סיפורו של ג'ימי קרטר

הנשיא שהביא שלום עם מצרים, טען שראה חייזר והפסיד בבחירות בגלל ארנב

ג'ימי קרטר הוא נשיא ארצות הברית לשעבר המבוגר ביותר בעולם; עם ההידרדרות במצבו הרפואי, ציקי ברנדוין חוזר אל תקופת כהונתו של קרטר והפיכתו לאחד המנהיגים הזכורים בתולדות ארצות הברית (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: ארכיון הבית הלבן, שאטרסטוק)

נכון לשעת כתיבת השורות, ג'ימי קרטר הוא נשיא ארצות הברית לשעבר המבוגר ביותר בעולם, כשאת כהונתו, אותה החל ב-1977 - סיים בשנת 1981. לא צריכים להיות מתמטיקאים גדולים כדי להבין שחלפו יותר מארבעה עשורים מאז סיים את כהונתו שהייתה מקבילה למנחם בגין וכהונת רבין הראשונה.

>> למגזין המלא - כנסו <<

בתחילת השבוע, כשהוא בן 98, הודיעו במשפחתו כי הנשיא לשעבר החליט לקבל טיפול ביתי, כשעל פי הערכות נותרו לו ימים אחרונים לחיות.

אז חזרנו לאחור, אל הנשיא לשעבר שכיהן ארבע שנים ובכל זאת הוא אחד המנהיגים הזכורים בתולדות ארצות הברית. מצד אחד, קרטר הביא צבע רב לבית הלבן, ואף העיד כי ראה עב"ם מצד אחד, ומצד שני פעל רבות ולמשל הוביל לאחד מהסכמי השלום היציבים ביותר באזור המזרח התיכון - השלום בין ישראל למצרים.

עם ראש הממשלה רבין (בכהונה הראשונה) (צילום: הבית הלבן)

קרטר היה בחיים הפוליטיים החל מראשית שנות ה-60 ובחלק מהתקופה היה נחשב לגאון פוליטי, אדם שיודע גם להרחיק מתנגדים פוליטיים עוד לפני שהם חושבים להכריז על מועמדות נגדו - אסטרטגיה שגם שימשה אותו בשתיים ממערכות הבחירות החשובות בחייו - הבחירות לתפקיד מושל ג'ורג'יה והבחירות לנשיאות.

עוד לפני שקפץ אל המים הפוליטיים של המעצמה הדמוקרטית החזקה בעולם, קרטר, במהלך שנות ה-50 של המאה הקודמת, היה מהמתנגדים להפרדה גזעית בין שחורים ללבנים, תקופה בה עדיין לא הייתה קיימת התנועה לזכויות האזרח שהובילה את המאבקים.

הסנאט

במשך שתי קדנציות כיהן קרטר בסנאט, אבל הבחירה שלו הייתה לא מובנת מאליה. במדינתו, ג'ורג'יה, התפנה מושב - אך קרטר הכריז על מועמדותו שבועיים בלבד לפני יום הבחירות.

אחרי הבחירות, החלה ספירת הקולות - אלא שבסופה התברר כי קרטר הפסיד את הבחירות. המצב השתנה אחרי שנחשפו אי סדרים, וקרטר נבחר לתפקיד.

למרות שקרטר היה מראשוני התומכים באי הפרדה גזעית, לאורך התקופה לא רצה להיות מזוהה עם תנועות זכויות האזרח מחשש שירגיז את 'בייס' הבוחרים שלו.

אחרי ארבע שנים כחבר הסנאט החליט להתמודד על משרת מושל ג'ורג'יה, אך הפסיד את הבחירות ולכן עבר לעסוק בחקלאות במשך תקופה - עד לבחירות בשנת 1970-תש"ל.

מושל ג'ורג'יה

זוכרים בתחילת הכתבה שדיברנו על החדות של קרטר? למערכה הבאה אחרי ההפסד הוא הגיע חד הרבה יותר וערוך מול המתחרה שלו - קארל סנדרס.

לאורך קמפיין הבחירות קרטר הקפיד לתקוף באופן מהודק מאוד את סנדרס כעשיר ופריוילג שלא יודע באמת איך לדאוג לאחרים - במילים אחרות "אמריקה הראשונה".

לצד זאת, קרטר סרב לתמוך בתנועות של מרתין לותר קינג - מסיבות דומות לאלו שנקט בבחירות לסנאט - חשש מהבייס הלבן.

"תם זמנה של ההפרדה הגזעית", אמר קרטר בנאום כניסתו לתפקיד המושל - נאום שאכזב רבים מתומכיו, שחלק גדול מהם היה תומך נלהב של המשך ההפרדה הגזעית וטענו כי קרטר למעשה ביצע מחטף ורימה אותם לאורך הקמפיין.

נשיא ארצות הברית

שנתיים אל תוך תפקידו כמושל, קרטר התחיל להריח את הבית הלבן ופתח בהערכות לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית.

אחרי מערכת בחירות קשוחה, ניצח את המועמד הרפובליקני ג'רלד פורד שהחזיק ביתרון גדול עליו בשל היותו נשיא מכהן - אבל למרות היתרון, הביס אותו בפער קטן של שני אחוזים.

בעימות מול הנשיא פורד

תקופת כהונתו של קרטר זכורה לא בהכרח לטובה, כשסופה הגיע אחרי שהובס על ידי רייגן בצל משבר כלכלי כבר מאוד.

אבל לא רק כישלונות היו לקרטר, אלא שרוב ההצלחות היו מחוץ לגבולות ארצות הברית, בעיקר הסכם היסטורי שאמנם נחתם בארצות הברית אך משפיע עד ימינו אנו על המזרח התיכון.

סאדאת קרטר ובגין (צילום: שבתאי טל, לע"מ)

קרטר החליט לגעת בתפוח האדמה הלוהט - ישראל ושלום. אחרי לחץ כבד מצדו על ישראל לבצע וויתורים ולחץ כבד על המצרים, נשיא מצרים אנואר סאדאת וראש הממשלה מנחם בגין חתמו על הסכם שלום היסטורי, חודשים אחרי ביקורו של הנשיא המצרי בישראל.

ולא רק על השכונה שלנו הצליח להשפיע. קרטר הביא גם נרמול ביחסים המסחריים עם סין והפך לאחד האנשים ששמו את זכויות האדם כאבן יסוד במדיניות החוץ של ארצות הברית המחייבת מדינות המשתפות פעולה עם וושינגטון לפעול למען הנחלת זכויות אדם במדינה.

בתקופתו גם נפל שלטון השאה הפרו מערבי, כשמשמרות המהפכה עלו לשלטון במקומו. קרטר יצא מהפרשייה קרח מכל הכיוונים אחרי שהביע התנגדות למתן סיוע למשפחת השאה בטענה שהדבר יביא למשבר מול השלטון האיראני החדש - אך בסוף חזר בו, וכך לא היה חתום על מתן המקלט המדיני וגם ארצות הברית מצאה את עצמה במשבר בני הערובה המפורסם.

חייזרים קיימים?

בעת כהונתו כמושל, קרטר היה בטוח במאת האחוזים כי ראה יחד עם עוד כעשרה בני אדם עב"ם בשמי ג'ורג'יה. התקרית הזו גרמה לו לומר לאחר כניסתו לבית הלבן כי יהיה סבלן בכל הקשור לעמדות על יצורים אפשריים מחוץ לגלקסיה.

מסמך העדות על חייזרים של המושל-נשיא קרטר משנות ה-70

אחרי הפיכתו לנשיא עבר גם תחקיר ועדות אודות המחזה שראה - אלא שעל פי ההערכות, מה שקרטר ראה היה פשוט כוכב צדק...

הסוף

כאמור, קרטר הפסיד את הנשיאות אחרי מצב כלכלי קשה ומשבר אנרגיה חריף ביותר, אך המסמר האחרון בארון הקבורה הפוליטי של קרטר היה דווקא... ארנב.

במהלך שנת 1979 יצא הנשיא קרטר לדוג, כשהצוות מסביב ראה את הנשיא נאבק. אחרי שיצא התברר שמדובר בארנב. הנשיא דאז סיפר: "כלבי ציד רדפו אחרי הארנב שקפץ למים ושחה לכיוון הסירה שלי. כשהוא כמעט הגיע לשם, התזתי קצת מים עם משוט".

מישהו רואה ארנב? (צילום: ספריית ג'ימי קרטר)

קרטר התעקש שהארנב שחה אליו - אך איך ארנב יודע לשחות? הדבר העלה בעיתונות ביקורת על קרטר ועל יכולותיו להנהיג.

כך או כך - האירוע הביזארי הזה נכנס לארכיון של האירועים המוזרים ביותר של נשיאי ארצות הברית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר