גוש 'רק לא ארדואן'

רעידת אדמה פוליטית: כך האסון ישפיע על ארדואן והבחירות בטורקיה

האופוזיציה בטורקיה לא נחה על זרי הדפנה, ומצליחה להגיע להסכמות בתוך גוש "רק לא ארדואן" בדרך לבחירות הצמודות שייערכו בעוד כחודשיים | האם ארדואן בדרך הביתה? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: בינה מלאכותית, שאטרסטוק)

בשבוע שעבר, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הצליח סוף סוף קצת לנשום לרווחה. אחרי שכל הסקרים מנבאים לו קטסטרופה ובחירות צמודות יותר משהיו לו אי פעם, האופוזיציה לא הצליחה להסכים על מועמד מוסכם והתוצאה היא פילוג באופוזיציה בין הימין הקיצוני למפלגות האחרות.

>> למגזין המלא - כנסו <<

אלא שכנראה ארדואן שוב טעה ונח על זרי הדפנה אחרי שחשב שהפיצול מובטח והניצחון בדרך אליו על מגש של כסף.

האופוזיציה, מוכת טראומות מהשינויים הדרמטיים שעשה ארדואן בטורקיה, שהפכו את תפקיד הנשיא לריכוזי כל כך - שיש שכבר מכנים אותו בבדיחה מרירה כ"סולטן", החליטו למהר למצוא פריצת דרך מול המפלגה האופוזיציונית IYI. המשותף: רק לא ארדואן. השונה: כמעט הכל.

מרל אקסנר, מנהיגת המפלגה, הכריזה לפני כשבוע כי מפלגתה תקדם ככל הנראה את מנסור יאבס (לא עבאס :)) המשמש כראש עיריית אנקרה הבירה. בנוסף, התלבטה בתמיכה במועמד אחר, אך באופוזיציה סרבו לתת למפלגתה כח למקרה שארדואן יובס.

אלא שבשבוע האחרון, הגיעו באופוזיציה לפריצת דרך, ושאר המפלגות נכנעו והסכימו כי מפלגת IYI תוכל לקדם מועמד מטעמה לתפקיד סגן הנשיא - וכעת שוב ארדואן כוסס ציפורניים.

כמאל קיליקדרוגלו. תכירו, זה האדם שאולי, אולי ואולי... יחליף את ארדואן בבחירות שיערכו בעוד כחודשיים. קילקדרגולו הוא מנהיג מפלגת העם הרפובליקנית, מפלגה מרכז-שמאל חילונית - אם תרצו ההיפך הגמור של הנשיא הטורקי הנוכחי.

ידיח את ארדואן? (צילום: CHP)

קיליקדרוגלו מבטיח להחזיר את הכח שהיה לפני עידן ארדואן לרשויות ולעצור את הריכוזיות שבתפקיד הנשיא. בנוסף, הצליח אחרי מאמצים כבדים לאחד תחתיו את שש המפלגות המתנגדות לנשיא הטורקי.

אותו מנהיג, הפך לראשונה לחבר פרלמנט באופן סמלי בשנת 2002, השנה בה ארדואן עלה לראשונה לשלטון. לפני יותר מעשור התמודד על הנשיאות אך הפסיד לנשיא ארדואן ומפלגת הצדק והפיתוח.

הדגלים הבולטים של האופוזיציה הם מערכת הרבה פחות ריכוזית והליכים דמוקרטיים פרו-מערביים, אבל מה הסיכויים בכלל שארדואן ילך הביתה?

ארדואן הולך הביתה?

כאמור, בדומה קצת לישראל כשיש את גוש 'רק לא ביבי', בטורקיה משתולל גוש 'רק לא ארדואן', ונראה כי הוא מנסה לנצל את רעידת האדמה שפגעה אלקטוראלית בארדואן - שנכון להיום, לא הגיעו אינדיקציות על פגיעה בחופש הבחירות במדינה (למעט בחירות ברשויות המקומיות).

האסון ישפיע? (צילום: מחלקת המדינה האמריקנית)

יחד עם זאת, אל לאופוזיציה לנוח על זרי הדפנה. המפלגה של ארדואן עשויה להשתקם למרות כל השחיתויות והבעיות שליבו את אסון רעידת האדמה לכך שרבים נקברו בחיים מתחת לבניינים חדישים.

נכון, ארדואן עצמו ראה איך האזורים שנפגעו באופן הקשה ביותר הם בעיקר אזורים כפריים בהם התמיכה בו גדולה וה'בייס' שלו חזק, אבל לאט לאט נראה כי ארדואן מתחיל להשתקם - ועד הבחירות בעוד כחודשיים, הכל עוד יכול להתהפך, אך על פי ההערכות, המירוץ יהיה צמוד. מאוד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר