פרסום ראשון

צביקה כהן לדרעי: "לא אתמודד לראשות אלעד"

דרמה באלעד: צביקה כהן הודיע אמש ליו"ר ש"ס אריה דרעי, כי לא יתמודד לראשות העיר אלעד. צביקה כהן לכיכר השבת: "החלטתי היא סופית, אינני מעוניין בפוליטיקה". מסתמן: צוריאל קריספל יהיה מועמד ש"ס, שיתמודד 'ראש בראש' נגד מועמד יהדות התורה ישראל פרוש. פרשנות: מהפך אשכנזי אפשרי (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
לא חוזר לאלעד. צביקה כהן עם אריה דרעי (צילום: יעקב כהן)

דרמה בעיר אלעד: צביקה כהן, ראש העיר לשעבר, ומי שנחשב כמועמד מוביל מטעמה של ש"ס לקדנציה הבאה, הודיע אמש (שני) סופית כי לא ירוץ מטעמה של ש"ס לראשות העיר. בכך נראה, כי נסתם הגולל על מועמד מוסכם בין יהדות התורה לש"ס, וכי מערכת הבחירות הקרובה תהיה של ש"ס מול יהדות התורה.

בחודשים האחרונים סוערת העיר אלעד סביב סוגיית ראשות העיר לקראת הבחירות שבפתח. מדובר אמנם בעיר בעלת רוב ספרדי, אך בשנים האחרונות איבדה ש"ס נקודות זכות רבות על אופן ניהול העיר, כשמנגד - סגן ראש העיר ישראל פרוש, זוכה לאהדה מקומית גוברת והולכת, גם בקרב ציבור ספרדי גדול.

הטעות של דרעי

לפני כמה חודשים פנו גורמים ב'דגל התורה' לאריה דרעי מספר פעמים, בבקשה להשיב את צביקה כהן לעיר כמועמד מוסכם לראשות, אולם למרות הפניות הללו החליט דרעי כי צביקה כהן לא יהיה המועמד, זאת בשל התנגדותו האישית של רב העיר הספרדי הרב מרדכי מלכה למועמדותו.

מאז, התקדמה מועמדותו של פרוש לראשות העיר, כשלדברי גורמים מקומיים היא נמצאת כעת במצב של "אל-חזור", וכי ל'ציר' התומך בפרוש שותפים 'דגל התורה', 'יהדות התורה' ו'הבית היהודי', זאת לצד קבוצות מקומיות נוספות השוקלות אף הן לתמוך בפרוש.

נוכח מועמדותו המאיימת של פרוש, חזר דרעי שוב לאופציית המועמדות המוסכמת של צביקה כהן, אולם בדגל התורה סירבו שוב להסכים למועמדות. לחילופין ניסה דרעי להריץ את כהן כמועמד ש"ס לבדה, תוך הסתמכות על הפופולאריות הגבוהה לה זוכה צביקה כהן באלעד, ובסיוע קבוצות אשכנזיות התומכות בכהן, כמו חסידות ויז'ניץ בעיר. אולם כאמור - צביקה כהן הודיע אמש כי הוא אינו מעוניין בכך, וכי לא יתמודד לראשות העיר.

גלגל חוזר

לאור ההתפתחויות, נראה כעת בסבירות גבוהה, כי מי שיהיה המועמד מטעמה של ש"ס באלעד, הוא ראש העיר לשעבר צוריאל קריספל. במקרה שכזה, תהיה זו התמודדות "ראש בראש", אשכנזים נגד ספרדים, כאשר האשכנזים ינסו לסיים לראשונה את ההגמוניה הש"סית בעיר, ולהעביר את השלטון בה לידיים אשכנזיות.

שם נוסף שבתקופה האחרונה היה בכותרות, הוא של ראש מועצת חריש והשר לשעבר ניסים דהן, אולם נראה, כי שמו של דהן עלה בעיקר כניסיון לייצר מועמד מוסכם, וכי במצב הנוכחי, בו יהדות התורה וש"ס מתמודדות זו מול זו, ש"ס לא תסתכן בהצנחת מועמד שמעולם לא גר בעיר, ותעדיף להביא את קריספל, שנהנה מתדמית של מייסד העיר.

על פי הערכות, ישקיע דרעי את מירב כוחותיו בעיר שהפכה לסמל, ומערכת הבחירות בה תהיה עדתית לחלוטין, תוך ניסיון להעיר את הרגשות הספרדים הרדומים בעיר, ובאמצעות כך לנצח את המועמד האשכנזי.

לא למותר לציין, כי בקדנציה האחרונה של קריספל באלעד, הוא ניצח על חודן של עשרות קולות את מועמד דגל התורה דאז וחבר הכנסת דהיום הרב יעקב אשר, אולם את פצעיה של מערכת הבחירות המדממת דאז, תרתי משמע, ליקקו תושבי העיר במשך שנים.

"לא רוצה לחזור"

בשיחה עם 'כיכר השבת' אישר הבוקר צביקה כהן, את הדברים. "אכן, היו דיבורים בעניין מועמדותי לראשות העיר אלעד, אני מעריך ומוקיר את הרצון ואת האמון ובפרט את יו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי, אולם אינני מעוניין להיכנס לפוליטיקה. טוב לי בעבודתי ובעשייתי המקצועית ואני מאחל בהצלחה למי שיכהן באלעד".

הודעתך היא סופית, או שעדיין נותר פתח כלשהו לחזרתך?

"הודעתי היא סופית. אינני מעוניין בתפקיד. אם הייתי מעוניין בהתמודדות, הייתי מתמודד ומנצח ללא שמץ של ספק. מסיבות שונות - מקצועיות, אישיות ומשפחתיות - החלטתי שאינני מעוניין. לא רואה מצב שהחלטתי תשתנה".

ואם דגל התורה תתמוך בך, או מרן הגר"ע יוסף יורה לך להתמודד?

"בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו, ואני לא רוצה ללכת לפוליטיקה ולא רוצה להתמודד באלעד. לכן השאלה איננה רלוונטית".

הכרעה צמודה

המצב החדש, בו לכאורה יתמודדו מפלגות ש"ס ויהדות התורה האחת נגד השנייה, מחייב בחינת תוצאות ההצבעה לכנסת, שמהוות אינדיקציה על החלוקה העדתית בעיר.

על פי התוצאות, זכתה ש"ס במערכת הבחירות האחרונה בעיר ל-46%, ואילו יהדות התורה ל-36%. הבית היהודי קיבלה 8% שמצטרפים במקרה הזה ליהדות התורה לאור ההסכם עימה. 5% נוספים קיבלה רשימת כח להשפיע של הרב אמנון יצחק, ועל קולותיהם של המצביעים הללו תהיה מערכה קשה. 3% נוספים קיבלה עוצמה לישראל, ואלו ככל הנראה קולות של כיפות סרוגות או חסידי חב"ד, שילכו לבית היהודי או לפרוש.

לאור משמעות הפילוח דלעיל, ובשילוב העובדה כי במערכת בחירות מקומית הנאמנות למפלגת האם נמוכה יותר, נראה כי באלעד צפוי קרב צמוד, וכי מהפך דרמטי וזכייה לראשונה של יהדות התורה בראשות העיר, הינה אופציה מעשית בהחלט.

דרעי יוכיח?

עבור אריה דרעי, תהיה זו בחינה מעשית של הנהגתו, ולדברי מקורביו, זו תהיה העיר בעלת החשיבות הגדולה ביותר עבורו בכל הארץ. "אנחנו ננצח, אין שום אפשרות אחרת. אריה יגיע לאלעד, יישן בה, יעשה שבתות ויעבור מדלת לדלת. יהיה דם ואש ותמרות עשן. לא נוותר על השליטה בעיר שהיא בעלת רוב ספרדי מובהק".

מקורבי פרוש מנגד, סמוכים ובטוחים בניצחונם. "הסקרים שבאמתחתנו מראים ניצחון בכל מקרה, מול כל מועמד. בוודאי כאשר צביקה כהן איננו מתמודד. ש"ס הקדיחה את תבשילה באלעד. התושבים מעוניינים בשינוי, וישראל פרוש הוכיח עשייה פורה בחמש השנים האחרונות. הוא זוכה לפופולאריות חוצת מגזרים וההערכה מקיר לקיר".

לדבריהם, "זו לא מערכת בחירות של עדות. זו מערכת בחירות של תושבים שרוצים שהעיר שלהם תתנהל כמו שעיר צריכה להתנהל. טובת התושבים צריכה להיות בראש עיניהם של המנהיגים, והגיע הזמן לשינוי באלעד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר