בחירות האמצע ברגעי הכרעה

המתנדנדות: שש המדינות שיחרצו את המשך כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן

היום צפוי להיות אחד המשמעותיים ביותר עבור נשיא ארצות הברית ביידן, כשהעם האמריקני יקבע האם יעניק לביידן עוד שנתיים של רוב בקונגרס - או שמא יאבד את הרוב | סקירה מיוחדת אחר שש המדינות שעשויות לשנות את מפת הסנאט וכהונת ביידן (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

זה נראה אבוד עבור הנשיא ביידן לשמור את הרוב בבית הנבחרים - בדיוק כמו רוב הנשיאים שכיהנו בארצות הברית במאת השנים האחרונות, נראה כי הנשיא ג'ו ביידן צפוי לאבד את הרוב בבית הנבחרים בבחירות האמצע שנערכות ברגעים אלה.

הנשיא האחרון שהצליח במהלך בחירות אמצע בכהונה ראשונה לשמר רוב היה הנשיא בוש, זאת בצל הפיגועים ב-11 בספטמבר - הפיגועים במגדלי התאומים.

בימים ובשבועות האחרונים, עיקר המלחמה בין המפלגה הדמוקרטית של ביידן לבין המפלגה הרפובליקנית, שחלקים גדולים ממנה תומכי הנשיא לשעבר טראמפ - התמקדה בעיקר במדינות 'מתנדנדות' בבחירות לסנאט. אז אלו המדינות המתנדנדות, וזאת הסיבה שהן במצב הזה.

הסנאט, המורכב מ-100 חברים, לא נבחר כמו הכנסת למשל, אלא בכל שנתיים שליש ממנו נבחר לתקופת כהונה של שש שנים.

הפעם, 35 מושבים מהסנאט עומדים לבחירה מטעם מדינות שונות ומגוונות, כשרוב הנציגים שעומדים לבחירה הם רפובליקנים (14 דמוקרטים ו-21 רפובליקנים).

המצב עשוי להשתנות עבור הנשיא ביידן שכיום מחזיק ברוב כשלמפלגתו 48 נציגים ועוד 2 עצמאיים שתומכים בקו המפלגה. מנגד עומדים 50 חברי סנאט רפובליקנים - אך סגנית הנשיא מהווה שוברת שיוויון ובשל המצב הצמוד, בשנתיים האחרונות הייתה מסגני הנשיא שהשתמשו בזכות הזו מספר פעמים רב במיוחד.

המדינות המתנדנדות

כאמור, המתח הגדול צפוי בשש מדינות - שני נציגים משתי מדינות השייכים כיום למפלגה הרפובליקנית, וארבעה נציגים מארבע מדינות השייכים כיום למפלגה הדמוקרטית.

  • מדינות רפובליקניות בסכנת נפילה לידיים דמוקרטיות:

ויסקונסין:

הנציג הרפובליקני בסנאט רון ג'ונסון עומד לבחירה מחודשת לסנאט אחרי 12 שנים בסנאט, ומתמודד עם מירוץ צמוד. מבקריו טוענים כי הוא שם את ענייניו של הנשיא לשעבר טראמפ לפני האזרחים.

מהצד הדמוקרטי עומד מנדלה בארנס, המשמש כיום כסגן מושל מדינת ויסקונסין ומעוניין להדיח את ג'ונסון ולהעביר לידיו ולידי מפלגתו את המושב.

פנסילבניה:

אחד מהקרבות הקשים בבחירות האמצע הנוכחיות מתרחש במדינת פנסילבניה, זאת בעקבות פרישת הסנאטור הרפובליקני הוותיק.

בעקבות הפרישה, המירוץ במדינה צמוד במיוחד, והמועמד הדמוקרטי מנסה לנצח את המועמד הרפובליקני, איש הטלוויזיה מהמט אוז.

  • מדינות דמוקרטיות בסכנת נפילה לידיים רפובליקניות:

ג'ורג'יה:

הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק עשוי לאבד את מושבו לאחר כהונה של פחות משנתיים (החליף מועמד שהתפטר), כשמולו מתמודד שחקן הפוטבול לשעבר הרשל ווקר.

הבחירות בג'ורג'יה עשויות לגרום לשני המועמדים לחכות במתח לתוצאות, שכן המירוץ במדינה, כמו חמש המדינות האחרות - צמוד במיוחד.

אריזונה:

הסנאטור הדמוקרטי מאקר קלי מעוניין בכהונה נוספת, והמירוץ עדיין צמוד, זאת למרות שבמפלגה הרפובליקנית לא הצליחו לגייס את מושל המדינה הפופולארי דאג דוסי.

התקווה של הרפובליקנים באריזונה היא העובדה שבאריזונה סובלים מיוקר המחיה - דבר שעשוי לפגוע בשלטון הדמוקרטי.

ניו המפשייר:

למרות שעל פי כל הסקרים המושל הרפובליקני היה יכול לנצח בקלות את הסנאטורית המכהנת מטעם הדמוקרטים - המושל כריס סנונו החליט שלא להתמודד לסנאט אלא להישאר בתפקידו כמושל.

בשל ההחלטה של מושל ניו המפשייר שלא לנסות להדיח את נציגת מדינתו לסנאט - הקרב צמוד.

נבאדה:

במדינת נבאדה נראה כי הסיכויים של הרפובליקנים להדיח את הדמוקרטים הוא הגבוה ביותר, זאת בצל סגרים בימי מגיפת הקורונה שעוררו במדינה ביקורת ופגעו קשות בכלכלתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר