הגזירות על עולם התורה

גפני תוקף: "הבית היהודי מעבירים כספים לעצמם"

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת מתכנסת הבוקר (שלישי) לבקשת ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לדיון דחוף נגד 'הבית היהודי' בטענה לאפלייה תקציבית ופוליטית בעולם הישיבות בניגוד לחוק. במהלך הדיון טען גפני כי הבית היהודי לוקחים כסף מהישיבות החרדיות לעצמם • סיקור ותיעוד שוטף (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הדיון בוועדה, הבוקר (צילום: כיכר השבת)

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת מתכנסת הבוקר (שלישי) לבקשת ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לדיון דחוף נגד 'הבית היהודי' בטענה לאפליה חמורה של תלמידי הישיבות החרדיות לעומת תקציבי הישיבות של הציונות הדתית.

בדיון בוועדה משתתפים גם ראש ישיבת "אור החיים", הגאון רבי ראובן אלבז, ראש ישיבת "אשרי האיש" בבית וגן, הגאון רבי יוסף בן פורת ומבקר המדינה יוסף שפירא.

במהלך הדיון, תקף גפני בחריפות את 'הבית היהודי' ואמר כי "הבית היהודי פשוט לוקחים כסף מכיס הישיבות ומעבירים לעצמם. לא היה תקדים כזה מעולם".

"כואב לי הלב", המשיך גפני, "שהגענו לרגע הזה. הבית היהודי פוגעים בעולם התורה ופוגעים בעצמם. הכסף הנוסף שהבית היהודי לוקח לעצמו לא מגיע מהאוצר או ממשרד הדתות אלא מגיע ישר מכבשת הרש של תקציב הישיבות. מורידים עוד ועוד כי מעבירים זאת לבית היהודי".

גפני הוסיף ואמר כי "הבית היהודי מתהדר בזה שהוא דואג למוסדות שלו על חשבון ילדינו. הטענה היא כלפי מבקר המדינה והפרקליטות ששותקים מול ההתנהלות המחוצפת הזאת שאין לה תקדים".

"זאת מדינת עולם שלישי", הזדעק גפני, "הכסף עובר לישיבות הציוניות לפני אישור תקציב המדינה. בלי קריטריונים. איפה היועץ המשפטי לממשלה וכל יפי הנפש?".

ח"כ אילת שקד (הבית היהודי) אמרה בדיון כי "הישיבות הציוניות הן רק חמישה אחוזים מסך הישיבות במדינה. רוב הכסף עובר לחרדים".

הרב בן פורת אמר בדיון כי "אני מייצג ישיבות של בעלי תשובה שכולם עשו צבא - הפגיעה של הבית היהודי היא גם בהם, אנט מופלים לרעה. בישיבות ההסדר אין כפל תקציבים, אלא גזל תקציבים".

הרב בן פורת המשיך ואמר כי "הם הפכו את התניית התקציבים לפי הצבע של הכיפה. לא בעידוד גיוס. זאת שנאה ופוליטיזיציה והבדלה בין דם לדם".

ישיבת הוועדה, הבוקר (צילום: כיכר השבת)

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן אמר כי "החומר החמור הנאמר כאן חייב להיות בבדיקה מעמיקה של המבקר".

נציג משרד החינוך עמוס צאידה אישר בדיון כי "קיבלנו כספים למען המוסדות ההם לפני אישור תקציב המדינה". ציאדה הוסיף ואישר כי יש כפל תקציבים לישיבות ההסדר, לאחר שהם מקבלים תקציבים גם ממשרד החינוך וגן ממשרד הביטחון.

גפני הגיב ואמר כי "זה נוגד את החוק בצורה הבוטה ביותר. עמוס ציאדה ביושר שלו אמר את האמת. ישיבות ההסדר מקבלים כפל קצבאות בניגוד גמור לחוק".

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן אמר כי "המידע כאן הוא שערורייה. בחור בישיבת הסדר מקבל כסף כפול וכולם מודים בזה". גפני: "אם היה מדובר בישיבות חרדיות, המדינה הייתה רועשת וגועשת".

כהן הוסיף ואמר לנציגי האוצר והיועץ המשפטי לממשלה המשתתפים בדיון: "כשלתם בתפקידכם באופן החמור ביותר. נעמוד על קוצו של יוד שמבקר המדינה יבדוק הכל".

הגאון רבי ראובן אלבז זעק בוועדה לביקורת המדינה: "מדינת היהודים חייבת לשמור על היסוד שלה. אסור למחוק את היסוד של העם היהודי - הקול קול יעקב".

גפני נושא דברים בוועדה (צילום: כיכר השבת)

"מדברים כל הזמן על שוויוניות ושוויון, איפה השוויון כאן?", תהה הרב אלבז, "הישיבות שלנו לא מחזיקות את עצמן. בישיבה שלנו, של בעלי תשובה, יש 50 אחוז יוצאי יחידות קרביות".

ח"כ אורית סטרוק אמרה בדיון כי "ערך הגיוס חשוב וצריך ללמוד את זה מסיפור חנוכה". בתגובה, אמר הגר"ר אלבז כי "בתפילה כתוב 'גיבורים ביד חלשים' לא ביד 'גיבורים'".

בסיכום הדיון קראו כהן וגפני למבקר לבחון את הנושא לעומקו. "יש בניית קריטריונים מובנה ותפירת נהלים ומתן כפל תמיכות".

מבקר המדינה אמר כי "מבלי להיכנס לנושא הפוליטי, נבדוק לעומק את טענת האפליה שעלתה כאן". היו"ר אמנון כהן אמר כי "נדרוש לעצור ולהקפיא את העברת התקציבים לישיבות ההסדר עד שהנושא יוכרע".

גפני ביקש את הדיון כדי לחשוף בוועדה את השיטות של המפלגה הדתית לאומית לנטילת תקציבי הישיבות החרדיות למוסדות המזוהים עמם כמו גם שימוש בכפל תקציבים ועוד.

במכתבו ליו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) כותב גפני בחריפות רבה וטוען כי התקציב שהוגש לכנסת על-ידי הממשלה משקף מדיניות של חיסול תקציבי עולם התורה, מגמה שלדבריו התבטאה בייחוד בקיצוץ הנרחב בתקציב האגף למוסדות תורניים.

ישיבת הוועדה, הבוקר (צילום: כיכר השבת)

לטענת גפני יצרה מפלגת הבית היהודי באופן מקומם אפליה לטובת ישיבות ההסדר בנימוק שיש לעודד את הישיבות המעודדות לעשות צבא, בנוסף גרמו לאפליה תקציבית גם של בנות האולפנה לעומת בנות הסמינרים החרדיים.

גפני מבקש לבחון את הנושאים הבאים: כפל תמיכות אסור לישיבות ההסדר המקבלות תקציב הן ממשרד החינוך והן ממשרד הביטחון וזאת שלא כחוק. בנוסף, טוען גפני כי הדבר אושר בתקציב 2013 בניגוד להליך החוקי המקובל ובניגוד לתקנות הכנסת כשהתשלום הועבר ממשרד הביטחון למשרד החינוך ומשם לישיבות ההסדר בניגוד לכל הנהלים וזאת לאחר אישור תקציב המדינה לשנה זו.

אפליה נוספת, טוען גפני, היא תקצוב תלמידי חו"ל בישיבות בתנאי שילמדו "ערכי ציונות" מה שגורם שוב להעדפת ישיבות ההסדר על פני ישיבות קדושות הלומדים טורה בטהרתה.

במקביל פנה גפני, במכתב משפטי מנוסח היטב בן עשרות עמודים, ליועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין בדרישה לעצור את השינויים במבחני התמיכה למוסדות תורניים.

גפני טוען כי התיקון והשינויים נועדו לצרכים פוליטיים ותיקון המבחנים נתפר באופן מיוחד למידותיהם של שלל המוסדות המזוהים עם מפלגת הבית היהודי. בנוסף, מבהיר גפני, כי תקציב ישיבות ההסדר במתכונתו הנוכחית הינו בלתי חוקי.

ההטבות המפליגות הניתנות לישיבות ההסדר ולישיבות המעודדות שירות צבאי חורגות ממטרת התמיכה וממבחן הסבירות טוען גפני ומוסיף כי תקצובם של המדרשות לנשים הינו מפלה ודינו להיבטל.

מבקר המדינה בדיון הוועדה, הבוקר (צילום: כיכר השבת)

לסיכום, אומר גפני, החלת מבחני התמיכה באופן רטרואקטיבי באמצע שנת התקציב ושנת הלימודים הינה בניגוד להנחיות היועץ המשפטי.

בתוכן המסמך מפרט גפני באריכות את הרקע לפנייתו כשהוא מסתמך על נתונים בדוקים ומוכחים ומטפל בסוגיית כפל התמיכות לישיבות ההסדר כשהוא מוכיח שהדבר נעשה בניגוד לתקנות החוק וכן גורם לאפליה ולחוסר שוויון כשהינו מסתמך על תקדימים משפטיים מהעבר.

גפני מבהיר כי מאחורי הכסות האידאולוגית של חיזוק הישיבות המעודדות שירות צבאי מסתתרים שיקולים זרים ופוליטיים כשהמטרה לדבריו לסייע לישיבות הקשורות למפלגה החברה בקואליציה.

גפני מבקש מויינשטיין לסיכום להורות למשרד החינוך שלא לפעול על פי התיקונים האמורים וכן להורות על כפל התמיכה בישיבות ההסדר ולהורות לגורמים המתאימים לדרוש מאותם מוסדות להשיב את כפל התמיכה שניתן להם.

בנוסף דורש גפני להורות על הפסקת האפליה בין מדרשות לנשים וישיבות לגברים ולהשוות את תקציבם באופן שווה.

"מכתבי נחתם", מסיים גפני במילים כאובות, "מתוך כאב על הקלות הבלתי נסבלת של אלו המתיימרים לחלוק עמנו ערכים רבים משותפים להפקיר עולם ישיבות שלם בנזיד עדשים חולף".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר