צפו בתיעוד

מפתיע: מה חשב מרן על תפילין דרבינו תם?

לפני מספר שנים, אל מעונו של מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל נכנסו סופר סת"ם וראש מוסדות ומרן חשף את דעתו ודעת אביו הסטייפלר על הנחת תפילין של רבינו תם • צפו (חרדים)

מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל, תועד לפני מספר שנים, כשהוא מסביר את דעתו ודעת אביו מרן הסטייפלער זצוק"ל - על הנחת תפילין של רבינו תם.

היה זה כאשר נכנסו אל מעונו סופר סת"ם, שהיה מקובל על מרן ועל אביו - יחד עם רבי שלום בער סורוצקין מ'עטרת שלמה', כדי שיכניס את פרשיות התפילין לתוך בתי התפילין, שיועדו עבור תורמים לעולם התורה.

במהלך עבודת הקודש נשאל שר התורה, האם אביו הסטייפלר הניח תפילין רבינו תם? הגר"ח הסביר, שלפי הגאון אם רוצים לצאת ידי כל השיטות חייבים להניח 64 תפילין, והגאון לא אחז בדווקא מהנחת תפילין של רבינו תם.

מרן שר התורה, אף הסביר מדוע היו פעמים שאביו כן הניח את התפילין של רבינו תם, וכן ענה מדוע הוא לא מניח מדי יום את התפילין דרבנו תם...

צפו בשיח המרתק

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (76%)

לא (24%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

36
כל אלו שאין מניחים תפילין דר"ת הם בגדר קרקפתא לדעת ר"ת. ופשוט.
יענקל
הגאון יותר גאון ממך יענקלה הכונס
שמעון
חכמים היזהרו בדבריכם לדעתך יוצא שקש"י הוה קרקפתא דלא מנח תפילין ח"ו לדבר כך יש תורה ויש כללי פסק ואם סנהדרין דנה על פלוני אם הוא חייב סקילה ולמשל עשרה דיינים פטרוהו אבל 13 חיבוהו הרי זה נסקל כנגד דעת עשרה גדולי ישראל שפטרוהו ולדעתם מי שיהרוג אותו הוא רוצח אלא יש תורה והורגין עפ"י רוב [צריך רוב
ליטאי
סליחה על דבריי הבאים. לא רק ר"ת: כן דעת הרי"ף, ועוד רבים מהגאונים. וכך נהגו רבים מהפוסקים הגדולים. הרמב"ם במשך עשרות שנים הניח רק תפלין דר"ת. רק בבואו לארץ ישראל - העידו בפניו אנשים נאמנים שפתחו תפלין של רב האי גאון, ומצאו סדר הפרשיות כשיטת רש"י, ואז הרמבם דאג שגם לו יהיו תפלין כאלה. העניין הוא שכול
יהודי
מיסטר יהודי ה"חסיד" אתה מניח שתיים ואיך זה מסתדר עם אינטרנט ביד? ובזבוז זמן עם ויכוחי סרק באינטרנט? הש"ע כבר רק "מי שמוחזק בחסידות". עכשיו ברור שבא"י התקבלה ב300 שנה להניח 2 כדעת הקבלה. אבל יש לך מקומות כמו תימן, ליטא ומרוקו שנהגו להניח רק אחד אז מה אתה אומר שהם לא הניחו הם וגדולי רבניהם? ומה עם רש"
מני
35
מסכן בלבלו לו את המח ורואים שהוא מבולבל ולא יודע מה מדבר.
משה
אסור לדבר ככה
נתניה
לך בלבלו את המח הרב היה צלול עד הרגע האחרון זה כפירה לדבר כך על גדול בישראל
הוא יודע בדיוק מה הוא דיבר תתביש
פתי! הוא משחק אותה תמים ואתה קונה את זה! הוא רוצה כבר לחתוך מהם ולחזור לגמרא האהובה שלו!
אחד
איך אתה מדבר ככה על גדול הדור אני מוחה
שלמה
המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו
אתה
34
מתגעגע מאוד לכל הרבנים שעזבו אותנו באופן זמני :(
מיכה
33
עד כמה שידוע לי,עד הדור האחרון ממש רובם המוחלט של הספרדים לא הניחו תפילין דרבנו תם, רק יחידי סגולה ומקובלים. למשל זה היה המצב במרוקו. מי שלא הבין, לרב זצ"ל היה חשוב יותר להיות דבק במסורת אבותיו מאשר לנהוג חומרות חדשות, זו השיטה המעולה ביותר. הלוואי שהיום היו עושים את זה במקום לחפש כל הזמן חומרות, בפ
שלמה
הבעיה שיש מניחים שני זוגות וכבר נכנס בהם רוח גאווה כאילו הם מורמים מעם והם יותר טובים מאלו שהניחו רק אחד. אז הנה לנו דוגמא חיה שיש חכמים גדולים כמו הרבי חיים קנייבסקי זצ"ל שהניחו אחד וזה ממש לא מנע מהם להיות בני תורה.
מני
הגאווה היא שלך, שאתה מזלזל בחביריך, אנשים צדיקים בעלי אמונת חכמים ברבותיהם, שמקפידים על כך ע"פ האר"י וע"פ גדולי החסידות.
אשי
איפה זלזלתי? אני בעד להניח ר"ת העניין שיש אנשים שכשמניחים שני זוגות תפילין נכנס בהם רוח גאווה ומזלזלים באלו שמניחים רק אחד. ואיפה ראית זלזול בהאר"י הקדוש?
מני
יש מעשה מהסבא מסלבודקא שהיו בחורים בישיבה שרצו להתחזק והתחילו להכניס שבת יותר מוקדם וברבות הימים הסבא קרא להם ואמר להם שאין דעתו נוחה בכך ולתמיהתם מדוע??? ענה להם שהוא הבחין בדקות עינו שהם מסתכלים על כל האחרים כמחללי שבת ואם כך כבר לא שווה כל החיזוק הזה סייעתא לדברך . . . . .
המעורר
32
ברסלב מניחים רבנו תם
בהוראת רבנו
31
החסידים וגדולי הספרדים הניחו רבינו תם, ולא כי חששו מגיהנום או שרבינו תם יאמר להם למעלה שהם קרקפתות... הסיבה היא: האר"י הקדוש מפליג בשבח תפילין דרבינו תם ושרשם שגבוה יותר אף מתפילין דרש"י. תפילין דרש"י - מוחין דאמא, תפילין דרבינו תם - מוחין דאבא. (יחידי סגולה הניחו גם ראב"ד ושימושא רבה ואכ"מ).
ללא שם
האם רש"י הניח תפילין של רבנו תם?
תם
האם רבינו תם הניח תפילין דרש"י?
לתם
30
זו דעתו, גדולים ממנו חשבו אחרת
כגן
29
לא משנה מי מניח תפילין ר"ת או כל שיטה אחרת לא יכול להפוך להלכה, חכמים קבעו שתפילין של רש"י הם התפילין ועליהם מברכים, ברכה על תפילין של ר"ת נחשבת ברכה לבטלה, אם טעה וברך על של ר"ת נחשב לו ברכה לבטלה וצריך להניח של רש"י ולברך.
יעקב
28
הכריעו כרש"י וזהו, קיבלו הכרעה וגם אם האמת כרבנו תם אין עניין להניח רבינו תם.
סמי
שו"ע פוסק שירא שמיים יצא ידי חובת שנייהם... מה השאלה ???? אם יכול להרשות לעצמו לקנות, ו5 דקות להניח עם ק"ש.. אז למה לא ?
אהרון
אוהווווווו ממש נחמד מצדך, אתה הגדול יכול בכזו קלות [יותר נכון בקלי קלות] לחלוק על השולחן ערוך, הטור, האריז"ל, הרי"ף. הרבי מליובאוויטש ועוד ועוד. למה שלא תוציא שולחן ערוך חדש, עם הגיגיך מהספר הנודע אמרי בטני [או מהספר החדש 'פעולות מעי'] ותציין בכמה מקומות השו"ע טעה ואין עניין בכלל לנהוג כדעתו....
יהודי
ל"יהודי" מעיקר הדין מספיק להניח רש"י שזה מה שנפסק להלכה! ומי שרוצה להתחסד אשריו ואשרי חלקו. ההלכה נפסקה כשולחן ערוך וכרמ"א. היו גם גדולי מקובלים כמו הגר"א שהניחו רק אחת אז? ושוב אין לי בעיה עם הנחה של ר"ת אבל אתה לא מגיב לעניין ומגיב כאילו אתה "נושא מלחמה" עליך. לא יעזור לך תפילין אחד הוא מספיק לרב
מני
27
אוי הגעגועים.
מישהו
26
החפץ חיים הניח רבינו תם כפי שנהגו החסידים והספרדים ,וראה ביביע אומר אריכות הביאור בטעם ההקפדה על ר"ת דווקא
אליהו
25
המבין דבר מתוך דבר רואה שהוא אכן מניח כל יום רק לא רוצה לפרסם שזה יהיה "הלכה" כי ר' חיים ואביו הניחו
חיים
סליחה אבל זה פשוט שטויות מה שאתה אומר כי ר' חים זצוק"ל לא הסתתר בשום מקום ותמיד היה מוקף באנשים אם לא מבחוץ אז מבני משפחה והם יכלו לדעת אם הוא הניח או לא
המעורר
24
וואי וואי ר' חיים פשוט סבלן כהלל..איזה מין שאלות האלה, אני הייתי מתחרפן. ולגאונים שבינינו אל תטריחו את עצמכם אני אעשה זאת-לכן אתה לא ר' חיים והוא כן
יאיר
23
החפץ חיים הניח תפילין דר"ת. פוסק הדור הגר"מ פיינשטיין בעל אגרות משה הניח תפילין דר"ת. ועוד.
אביגדור
22
עוד הסרטות בקשה
איתן
21
זה כל כך ברור לי מהסרטון, שהאמת היא שהוא מניח ר"ת ולא רוצה שידעו כדי שלא יהפכו את זה לחיוב. הוא מתחמק מתשובה, וזה מה שאני מבין מסגנון ההתחמקות
אבי
20
לא מעכלים שהוא לא איתנו😥😥
ראובן יוסף
19
5
נתניה
18
יישר כח לכםצוות "כיכר השבת" המופלאים על ההסרטות המיוחדות מר' חיים שאתם מביאים !!! אל תפסיקו..... הציבור צמא לעוד.....
זושא
17
בגלל דעת הגאון מווילנא זצ"ל
דברים ידועים שהליטאים לא הניחו ר"ת
אנשים שוכחים שהרבה מהראשונים היו מניחים תפילין אחד. היה מאוד נדיר הנחה של שני תפילין זה רק ב300 שנה האחרונות בעקבות התפשטות הקבלה.
מני
למשל הרמב"ם, כשהיה ברמצוה הניח רק תפלין דר"ת [ראה בתשובותיו, בסוף ספר אהבה של מוסד הרב קוק]. היחס של ההתפשטות בעקבות הקבלה הוא נכון חלקית - כי ברור הדבר שמאז שבני ישראל נכנסו ארצה,היו קהילות שלימות בעם ישראל שהניחו רק כשיטת ר"ת והיו קהילות שלמות שעשו כשיטת רש"י. ראה גם בטור שו"ע או"ח סי' לב. אח"כ בד
יהודי
זה לא משנה איזה הניחו אבל לא כתבו על הנחת שתי זוגות אחת אחרי השניה וגם לא ביחד. ולא שאני נגד חלילה וחס, רק לעניין שיש דעות בעם ישראל.
מני
16
אתם פשוט לא קולטים אה... ברגע שמרן החזו"א והגר"א לא הניחו ואף הביעו דעתם שאין צורך אם יניח או יביע דעתו כשצריך הוא בבחינת לא דבק בדרך רבותיו ומזה הוא חושש יותר.. וק"ל
יהודי פשוט
15
גישמאק
יהודי אמיתי
14
כ' בעל ערוך השלחן מנאווהרדק בהל' תפלין סי' ל"ד: האידנא נתפשטה בכמה מדינות שמניחין תפילין דר"ת ואין בזה יוהרא ויכול כל אחד לעשות כן ותבא עליו ברכה. עכ"ל. הנה מברך מי שמניח תפילין דר"ת!
זונדל
13
גם פה רואים כמה ששיגעו אותו ולא הניחו לו לנפשו.
יהודי נורמלי
אולי כבודו עיוור אבל אני רואה אותו עונה בכזו שלווה ואין שום תחושה שמפריעים או מטרידים אותו להיפך רואים את הרב מסתיר דברים שצריכים להיות בצינעא לדעתו כך רואים מכמה החמקויות והם קיימו תורה היא וללמוד אני צריך מי שרואה בזה "לא מניחים לנפשו הוא שונא תורה
ליטאי
זה גופא הגדלות שלו
ד
12
מה מפתיע? זו ההשקפה הליטאית וההלכתית על תפילין דרבינו תם! איפה ההפתעה?
אחד
11
אי"ש
הרב אומר מפורש שהניח לפעמים.. כשזה נמצא.
10
יש אברך בביתר שעובד על ספר על תפילין של רבינו תם, ובדיוק כל מה שרואים כאן בסרטון, וכל מה שאומרים כאן, הוא כבר אמר לי לפני 3 שנים בערך!!
דוד
9
יחידי סגולה הניחו ארבע זוגות תפילין והרבי מליובאוויטש זי"ע בהוראת האדמו"ר הריי"ץ זי"ע מליובאוויטש הניח ד' זוגות תפלין רש"י ר"ת שימושא רבה וראב"ד . .
שמרל
8
חב"ד מניחים 2 זוגות כל יום .
שימי
יחי אדונינו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד
מוטי
7
נדהם ממי שאמורים להיות ת''ח, ואינם יודעים דברים ידועים ומפורסמים, ואינם מבינים באחת, אלא בשתים ושלוש.
ז'וז'ו זלמנוביץ'
6
חוש הומור מצוין היה לו
james
5
חב"ד מניחים תפילין דר"ת כל יום ויום מגיל 13 מיד אחרי תפילין דרש"י. זה חידוש מהעשרות שנים האחרונות
משה
לא נכון.
יעקב
4
כמובן זה הלכה למעשה רק לאלו שנוהגים כהגרא בהכל הלכה למעשה לא לקחת רק את הקולא של הגאון אבל למי שלא ודאי שיש עניין לפחות פעם אחת וכמש השוע דירא שמיים יקפיד להניח שתי זוגות ואין מה להשוות לשאר דעות כי ודאי דדעת רת היא חוץ מרשי הדעה הכי מבוססת והדברים ברורים ואכמל יהי רצון שנזכה לראות את מרן שר התורה ב
ש.י.ח בהגריי
3
לא מפתיע בכלל!!
כ
2
יפה מאוד. אבל שאלה לליטאים למה שמיטה הם ככ קנאים כמו אנשי מוחמד להבליהם. יש 64 דעות לתפילין? אז למה שלא יהיו עוד דעות גם בעניינים אחרים
תלמדו לכבד
1
לא מבין למה שואלים ושואלים. הרב ענה בדרך חמודה שזאת דרכו בקודש וכך היו נוהגים גדולי עולם להניח רק תפילין אחד בניהם הרמב"ם ,הגר"א והרב שלום משאש. מעיקר הדין די בתפילין של רש"י בעיקר הספרדים והחסידים מניחים של ר"ת בגלל האר"י והתפשטות הקבלה אבל גם לדעת מרן רק מי שמוחזק בחסידות יניח.
מני
ראה תגובתי ל"מני" בתגובה 4. הרמבם שנים רבות הניח רק תפלין דר"ת. וכך מוכח מדבריו, אשר כן נהג הרי"ף וכך היה מנהג פשוט בקורטובה
יהודי
ועדיין לא הוכחת על 2 זוגות. וזה ממש לא משנה מה מוכח לך או לא מוכח לך להלכה הוא פסק כרש"י.
מני

אולי גם יעניין אותך:

עוד בעולם הישיבות: