תעשיית התעופה ברוסיה מתמודדת עם אחד המשברים הגדולים בתולדותיה, כשהסנקציות המערביות שהוטלו בעקבות הפלישה לאוקראינה מאיימות למוטט את הענף כולו. התחזיות הקודרות מצביעות על סכנת פשיטת רגל המרחפת מעל ראשיהן של כ-30 חברות תעופה קטנות ובינוניות עד 2025, מה שעלול להשפיע על יותר מרבע מהיקף תחבורת הנוסעים במדינה. המחסור החמור בחלקי חילוף ובשירותי תחזוקה כבר הוביל לקרקוע מטוסים רבים ולפיטורים נרחבים בענף.
בתגובה למשבר המחריף, הנשיא ולדימיר פוטין הציג תכנית שאפתנית במיוחד - ייצור של יותר מ-1,000 מטוסים מתוצרת מקומית עד סוף העשור. במרכז התכנית עומד פיתוח מטוס הנוסעים MC-21, שאמור לסמל את עצמאותה של רוסיה מיצרניות המערב כמו בואינג ואיירבוס. התכנית כוללת גם פיתוח מנועים חדשים והקמת מערך ייצור חלפים מקומי.
אולם המציאות מציבה אתגרים קשים בפני החזון השאפתני. פיתוח ה-MC-21 כבר נתקל בעיכובים משמעותיים בשל הקושי להשיג חלקים מספקים אירופיים, וחברות התעופה הרוסיות נאלצות לפנות לפתרונות יצירתיים ומפוקפקים, כמו שליחת מטוסים לתחזוקה באיראן. המחסור בגישה לטכנולוגיות ולשירותי תחזוקה מערביים מציב סימן שאלה גדול על עתיד הענף.
הקשיים שמציבות הסנקציות צפויים להעיב על תעשיית התעופה הרוסית עוד שנים ארוכות. הצפי לפשיטות רגל של חברות תעופה, לצד אובדן משרות והסתמכות על פתרונות זמניים כמו שימוש במטוסים מיושנים, מעמיד בספק את יכולתה של רוסיה לשמר תעשיית תעופה מתפקדת. עם זאת, אם תצליח המדינה ליישם את תכניות השיקום השאפתניות שלה, ייתכן שהענף יצליח להתאושש ולמצוא את דרכו בחזרה לשחקים - אם כי במתכונת שונה מזו שהכרנו עד כה.