צעקות בשידור

הרב ברוד לעו"ד הלברטל: די לאפוטרופוסות הליטאית

עו"ד דב הלברטל והרב מנחם ברוד, התעמתו ביניהם על ההתייחסות התקשורתית כמו גם של הציבור החרדי ליום השואה, אך הטונים עלו דווקא כאשר הלברטל טען כי עולם הישיבות זה רק פוניבז', בעוד הרב ברוד הדף את הדברים ואמר: "תפסיקו את האפוטרופוסות המגעילה שלכם על עולם התורה" • האזינו (חרדים)

הרב ברוד ועו"ד הלברטל (צילום: י. בלינקו ויעקב אריה)

עימות סוער: עורך הדין דב הלברטל ודובר חב"ד הרב מנחם ברוד התעמתו בתוכנית "שמונה עד עשר" ברדיו "קול ברמה" בעקבות הסערה התקשורתית נגד הציבור החרדי סביב יום השואה בעקבות קבוצה שולית שערכו מנגל בגן סאקר בערב יום השואה.

במהלך העימות, הטונים בין השניים עלו, כאשר הלברטל טען כי כל הצמאון האדיר והחזרה בתשובה היא מאחר ורוב החוזרים בתשובה חוזרים אל העולם הליטאי או החסידי, והרב ברוד מנגד דחה את ההתנשאות הליטאית על עולם התורה.

הרב מנחם ברוד: יש גבול לרמה שאליה אפשר לרדת. כל תינוק יודע שבתי חב"ד, יש 300 בתי חב"ד ברחבי הארץ, סביב כל אחד יש עשרות ומאות יהודים שהתקרבו, לבוא ולהגיד שכולם חוזרים לעולם הליטאי?! ואגב, מי מנהל את המשחק הזה את מי זה מעניין בכלל, העיקר שיהודים יתקרוב ויחזרו לאביהם שבשמים.

עו"ד דב הלברטל: לא אמרתי שלא אבל יש ויכוח אמיתי על הדרך. אני אומר לך דבר אחד בלי עולם הישיבות אין קיום לעם ישראל, מה נעשה שחב"ד לא חושבים ככה.

הרב ברוד: עולם הישיבות זה לא רק פוניבז'.

עו"ד הלברטל: זה רק פוניבז'. זה לא בית חב"ד בהודו.

הרב ברוד: לא. עולם הישיבות זאת ישיבת תומכי תמימים בכפר חב"ד, תורת אמת בירושלים, במגדל העמק בקרית גת.

עו"ד הלברטל: יכול להיות, השאלה מה מלמדים שם.

הרב ברוד: תפסיקו את האפוטרופוסות המגעילה שלכם על עולם התורה. התורה לא שייכת לכם. התורה נמצאת בעולם החסידי, התורה נמצאת בעולם הספרדי, תפסיקו עם ההתנשאות הזו, תראה לאן אתה מידרדר מדחי אל דחי.

עו"ד הלברטל: הרב ברוד מה קרה לך, עד כאן היית איש חב"ד פתאום הפכת לליטאי.

הרב ברוד: גם אתה לפעמים אומר שצריך לשים גבול ולומר עד כאן. אז אני אומר לך עד כאן! איזה מין דברי הבל אלה, עולם התורה זה רק העולם הליטאי?

עו"ד הלברטל: כן, בעיקר העולם הליטאי.

הרב ברוד: לא מסכים לחלוטין, התנשאות שקרית, מטופשת וילדותית. יש תורה בכל חוגי עם ישראל.

עו"ד הלברטל: מי אמר שאין תורה, אני אמרתי דבר כזה?

הרב ברוד: לא, אבל הניסיון לבוא ולומר שעולם התורה עובר דרך העולם הליטאי, מאיפזה לקחת זה?

עו"ד הלברטל: לקחתי את זה מהגאון מוילנא.

הרב ברוד: אז החסידות חלקה על הגאון מוילנא ולא קיבלה את דעתו.

היחס ליום השואה והעליהום נגד החרדים

במהלך העימות בין השניים, טען הרב ברוד כי "יש את הטיפש התורן שמדליק את האש בכוונה כדי לספק את הדלק לשונאי ישראל ושונאי שומרי התורה והמצוות ומספק להם את הדרכים להשחיר את פנינו. צריך לזכור שכשאר מדובר בזכר השואה או בזכרונם של הנופלים במערכות ישראל הי"ד, מדובר אולי בדבר הרגיש ביותר לציבור כולו".

"כאשר כלל הציבור מתייחד עם האנשים היקרים לו ובאים אנשים ומבצעים דבר שנתפס כזלזול, ברמה של בן אדם לחברו, אנחנו פוגעים באנשים ברמה הכי כואבת שלהם. ובשביל מה. לכן חייבת להיות זהירות מירבית שלא לעשות דברים שיוכלו לספק את הפרובוקציות האלה", אומר הרב בורד.

באשר לשאלה כי הוא משתף פעולה עם אלו שמחפשים להכפיש אותנו, טען הרב ברוד כי "במקרה הספציפי הזה, יכול להיות שהם לא ידעו אבל מותר להם לדעת. יש דברים שמסתכלים על לוח שנה ויודעים".

עו"ד דב הלברטל, הגיב לדברים ואמר כי הוא חולק על הרב ברוד מכל וכל. "אני לא הייתי קורא לזה שיתוף פעולה, הוא לא מתכוון לזה. אבל אני יגיד לך, אני שמח על האירוע הזה, שתפסו את אותם שעשו מנגלים, אצלי הבעיה היא בילוי בין הזמנים ולא השואה, אולי צריך לשלוח את התמונה לראשי הישיבות והמשגיחים, זה הדאיג אותי יותר, אבל זה כבר סיפור אחר".

"לגופו של עניין, יש איזו שמחה שמצאו את זה. הסיבה היא משום שהגיע הזמן לא רק לא להתרפס אלא לתת לחילונים על הראש בהקשר רגיש כזה. הרי זה דבר ברור שבשבת הקרובה כל אלו שכתבו על האירוע הזה הם יחללו שבת בפרהסיא הם יאכלו נבלות וטריפות בלי שום תחושה של 'אני פוגע ברגשות החרדים, היהדות וקדושי ישראל'. רק כשזה מגיע ל'קודשי השואה', פתאום אני צריך תמיד להיות רגיש לערכים שלהם, אין לך דבר נקלה מזה, דבר צבוע מזה והייתי אומר אפילו מרושע מזה", טוכן הלברטל.

לדבריו, "היינו צריכים ביום השואה מעיקר הדין לקום כל החרדים בצפירה וללכת כאות התרסה ולעשות את זה דווקא ביום השואה, ביום הזיכרון אולי קצת יותר בעיה כי יש עניין של הכרת הטוב, אבל לעשות את זה באופן מתריס כדי להגיד להם אתם מחללים ובזים לקדושי ישראל אז תראו איך צריך להרגיש".

"אני מסכים שבאפון פרגמטי לא עושים את זה כי זה לא דרכם של בני התורה, למרות כל זאת מתחשבים ברגשות של החילונים ולא מרבים שנאה בישראל. הרב אלישיב עצמו אמר בהקשרים שונים שלא לעשות דבר שיכול לעורר שנאה או פרובוקציה בשום אופן", אומר הלברטל, "יש פה ויכוח אדיר וקשה בפרט בימים אלה ממש של לפיד ובנט וכל החבורה הזאת שבאים לעקור את קדושי ישראל אז זו ההזדמנות לומר לאנשים האלה ומשחית הז הרף, דווקא התמונה הזאת זו ההזדמנות להגיד".

הרב ברוד, הגיב לכך ואמר כי הוא חושב שנכנסים לפינה מאוד מסוכנת, "בה הרב הלברטל עושה לעצמו חיים קלים. הוא מעמיד את עצמו מול מה שהוא קורא החילונים, הוא רואה לנגד עיניו את אותם מתריסים להכעיס שאין להם שום התחשבות ונלחמים נגד כל דבר קדוש ויקר והוא רואה רק אותם, ואני רואה את המוני בית ישראל שנמצאים בתווך והם כן מתחשבים ומכבדים יהודים שומרי תורה ומצוות, ואנחנו כאן בסוג של חוסר זהירות או יותר גרוע מזה, אנחנו מעמידים את כל היהודים האלה נגדנו".

העימות בין השניים התגלגל ליחס של חב"ד והציבור הליטאי הן למדינה, והן לתורה וליהדות. בעוד הלברטל טען כי חב"ד הם אנטי ציונים הכי גדולים שקיימים, הרב ברוד הגיב לו כי הוא רואה את הרגע שהוא חוזר הביתה ואומרים לו כל הכבוד אתה נתת להם בשיניים. הלברטל הגן על צעמו ואמר כי הוא לא כזה פופוליסט.

האזינו לעימות המלא באדיבות רדיו "קול ברמה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר