ישראל קצובר ל"כיכר השבת":

"יותר טוב לישראל כבר לא יהיה; תם שלטון מובארק"

הפרשן החרדי הוותיק ישראל קצובר מ"המודיע", מנתח את המצב במצרים בראיון ל"כיכר השבת" ● "דבר אחד ברור: יותר טוב לישראל כבר לא יהיה. האופציות כרגע הם גרועות", אומר קצובר, מי שנפגש מספר פעמים עם הנשיא מובארק ● מהאופוציות שהוא מונה, נראה כי ישראל במצב מורכב במיוחד. מיוחד (בעולם)

מנחם כץ | כיכר השבת |

מצרים בוערת: ההפגנות האלימות ברחבי המדינה ממשיכות במלוא העוצמה. אלפי תושבי מפגינים בערים השונות וקוראים להתפטרות מיידית של הנשיא חוסני מובארק.

משעות הבוקר מסוקים רבים מסיירים בשמי הבירה ומסייעים לשמור על הסדר, במטרה להחזיר את הביטחון ולהיאבק בכל ניסיון גניבה או שוד של הבוזזים הרבים במדינה.

לפני כן, ההפגנות האלימות ברחבי המדינה נמשכות למרות התפרסות כוחות הצבא וניסיונותיו של הנשיא מובארק להרגיע את הרוחות. לפחות 17 מפגינים נורו הלילה למוות, על פי הדיווחים, לאחר שניסו לפרוץ לשתי תחנות משטרה. לדברי עדי ראייה נהרגו שמונה בני אדם נוספים כשאסירים ניסו להימלט מבית כלא בבירה.

עד כה, על פי ההערכות, נהרגו ברחבי מצרים יותר מ-100 בני אדם בעימותים האלימים, בהם גם אנשי כוחות הביטחון. מספר הפצועים נאמד ביותר מאלפיים. החשש הוא שמספר הקורבנות גבוה הרבה יותר.

במקביל מודאגים מאוד התושבים מהאנרכיה ברחובות והחליטו לבצר את בתיהם בניסיון להתגונן משודדים ומביזות. אחרי שהמשטרה נעלמה מהרחובות בקהיר והוחלפה על ידי כוחות צבא, הקימו אזרחים קבוצות החמושות באלות, סכינים ורובים כדי להתעמת עם צעירים שגונבים מכל הבא ליד, כך דווח ב"גלובס".

ראש-הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר לראשונה למהומות במצרים: "אנו עוקבים בדריכות אחר האירועים, קיימתי שיחות עם שר הביטחון ברק, שר החוץ ליברמן ומזכירת המדינה האמריקנית קלינטון. חובתנו לגלות אחריות ואיפוק".

מובארק מתחבא

והיכן באמת נמצא האיש שעומד בלב הסערה? בשארם א-שייח´ מדווחים תושבים כי הנשיא חוסני מובארק מתחבא בבית החורף שלו אחרי שנמלט מהמהומות בקהיר.

לדברי המקומיים, אנשי צבא חמושים מאבטחים את שביל הגישה הארוך למעונו של הנשיא, בו הוא מתארח לעתים קרובות, ומרחיקים את כל כלי הרכב המתקרבים לאזור. "אני חושב שהוא כאן כי בקהיר יהרגו אותו", אמר אחד התושבים ל´טלגרף´ הבריטי, "בשארם לא יפגעו בו - יש כאן פחות מדי אנשים ויותר מדי משטרה".

העיתונאי החרדי היחידי שביקר מספר פעמים בארמונו של מובארק, הוא ישראל קצובר, כתב וותיק של היומון החרדי "המודיע".

הקשר שלו עם מובארק החל לפני עשרות שנים. הוא ניצל את קשריו לסייע בלא מעט דברים הקשורים לציבור החרדי.

קצובר מספר, כי לפני עשרות שנים חב"ד ביקשה לעשות סיום רמב"ם במצרים, אולם היה חשש כי השלטונות לא יתנו להם לערוך סיום.

"בזמנו, פנו אליי מחב"ד לדבר עם מצרים - שיתנו להם לערוך סיום רמב"ם בבית-הכנסת בקהיר", מספר קצובר. "כשפניתי לשגריר מצרים, הוא התחיל לתחקר אותי מה חב"ד הולכים לדבר שם... לבסוף הוא הבטיח לטפל בזה. אמרתי לו שהוא יכול יכול להעביר את הבקשה גם לחלונות הגבוהים במצרים".

על אחת הפגישות עם מובארק, סיפר קצובר: "הוא קרא לי לבוא עמו לחדר צדדי, שם הוא שאל אותי מה הרבי מליובאוויטש רוצה ממנו"...

"האופציות במצרים גרועות"

בראיון ל"כיכר השבת", קצובר נשמע פסימי מהחזית המצרית. "אין ספק שיש כאן התחלת הסוף של שלטון מובארק. גם אם זה יימשך עוד זמן, ברור שבמוקדם או במאוחר, מובארק כבר לא יוכל להמשיך עוד זמן רב ובטח שלא יוכל להעביר את ההנהגה לידי הבן שלו, גאמל", מעריך קצובר.

לדברי קצובר, "מה שמטריד את ישראל, שהשינויים במצרים לא יהיו לטובתינו. דבר אחד ברור: יותר טוב לישראל כבר לא יהיה. האופציות כרגע הם גרועות:

"אופצייה ראשונה: מישהו ייבחר כמנהיג זמני, יתפוס את השלטון בידיים וימשיך להחזיק אותו כשלטון דמוקרטי, במרכאות. כפי שאנחנו יודעים, בעולם הערבי המונח דמוקרטיה כמעט ואינו קיים. גם אם יש בחירות במדינה ערבית והמנהיג מקבל 98 אחוז, כולנו מבינים איך הוא השיג את התוצאה המדהימה.

"אופצייה שניה: יהיו שם בחירות כלליות ודמוקרטיות. גם מזה ישראל חוששת. הגוף המרכזי שיש לו היכולת לקבל את מספר הקולות הרב ביותר - זה ´האחים המוסלמים´. העלייה לשלטון של גוף זה, לא מבשרת טובות לישראל.

"תהיה פגיעה בהסכם השלום; הפיכת הגבול הדרומי לגבול של מדינת אוייב. השינוי יהיה אסטרטגי ביותר מבחינת ישראל, ולא במובן החיובי".

העם המצרי נחוש

קצובר מעריך כי העם המצרי נחוש להפיל את השלטון. "העם המצרי לא יוותר", הוא אומר. "הצבא המצרי יכול להתעקש, לעמוד בכח ולירות. אז נכון, הוא ישיג רגיעה של זמן קצר, אבל בטווח הארוך זה לא יחזיק מעמד. היום, גם בתוך הצבא המצרי, מבינים שאי-אפשר להמשיך במצב הנוכחי.

"כולם מדברים על שינוי. השאלה לאיזה שינוי הולכים ומהו השינוי. לזה צריך לחכות. אנשי המודיעין בעולם לא חזו את האירועים במצרים וגם עכשיו קשה לדעת בוודאות. ישנם הערכות וניתוחים בלבד. ישראל עוקבת אחרי האירועים והחשש הגדול שהשינוי יגיע מהר מידי.

"שינוי מיידי, יכול להתבטאות במספר מישורים: כוחות של הצבא המצרי יזרמו לאיזור סיני, פעילות יתר של הצבא הישראלי, הגבול בין מצרים לעזה ייפתח יותר ויוברחו משם אמצעי לחימה בכמויות גדולות יותר.

ישנה אופצייה נוספת - שתהיה עלייה דרמטית במספר המסתננים. כיום יש במצרים בין מיליון למיליון וחצי פליטי שהיו רוצים לבוא לישראל. כולנו תפילה שהשינויים לא יזיקו לישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר