקייב (לפי 27א)

לא נלאה אתכם בכל מה שארע ביום הראשון לפלישה ועם כל גינויי העולם, ונשאיר פה רק את התגובה המדהימה של שגריר רוסיה באו"ם שאמר כי "אזרחי אוקראינה ישמחו אחרי ש'נשחרר' את אוקראינה".

היום השני לפלישה

ביום השני לפלישה היו כבר לא פחות מ-179 אלף בני אדם שנעקר מבתיהם בעקבות המלחמה. בלילה שבין יום חמישי לשישי, הפגיזה רוסיה את קייב - בירה באירופה במלחמה.

במהלך היום, המשיכו הרוסים 'לכבוש' כבישים בין עירוניים ופחות ערים. לקח זמן רב עד שרוסיה הצליחה לכוש עיר גדולה ומשמעותית, דבר שעל פי גורמי מודיעין - הגביר את המתח בקרמלין.

ברוסיה הפיצו שמועות כי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוברח על ידי האמריקנים והוא לא נצא באוקראינה. הדיווח היה נכון חלקית - ארה"ב אכן הציעה הצעה כזו - אבל זלנסקי סירב ופרסם את הסרטון הזה:

(לשכת נשיא אוקראינה)

היום הרביעי לפלישה

ביום הרביעי לפלישה החלו הרוסים לנסות ולכבוש עמדות הסמוכות לערים הגדולות. כך למשל שדה התועפה הוטסמל שהביא תיירים ואחרים לבירת אוקראינה - נכבש בידי רוסיה.

בהמשך, מלחמת התודעה התקדמה גם היא וברוסיה הפיצו שמועה לפיה זלנסקי עומד להיכנע. אלא שנשיא אוקראינה דאג להעלות סרטון נוסף שמכחיש כל ניסיון כזה:

כ"ט אדר א' (2.3) - המצור על מריופול

העיר מריופול נכבשה לפני כשבועיים שלשה. תושבי העיר היו מאז סוף אדר א' במצור נורא, בלי גישה לאוכל ומים. גם היום טוענים במריופול כי "מי שלא מסייע לרוסים יכול לשתות מים רק משלוליות מי בוץ" (לשכת ראש העיר).

כאן למשל אפשר לראות את אחד המבנים הראשונים שהופגזו בעיר - בנין בית ספר שנמצא בפרברים:

בהמשך, ביצעה רוסיה את אחת התקיפות הקשות ביותר - המתקפה על התיאטרון במריופול בו הסתתרו מאות בני אדם.

התיאטרון אחרי ההפגזה (27א)

חודש לפלישה: פוטין נוסג מאיזור קייב והצפון

לאחר שורה של הפסדים, או אם תרצו חוסר הצלחות - נשיא רוסיה פוטין מורה על נסיגת הכוחות לקראת התמתקמות מחדש באיזור מזרח אוקראינה - שם גם בימים אלו מתנהלים קרבות עזים. אגב, רוסיה כמו רוסיה מעולם לא הודתה בהפסד בקרבות באיזור - אלא הציגה את הנסיגה כ'מחווה של רצון טוב'.

אחרי הנסיגה, כוחות אוקראינים נכנסים בחזרה לכל השטחים אותם כבשו הרוסים באיזור קייב ומתבררות גודל הזוועות - בייחוד בעיירות אירפין ובוצ'ה.

הטבח בבוצ'ה: חייל רוסי יורה למוות סתם ברוכב אופניים (צילום: לפי סעיף 27א)

הזוועות בבוצ'ה ובאירפין עדיין נחקור ותיקיית ה'גוגל דרייב' שנשלחה לכתבים בהם נראו גופות מוטלות לצד הכביש - שרופות או עם סימני אלימות - ממשיכה להתעדכן גם בימים אלו.

כמעט חודשיים לפלישה: רוסיה מגבירה את הקרב במזרח

אחרי עיכובים רבים בהתארגנות מחדש, ואחרי שהחיילים הרוסיים שלחמו באיזור קייב השתכנעו לעבור להילחם במזרח ולא להישאר לבלות בבלארוס - הקרב על המזרח הוצת מחדש.

נשיא רוסיה פוטין הורה להקיף את מפעל הפלדה במריופול - והורה כי "לא לתת אפילו לזבוב לצאת משם", זאת לאחר שטען כי אסור להסתער על המפעל שיהיה מלכודת מוות לחיילים הרוסיים.

הפגזה על מפעל הפלדה במריופול (27א)

אחרי חודשיים מתחת לאדמה בלי אור שמש, נכנעו חיילי גדוד 'אזוב' שהגנו על המפעל והאזרחים המסתתרים בתוכו והובלו לשבי.

כך או כך, המלחמה באוקראינה נמשכת וסופה עדיין לא ידוע - בדיוק כמו שלא ידועים כמות הקרבנות שנגבו סתם בגלל לחמה מיותרת לחלוטין.

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר