היסטוריה ואקטואליה

הסיפור האמיתי: למה 'רבי ברוך בער' לא מונה לראשות ישיבת טלז?

רבי ברוך דוב בֶּר לייבאוויץ, בעל ה'ברכת שמואל' היה מגאוני ליטא; עד כה היתה ידועה גרסה אחת לסיבת אי התמנותו לראשות ישיבת טלז; אך כעת, נחשף הסיפור האמיתי (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגרב"ד לייבאוויץ עם נכדותיו ביער סמוך לקמניץ (צילום: באדיבות ארכיון ישראל שפירא)

פרק י"ב: אחד מגדולי מגאוני ליטא היה רבי ברוך דוב בֶּר לייבאוויץ (חי ופעל בין השנים תר"ל, ת"ש -1870 1939). כיהן כראש ישיבת כנסת בית יצחק - קמניץ, וחיבר את ספר 'ברכת שמואל', ומוגדר ממנחילי 'דרך הלימוד' בעולם הישיבות.

פרסום ראשון! - מרן הגרב"ד לייבאוויץ עם נכדותיו ביער סמוך לקמניץ. בצד שמאל נראה אחיינו הגאון רבי חיים שלום לייבאוויץ מו"ל 'ברכת שמואל' (באדיבות ארכיון ישראל שפירא)

בסדרת כתבות אודות גאוני ליטא, הבאנו לראשונה בפני גולשי 'כיכר השבת' את סיפור אי התמנותו לראשות ישיבת טלז, והטענה שמורו ורבו המוהבק של רבי ברוך בער - מרן הגר"ח מבריסק הכשיל את המינוי, שמסתבר שהיה גורם לתורתו של רבי ברוך בער להתפרסם עוד יותר ברחבי עולם הישיבות.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

כפי שפרסמנו את שהובא בספר 'סוד שיח' לסופר רבי דב אליאך (עמ' 210) בשם הגאון רבי אריה לייב הלוי גרונסס שכאשר הוצע לרבי ברוך בער להתמנות לראשות ישיבת טלז, הוא פנה להתייעץ עם רבו המובהק הגר"ח מבריסק שאמר לו: "טלז לא בשבילך!". רק לאחר שנתיים כשהוצע לרבי ברוך בער את ראשות ישיבת 'כנסת בית יצחק' בסלבודקא, רבי חיים אישר לרבי ברוך בער את המינוי.

לפי השמועות, כל זה היה מפאת ששיטת לימודו של הגר"ח מבריסק, ראש ישיבת וולוז'ין, שונה משיטת לימודו של ראש הישיבה דטלז הגאון רבי שמעון יהודה הכהן שְׁקוֹפּ.

כעת מתברר ע"פ גורמים עמהם שוחחנו בימים האחרונים, שהטענה הזו שהגר"ח הכשיל את המינוי, שנויה במחלוקת, ומסתבר שאיננה נכונה.

בדוקטורט שכתב הרב ד"ר שלמה טיקוצי'נסקי -'דרכי הלימוד בישיבות ליטא במאה ה-19', עמ' 74, הערה 305, הדבר נכתב בזהירות, והוגדר כ"ככל הנראה".

בימים האחרונים קיבלתי טלפון מאת החוקר הנודע הגאון רבי דוד קמינצקי, שסיפר לי שלאחר פרסום הכתבה שוחח אתו ידידו הגאון רבי ישראל לייבאוויץ בן הגאון רבי חיים שלום אחיין של הגאון האדיר רבי ברוך בער לייבאוויץ, שהוציא לאור את ה'ברכת שמואל'.

פרסום ראשון! - הגאון רבי חיים שלום לייבאוויץ מו"ל 'ברכת שמואל' (בצד ימין), בביתו בארה"ב בשעת ביקור של הגאון רבי ברוך שמעון שניאורסון ראש ישיבת כוכב מיעקב – טשעבין (בצד שמאל). הביקור נערך ע"י הגרב"ש כדי להודות לרבי חיים שלום לייבואוויץ על השיעורים שמסר רבי חיים שלום מתורתו של דודו רבי ברוך בער, בפני הגרב"ש שניאורסון בסיביר הקפואה בשנות המלחמה (באדיבות הרב ישראל לייבוביץ)
הקדמה של הגאון רבי חיים שלום לייבאוויץ אחיינו של הגאון רבי ברוך בער ב"ברכת שמואל" על מסכת 'בבא מציעא', ניו יורק תשי"ד (HebrewBooks)

מסתבר שרבי ישראל לייבאוויץ שמע מאביו - אחיינו של רבי ברוך בער את הסיפור הנכון על אי התמנותו לראשות ישיבת טלז, והגירסה מאת הגאון רבי אריה לייב הלוי גרוסנס שהובאה בספר 'סוד שיח' לסופר רבי דב אליאך (עמ' 210) איננה נכונה.

תלמידי ישיבת קמניץ בשנת תרצ"ח (1938) בקמניץ. הגאון רבי חיים שלום לייבאוויץ מו"ל 'ברכת שמואל' השני מצד שמאל בשורה למטה (באדיבות ארכיון ישראל שפירא)

הסיפור האמיתי הוא, לדברי בן אחיינו של רבי ברוך בער, כשראש ישיבת טלז רבי אליעזר גוֹרְדוֹן - רבי לייזר טלזר, הציע המשרה לרבי ברוך בער, הוא השיב לו שהוא צריך לשאול את רבו הגר"ח מבריסק. רבי לייזר טלזר ציפה שרבי ברוך בער יחטוף את ה"שטעלה" בשתי ידיים, ולכן היה לו "חלישות הדעת" והוא חזר בו מההצעה.

כשהגיע רבי ברוך בער לרבו הגר"ח מבריסק לספר לו על ההצעה שנפלה בשל שהוא התמהמה, הוא גער בו ואמר אם מציעים משרה לוקחים אותה מיד.

תלמידי ישיבת קמניץ בשנת תרצ"ח (1938) בקמניץ. הגאון רבי חיים שלום לייבאוויץ מו"ל 'ברכת שמואל' הראשון בצד שמאל (באדיבות ארכיון ישראל שפירא)
(באדיבות ארכיון ישראל שפירא)

עוד סיפר בן אחיין של רבי ברוך בער, שאביו של רבי ברוך בער היתה לו עוגמת נפש שהוא לא לקח את השטעלה המכובדת, והוא ממש כעס מאוד עליו על שלא לקח את המשרה.

כך מתברר לפי אותם מקורות, שהגר"ח מבריסק לא מנע מתלמידו להתמנות לראשות ישיבת טלז, ורק מפני שרבי ברוך בער עצמו חשש ממינוי זה בלי אישור מאת מורו ורבו הגר"ח, חזר בו ר"י טלז רבי אליעזר טעלזר מההצעה למינוי של רבי ברוך בער לראשות ישיבת טלז.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר