זעם ביהדות התורה

טיוטת ההסכם של יהדות התורה הודלפה; "הליכוד מתנהגים כמו מאפיונרים"

הערב פורסמה טיוטת ההסכם בין יהדות התורה לליכוד, ביהדות התורה טוענים, כי המסמך הודלף על ידי הליכוד, כדי לגרום ללחץ על חוקי הגיוס, חינוך, דיור ועוד: "הם לא מתנהגים כמו בני ברית, הם ממש מאפיונרים" | כל הפרטים (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
חברי יהדות התורה בכנסת (צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90)

רשימת התפקידים אותם יקבלו חברי יהדות התורה פורסמה כבר בשבוע שעבר ואף נחתם הסכם עם הליכוד, אך בנושאים האידאולוגיים, טרם נחתם הסכם בין המפלגות.

כתב חדשות 12 עמית סגל פרסם הערב (שני) את רשימת הדרישות - בסעיפי ההסכם נכתב כי חשמל לא ייוצר בשבת ונציג הרבנות הראשית יהיה בוועדה להיתר עבודות בשבת. בנוסף, הממשלה תקים ותוביל גופים שיענו על שאלות הלכתיות שונות שיגיעו מהציבור הרחב. בנוסף, בהסכם עוגן תקציב של 100 מיליון שקלים לתרבות חינוך חרדית.

עוד נכתב הסכם שנחשף נאמר כי נבחרת הדירקטורים תבוטל ותינתן עדיפות מתקנת לחרדים בחברות ממשלתיות. לצד זאת, המדינה תממן גניזה של ספרי קודש ותשמישי קדושה. עוד סוכם, כי תבחן סגירת 'המחלקה הרפורמית' שהוקמה על ידי שר התפוצות נחמן שי, וכן לימודי תלמוד יתוגברו לתלמידים באוכלוסייה הכללית.

ביהדות התורה זעמו הערב על הפרסום ולטענתם, מי שהדליף את רשימת הטיוטות זו מפלגת הליכוד לה יש אינטרס לייצר לחץ ציבורי על יהדות התורה שתסגור איתה הסכם בהקדם ותוותר על הדרישות האידאולוגיות, כמו הסוגיה הכי בוערת על הפרק - חוק הגיוס ועוד.

גורם מיהדות התורה אומר הערב ל'כיכר השבת': "זה פשוט בלתי נתפס ההתנהלות הזו מצד נתניהו והליכוד, הם מתנהגים אלינו כמו מאפיונרים, אי אפשר להגדיר אותם בני ברית שלנו, כפי שחשבנו לפני הבחירות".

"גם התזמון הוא בעייתי מבחינתנו, בו בזמן שאנחנו נועדים עם צוות הליכוד ודנים על חוק גיוס שיהיה מקובל על כולם, אנחנו מקבלים פושים והודעות שהליכוד הדליף את הטיוטה של ההסכם, ואם כבר מדליפים טיוטות, תאמין לי שאנחנו יכולים להביך את הליכוד הרבה יותר, רק שאנחנו מתנהגים כמו בני אדם".

אותו גורם מחדד ואומר: "אז צר לי לבשר לנציגי הליכוד - ואני גם אעשה בתקשורת כפי שהם עושים, שהאדמו"רים לא יתפשרו אפילו במילימטר בנושא חוק הגיוס ואם הם חושבים שהם יתנו לכתבים ספינים עלובים וזה ירתיע אותנו, אז התשובה היא חד משמעית לא".

גורמים בליכוד הגיבו לדיווח ואמרו כי "בניגוד לפרסום בחדשות 12, הרשימה שפורסמה היא רשימת דרישות של יהדות התורה ולא הסכם שהליכוד הסכים לו. כך למשל הליכוד לא מסכים על איסור הפסקת ייצור החשמל בשבת, הרחבת החופים המפורדים ודברים נוספים שהועלו בשיחות. כל הסכם סופי ישמור על הסטטוס קוו שהיה נהוג שנים בענייני דת ומדינה."

סגל הגיב לתגובה ואמר: "לא נכון. זו טיוטה של הסכם קואליציוני. רשימת הדרישות המקורית הייתה עבה בהרבה. אכן יש ויכוחים על ניסוחים של כמה סעיפים כפי שהובהר בדיווח".

יו"ר 'יש עתיד' לפיד הגיב: "ההסכם בין יהדות התורה לליכוד הוא הסכם כניעה מחפיר. ביבי חלש להדהים ומוביל אותנו למדינת הלכה. מוכר את הדמוקרטיה הישראלית בשביל האינטרסים האישיים שלו. אם הם חושבים שאנחנו נשלם מיסים, נלך לצבא, נממן את מי שלא עובד והם גם יגידו לנו איך לחיות יש לי חדשות בשבילם - לא ניתן להפוך את ישראל למדינה חשוכה. נתניהו חלש ומוכר את החופש שלנו תמורת החופש שלו."

כך או כך, ל'כיכר השבת' נודע, כי ראש הממשלה המיועד נתניהו, זימן בשעה זו את חברי יהדות התורה לפגישה דחופה בלשכתו.

כזכור וכפי שדווח אמש ב'כיכר השבת', בימים האחרונים, נכנס לתמונה, ראש ישיבה מוכר מהציבור החרדי, המתעסק במשך עשרות שנים בקירוב רחוקים, ובפיו הצעה שלדבריו היא מקובלת על כל הצדדים וגם בג"ץ לא יוכל לפסול זאת. לדבריו, הוא הציג את ההצעה בפני ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין, שהגיב לו: "הלוואי שיקבלו את הניסוח הזה". עוד טוען ראש הישיבה, כי הציג את המתווה בפני משפטנים בכירים מאוד, שאמרו לו כי לבג"ץ יהיה קשה מאוד לבטל תיקון כזה לחוק.

ראש ישיבת תפרח הוקלט בנושא חוק הגיוס: "אנחנו רוצים יותר מ'חוק טל'- שחרור מוחלט"

ראש הישיבה המוכר מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' מה עומד מאחורי הרעיון: "מערכת החוקים בכל העולם וגם בישראל, הפכה לפלורליסטית, כל אדם יכול להחליט אם הוא זכר או נקבה, אם הוא רוצה לשלוח את הילדים לבית ספר או ללמדם לבד בבית, וכך בכל תחומי החיים "איש באמונתו יחיה"!".

"השוויוניות נותנת, שגם בתחום ההגנה על המדינה, יש לאפשר לציבור החרדי להגן על המדינה באופן שהוא מאמין בו.
מאחר ובשולחן ערוך נפסק שתלמידי חכמים שתורתם אומנותם, פטורים מלשלם עבור שכירת שומרים לעיר, מפני שתורתם מגינה על העיר, יש לאפשר לו להגן על המדינה על פי אמונתו, זאת בהתאם לחופש הדת שיש לכל אזרח.
אם החוק יוגש ויתקבל באופן זה, יהיה בכך קידוש שם שמים גדול".

ראש הישיבה מסביר: "אם החוק יעבור ברוב של 61 בכנסת, יעשה הדבר רושם עצום על כל העולם. לבית המשפט העליון יהיה מאוד קשה לפסול סעיף כזה. הנוסח הנ"ל מקנה לכל בן- תורה זכויות של איש צבא: לשיכון, לקצבאות ועוד".

על פי הצעתו של ראש הישיבה, יש להוסיף לחוק היסוד שמחייב שירות צבאי את הסעיף הבא: "אדם שמאמין שלימוד התורה מגן על המדינה כפי מסורת ישראל, שפוטרת את מי ש"תורתו אומנותו" מחובת השירות הצבאי והוא מיישם
זאת באורח חייו בכך, שהוא לומד תורה במשך רוב שעות היממה ואינו עוסק בכל עיסוק אחר ומדקדק בשמירת המצוות כמפורט ב"שולחן ערוך". הרי שלימוד התורה שלו יהיה שווה ערך לשירות הצבאי לכל עניין ועניין".

כזכור וכפי שנחשף בסוף שבוע שעבר ב'כיכר השבת', ראש ישיבת פורת יוסף, הגאון רבי משה צדקה, הנחשב לאחד מבכירי ראשי הישיבות הספרדיים, הסביר במהלך הימים האחרונים את דעתו, במכתב שכתב ליו"ר ש"ס אריה דרעי.

במכתב שנחשף לראשונה ב'כיכר השבת', נכתב: "מבקשים להחזיר הכל כקדמותו הן בעניין הגיוס של בני הישיבות, וכן לכתוב כמו קודם כחוק טל, ללא יעדים ומכסות. ולשמור הבנות הדתיות".

הגר"מ צדקה לדרעי: "אל תהיה מיזרחוניק"

לאחר מכן, בשיחה שקיים ראש הישיבה עם רבנים ספרדים שעלו למעונו, הוא אמר, כי חובה להכניס את הדרישות הללו בהסכם הקואליציוני, כפי שדורשים באגודת ישראל.

בהקלטה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש הישיבה משוחח עם רבנים ספרדים שמבקשים ממנו לדבר עם דרעי על חוק הגיוס. ראש הישיבה אומר להם: "זה, אריה דרעי, היה פה בענין הזה, אמרתי לו אתה אל תהיה מזרחניק. ככה אמרתי לו."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר