מלחמת סייבר

הוירוס שמסעיר את העולם: נפגעו מחשבים באיראן וישראל

וירוס חדש מסעיר את הרשת ומדינות העולם: לאחר הודעת איראן אמש כי תוכנה מתוחכמת ובלתי מוכרת הושתלה במחשבים שונים במדינה, חלקם רגישים, נחשף כי בעוד מדינות במזרח התיכון הושתל הווירוס, בהם ישראל. לדברי מומחים, הווירוס מערים על כל סוגי ההגנה. בפנים: יעלון רומז על מפעיל הוירוס (בעולם)

ניצן ארליך | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

העולם סוער בעקבות גילוי וירוס חדש - "להבה", שהושתל במחשבים במדינות שונות ברחבי העולם, בעיקר במזרח התיכון. על-פי דיווחים שונים, המדינה העיקרית שנפגעה היא איראן, אבל גם ישראל נפגעה.

על-פי מומחים בכירים בתחםו הטכנולוגיה, הוירוס הושתל במחשבים לפני מספר שנים ומאז הצליח להערים על כל סוגי ההגנה המוכרים.

מומחים טוענים כי הוירוס נוצר על-ידי גוף ממשלתי ולא על-ידי אדם או חברה פרטית. לדבריהם, הוירוס מסוגל לאסוף מידע בדרכים לא מוכרות - החל מצילומי מסך, ועד הקלטת קבצי קול.

אבל החידוש הגדול של הוירוס החדש, שהוא מופעל מרחוק, רק לאחר שמקבל פקודה. לדברי המומחים, הוירוס יכול לגדול ולתרחב, הכל על-פי הניווט של המפעיל.

נלקח מידע רגיש

כאמור, הנפגעת המרכזית היא איראן. אמש (שני) הודיעו גורמי האבטחה במדינה כי מחשבים רגישים הותקפו על-ידי הוירוס. "נלקח מהמחשבים מידע רגיש", אמרו באיראן.

בעוד בעולם כולו מנסים להבין מי עומד מאחורי הוירוס המתוחכם, התייחס השר לאיומים אסטרטגיים משה יעלון ורמז אפשרות שגורמים מוכרים עומדים מאחורי הוירוס.

"מי שרואה באיום האיראני איום משמעותי - סביר שנוקט באמצעים שונים, כולל אלה, כדי לפגוע בו", אמר יעלון לגלי צה"ל, "ישראל התברכה בהיותה מדינה עתירת טכנולוגיה עילית, הכלים האלה שאנו משתבחים בהם פותחים עבורנו כל מיני אפשרויות".

מטה סייבר לאומי

לפני שנה בדיוק, הודיע ראש-הממשלה בנימין נתניהו על הקמת מטה סייבר לאומי. "המטה משלב טיפול בשלושה תחומים – תחום ההגנה, בכל מה שקשור בסייבר, תחום הפיתוח התעשייתי ותחום הפיתוח האקדמי. אני רוצה להסביר כל אחד ואחד מהם", אמר ראש-הממשלה.

"בתחום ההגנתי, מדינת ישראל, כמו כל המדינות המפותחות בעולם, חשופה להתקפות סייבר. התקפות סייבר יכולות לשתק מערכות חיים שמפעילות את המדינה - מערכות חשמל, קשר, כרטיסי אשראי, מים, תחבורה, רמזורים. כל תחום הרי היום הוא ממוחשב ועל כן כל תחום פגיע להתקפות סייבר, התקפות של מערכות המחשוב שמפעילות את השירותים השונים. על כן יש צורך לגבש מענה הגנתי לאיום הזה.

"מצד שני, כיוון שהצורך הזה הוא לא חדש, והוא הולך ומתפתח, התפתחו גם חברות תעשייתיות מסחריות שמתמחות בהגנה מפני האיומים הללו, והן הופכות לגורמים כלכליים חשובים מאוד בעולם. חלק לא מבוטל מהחברות הללו נמצאות בישראל, יש פה פוטנציאל כלכלי גדול. ועל כן אנחנו רוצים לפתח מדיניות, בד בבד לפיתוח המענה ההגנתי בישראל, פיתוח יכולת כלכלית ותעשייתית שאנחנו יכולים לייצא אותה אל מחוץ לישראל.

"ואילו הצד השלישי הוא שעל מנת לייצר את בסיס הידע גם להגנה וגם לתעשייה, הידע הזה נמצא במערכות החינוך שלנו. החל מחינוך של צעירים, רציתי להגיד נערים, אבל היום אפשר להגיד ילדים, ובואכה לתוך התחום האקדמי המפותח. יש פה בסיסי ידע מאוד מתקדמים במדינת ישראל, ידע תיאורטי שהוא חשוב מאוד לפיתוח התחום הזה בכלל. כאן אנחנו באמת מבורכים בלא מעט אנשים שהם מן המובילים בעולם בתחומים התיאורטיים הללו, ואנחנו רוצים לחזק גם את זה".

עוד אמר ראש-הממשלה: "מטה הסייבר הלאומי לוקח את שלושת התחומים האלה ומאגד אותם לתוכנית פעולה. את תוכנית הפעולה הזאת קיבלתי היום מיו"ר המועצה הלאומית למחקר ופיתוח, הפרופסור יצחק בן-ישראל, שהוא גם אלוף במילואים. איציק הגיש לי שורה של המלצות כיצד לקדם את היעדים הללו שתיארתי כאן, אני אימצתי את כל ההמלצות האלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר