סיכום ביניים | דעה

עוד לפני סיום ספירת הקולות, אפשר לומר - טראמפ אשם בהפסד

ספירת הקולות בבחירות האמצע בשיאה, אבל עוד לפני שהספירה הסתיימה, מסתמן כישלון של הרפובליקנים בכך שהצלחתם הייתה מועטה - יש אשם בכך (עולם, דעה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

"אם הרפובליקנים יגיעו להישגים הקרדיט יהיה שלי - אם לא, האחריות לא עליי" אמר מוקדם יותר היום הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. הדברים הללו רק מייצגים את האיש שעשוי, אולי, לשלם את המחיר של המעורבות שלו בבחירות האמצע - בבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד כשנתיים.

הפרשנים ברחבי ארצות הברית הבטיחו שיהיה "גל אדום", כלומר, המוני מועמדים מהמפלגה הרפובליקנית יכבשו את ספסלי הקונגרס על חשבון המפלגה הדמוקרטית והנשיא ביידן שהפופולאריות שלו מדשדשת בסקרים. אבל לא היה גל. בקושי שפריץ קטן.

דונלד טראמפ יודע. בחירות האמצע הן רק מקפצה לקראת הבחירות לנשיאות והניסיון להגיע לקאמבק אחרי ההפסד בבחירות 2020.

בשביל ליצור את המקפצה, עמל בחודשים האחרונים טראמפ לקדם מועמדים המוגדרים כאנשי שלומו, ודמויות כמו ליז צ'ייני, שהייתה חברת קונגרס מוכרת מהמפלגה הרפובליקנית, מצאה את עצמה מודחת בפריימריז.

כבר בטורי עבר התייחסתי לבעיה שעשויה לצוף וכנראה שהיא אכן צפה - המצביעים הצפים בארות הברית הם אלו שיכריעו. אם תרצו ה"ימין הממלכתי" בישראל או "ימין רך". הקבוצה מחד לא נמנית על קבוצת השמאל, אך מאידך סולדת מדמויות כמו טראמפ וודאי מדמויות כמו מכחישי הבחירות ומפיצי תיאוריות קונספירציה באשר לתוצאות הבחירות.

אז זה קרה - כמות גדולה של מועמדים שטראמפ חפץ ביקרם והפכו למועמדים בקלות, מצאו את עצמם מפסידים בכמויות גדולות, מה שגרם למפלגה הדמוקרטית להגיע לניצחון. טוב אולי לא ניצחון, אבל הפסד פחות נורא.

תמונת המצב בסנאט עדיין לא ברורה - הקרב יוכרע על חודו של קול. אבל גם בבית הנבחרים, כשכל הסקרים נבאו לרפובליקנים הצלחה סוחפת, נראה כי מספר החברים הרפובליקנים שיהיו בייתרון על הדמוקרטים לא יהיה יותר מ-10. נתון שעד לא מזמן היה נראה הזוי וכתרחיש בלהות עבור הרפובליקנים.

אז יש אשם בכל זה, למרות שהוא יסרב להודות בכך. שמו בישראל, וגם בעוד הרבה מדינות בעולם - דונלד טראמפ, שלא השכיל לתת למועמדים מתונים יותר להתקדם אל הבחירות מול המועמדים הדמוקרטים.

אבל למרות שאת המחיר משלמת המפלגה כולה במזומן, טראמפ עצמו, בניגוד למיליונר - ישלם בשיק דחוי בבחירות לנשיאות.

אחד השותפים האידיאולוגיים הקרובים ביותר לטראמפ הוא רון דה סניטיס שניצח גם הפעם בבחירות על משרת מושל מדינת פנסילבניה. אלא שככל שחולף הזמן, טראמפ מאבד את הסבלנות כלפי האדם שעשוי להפריע לו להיות מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות.

נכון להערב, אף אחד מהם לא הכריז על מועמדות, אבל סקר אחד יכול להעיד כבר על ה"שיק הדחוי" של טראמפ - הסקר טוען כי דה סניטיס מוביל על טראמפ בקרב מתפקדי המפלגה.

כך או כך, שנתיים מרתקות לפנינו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר