אאא

בעיצומם של ימי ספירת העומר בהם נוהגים מנהגי אבלות שונים, מופיע ל"ג בעומר – יום שמח וחגיגי. בל"ג בעומר, מציינים את האירוע בין היתר בהדלקת מדורות, בגנים, בבתי הספר, ילדים מכל החוגים צועדים יחדיו. בנוסף, השבוע, כחלק מהמסורת, כולנו נשליך תפוח אדמה למדורה או כמה סטייקים למנגל.

אז איך עומדים בפיתויים השונים? הנה כמה טיפים שאספה הדיאטנית הקלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC, עינת מזור בקר.

• מומלץ לשים דגש על הפעילות סביב המדורה על מנת שהאוכל לא יהיה מרכז האירוע. במקרים כאלה ניתן למצוא את הילדים סביב שולחנות האוכל ללא הפסקה.

• התחילו עם האוכל והשאירו לסוף את המרשמלו ושאר ממתקים.

• אין הכרח לערוך מסיבת חטיפים לאחר הארוחה סביב המדורה. ניתן להגדיר מראש לילדים כי מנת המתוק שלהם תהיה מרשמלו וניתן גם להוסיף שלוק קטן (ללא צבעי מאכל) לכל ילד.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

• ניתן ליזום כיבוד איכותי יותר ולהציעו לכל הכיתה / גן. למשל: פלטות של מקלוני ירקות, קלחי תירס, אבטיח ומלון חתוכים, כריכונים (עדיפות ללחמניות או פיתות מקמח מלא אך לא חובה) עם חומוס או גבינות.

• מבחינה בריאותית חשוב לזכור כי לא מומלץ לאכול אוכל "שרוף" כיוון שמכיל חומרים אשר אינם ידידותיים לבריאות ובנוסף האוכל גם סופג עשן בכמות גדולה אשר גם מזיק.

• מבחינת האוכל שזורקים למדורה – תפ"א בנייר כסף – חשוב לזכור כי עבור חלק מן הילדים (או הוריהם הסוכרתיים) תפ"א יעלה משמעותית את רמת הסוכר ולכן מי שמכיר זאת על עצמו מומלץ שיאכל תפ"א קטן או 1/2 גדול. בנוסף, ניתן לזרוק למדורה חצילים שלמים (המכילים מעט מאוד פחמימות) בטטה או ארטישוק ירושלמי עטופים בנייר כסף כיוון שהם בעלי אינדקס גליקמי נמוך וכנראה יתרמו פחות לעלייה ברמות הסוכר.

• מרשמלו על האש – מומלץ לקרבו לאש למספר שניות רק על מנת לקבל את האפקט של הצלייה ולא לשרוף אותו. חשוב לזכור כי מרשמלו, למרות היותו רך, עלול להיתקע כגוש אחד בגרון ולגרום לחנק (גם עבור ילדים גדולים). חשוב להזכיר לילדים ללעוס מספר פעמים את המרשמלו טרם אכילתו. המרשמלו מורכב בעיקרו מסוכר לבן, בתוספת עמילן, חומרי טעם וצבעי מאכל. 5 יחידות מרשמלו יתרמו כ70 קלוריות וכ15 גרם פחמימות בדומה לפרוסת לחם.

• במידה ורוצים מזון נוסף עדיף להזמין פיצות או פלאפל אשר להן ערך תזונתי מוסף על פני נקניקיות בלחמניות למשל. במידה ורוצים מאוד לשים דגש על ארוחה בריאותית ניתן לוודא היכן יש דוכן פלאפל אשר מחליף את שמן הטיגון שלו על בסיס יומי (הבעיה העיקרית בפלאפל מטוגן היא טיגון בשמן ממוחזר) ובתוספת הרבה סלט וטחינה בהחלט ניתן לומר שזו ארוחה מזינה. נקניקיות נחשבות כג'אנק פוד הנחות ביותר שקיים והן מכילות שומן שאינו בריא בכמות גדולה וכמות גדולה מאוד של נתרן.

• כאשר המדורה נמשכת מספר רב של שעות לתוך הלילה ניתן להכין סירי פויקה המכילים קטניות וירקות כמו קישואים, דלעת, בצל ושום. ארוחת פויקה שאינה מכילה תפ"א ובטטה, בסבירות רבה, תתרום לעלייה מתונה יחסית ברמת הסוכר.

• כבכל אירוע בו נמצאים מספר שעות מחוץ לבית, מזריקי אינסולין חייבים להתארגן מראש עם ציוד למקרה של היפוגליקמיה ומכשיר למדידת סוכר.