"מקבל שכר ולא ממלא תפקיד"

הסערה שמביכה את הרבנות: רב העיר מסרב לעבור בחינות

ברבנות מובכים מסירובו של הגאון רבי דוד מאיר דרוקמן, רבה של קרית מוצקין, לעבור בחינות לרישום נישואין - מה שמכריח מינוי של רב נוסף. הרב דרוקמן ל"כיכר השבת": "נבחנתי בעל פה" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: Aryeh Zeevi - CC BY-SA 3.0 ויעקב כהן - פלאש 90)

חשיפה: הרבנות הראשית דורשת מרבה של קרית מוצקין הגאון רבי דוד מאיר דרוקמן לעבור מבחנים שיעניקו לו סמכות להיות האחראי על רישום הנישואין בעיר. ל"כיכר השבת" נודע כי במהלך ישיבת מועצת הרבנות הראשית עדכן הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו כי הרב דרוקמן מסרב לעבור בחינות. מנגד, הרב דרוקמן עצמו מכחיש שסירב לבחינות - אך מאשר כי הוא מרוצה מהמצב שנוצר. כך נוצר מצב בו רב אחר - מחוץ לעיר - מונה זמנית להיות אחראי על התחום. ל"כיכר השבת" נודע עוד כי גם היועץ המשפטי לרבנות מתח ביקורת על התנהלותו של הרב דרוקמן.

ולפרטים בהרחבה: בכל עיר בה מכהנים שני רבנים ראשיים, הם מחלקים בניהם את העבודה - האחד אחראי על תחום הכשרות והשני על תחום הנישואין. בעיר בה רק רב אחד מכהן בתפקיד הוא האחראי היחידי על כל התחומים.

בעיר קרית מוצקין נוצר מצב מוזר. רב העיר המכהן, הרב דוד מאיר דרוקמן מופיע ברבנות הראשית כרב מכהן שלא עבר את הבחינות בכדי להיות אחראי על תחום הנישואין. לכן, הוחלט למנות כרב חיצוני את רבה של קרית ים הגאון רבי יוסף אברקי להיות האחראי על תחום הנישואין בקרית מוצקין. במהלך הדיון ניתן היה להבין שהרב דרוקמן לא עובר במכוון את המבחנים בכדי שלא להיות אחראי על התחום - כי כך גם לכאורה יותר נוח לו.

מתוך תקנות הרבנות

כאשר צוללים אל תוך הסיפור, מגלים עד כמה המבוכה במסדרונות הרבנות הראשית גדולה. מבחינתם, מכהן בעיר רב שמקבל שכר על משרה מלאה - אבל מסרב לעשות את עבודתו כפי שדורש החוק, זאת בשל סירובו לעבור את המבחנים הדרושים לצורך העברת הסמכויות הנישואין לידיו. מאידך, מבחינת הרב דרוקמן, העסק ברבנות רקוב, לא מתואם ויש גם מי שמנסים להכפיש את שמו ללא סיבה.

בישיבה האחרונה של מועצת הרבנות הראשית, התיישבו זה לצד זה חברי המועצה, בראשם נשיא המועצה הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו ונשיא בית הדין הגדול הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף. הרבנים החלו לעסוק בנושא העיר קרית מוצקין ודנו בסוגיית היעדר רב אחראי על רישום נישואין במקום.

בשלב זה, מעדכן הרב הראשי הגר"ד לאו את חברי המועצה כי כרגע אין מי שיהיה אחראי על רישום הנישואין בעיר, בשל כך שלרב העיר הרב דרוקמן אין סמכויות מאחר ולא עבר את המבחנים - ומסרב לעבור אותם. לאור זאת, הרב לאו הציע את רב העיר קריית ים שיהיה אחראי על תחום הנישואין במוצקין. תוך כדי, הרב לאו מעדכן שהמועצה הדתית בעיר כבר החלה להשתמש בחתימה של הרב אברקי, למרות שלא קיבלת את הסמכות, ואמר כי הדבר חמור מאוד.

היועץ המשפטי לרבנות הראשית, עו"ד הראל גולדברג, התערב בשלב זה בשיחת חברי מועצת הרבנות, והזכיר כי בעבר הפרקליטות ביקשה להעמיד לדין רב עיר שסירב לעבור את המבחנים שיכשירו אותו להיות האחראי על רישום הנישואין בעיר. היועמ"ש התבטא כי רב העיר מקבל משכורת מלאה מקופת הציבור ולמעשה מסרב להיות אחראי על אחד התפקידים המשמעותיים שלו במסגרת עבודתו כרב.

ראש ישיבת 'מרכז הרב' הגאון רבי יעקב שפירא העיר כי לדעתו צריך לחייב את אלו שרוצים להיבחן לתפקיד רב עיר להיבחן גם על נושא הנישואין, זאת בכדי שלא להגיע למצב המביך בו הם עסקו. הרב לאו מבקש בשלב זה שלא לפתוח עוד את הדיון בנושא והמועצה מאשרת את מינוי הרב אברקי כאחראי על רישום הנישואין בעיר קרית מוצקין.

הרב דוד מאיר דרוקמן (צילום: חיים יונה שפירא)

עד כאן הפרטים מתוך ישיבת מועצת הרבנות שנחשפים לראשונה ב"כיכר השבת". אלא שכאשר מדברים עם הרב דוד מאיר דרוקמן, הוא מציג תמונה - שלדבריו - שונה לחלוטין.

הרב דרוקמן טען בשיחה עם "כיכר השבת" כי הוא עבר את המבחנים לרישום נישואין כבר לפני 30 שנה: "נבחנתי בעל פה לצורך רישום נישואין, כמו שהיה נהוג אז, שנבחנים בעל פה. למיטב זיכרוני, בחנו אותי הרב מנחם יהודה הלוי אושפיזאי והרב שלום מאשש - זצ"ל". הרב דרוקמן מוסיף: "מישהו טמן כנראה ידו בצלחת, ועד היום איש לא טרח להודיעני דבר בנושא".

באשר לטענות כי הוא מסרב לעבור את המבחנים, תוקף הרב דרוקמן וטוען שמעולם לא אמר זאת וכי לטענתו בכלל לא פנו אליו: "לא הצהרתי מעולם שאינני מוכן להיות רושם נישואין. איש מהרבנות הראשית לא פנה אלי מעולם בנדון".

לצד זאת, הרב דרוקמן מסביר מדוע לא ראוי שיעבור את המבחנים: "כמובן, שזה יהיה מוזר עד למאוד שרב עיר שמכהן כ-35 שנה ברבנות וחיתן ברבות השנים אלפי זוגות, יצטרך מעתה להיבחן. ויתירה מזו", מוסיף הרב דרוקמן, "כמה וכמה קיבלו מהרבנות בראשית רישיון לסידור קידושין על סמך שימוש שעשו אצלי".

בסיום השיחה, מסביר לפתע הרב דרוקמן מדוע "בדיעבד" הוא מרוצה שהוא לא אחראי על התחום של רישום נישואין בעיר: "ייתכן שבשיחות שלא לייחוס אמרתי למישהו שבדיעבד 'אני מרוצה שאני לא רושם נישואין' בכדי שלא תיפול עלי האחריות של כל מיני גיורים מפוקפקים. אבל מעולם לא הצהרתי באופן רשמי שאני מסרב. אם באיזו שיחה חברית שהייתה לי עם פלוני הבעתי רצונות שיש לי - זה נקרא שאני מסרב לקבל את הרישיון?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר