שרת המשפטים בראיון

איילת שקד: 'חוק הגיוס הפוך מזה של ח"כ לפיד; הוא מסלף'

בראיון ל'כיכר בכנסת', מתייחסת שרת המשפטים למשבר הפוליטי סביב חוק הגיוס החדש, זועמת על דברי יאיר לפיד ועונה גם לטענות על אחוז גבוה של ספרדים מבין החרדים המתגייסים • צפו (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראיון המלא עם שרת המשפטים איילת שקד (צילום: כיכר השבת )

שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) מכירה היטב את סוגיית גיוס החרדים לצה"ל, לאחר שכזכור עמדה בראשות הוועדה שאישרה את חוק הגיוס של 'יש עתיד' בשנת 2014. אז היא ביקשה לבטל את הסנקציות הפליליות - שגרמו לסערה - וסורבה. כעת, היא מעורבת ב"חוק הגיוס" החדש, ומאמינה כי החוק יענה לדרישות הצבא, כשגם החרדים יוכלו לחיות אתו.

בראיון ל"כיכר בכנסת" אומר השרה שקד: "אני חושבת שהחוק מאוזן וטוב. הוועדה של משרד הביטחון עשתה עבודה טובה. מצד אחד זה חוק שלא מרתיע את החברה החרדית, כי מנגנון הסיום שלו אינו מדבר על סנקציות פליליות או חובת גיוס, ומצד שני יש עידוד משמעותי - יש גם סנקציות כלכליות, שבקדנציה הקודמת ניסיתי לשכנע את 'יש עתיד' לתמוך בהן".

שרת המשפטים מתייחסת גם למחלוקות הפנים חרדיות באשר לנוסח החוק, ואומרת: "אני חושבת שאם יקראו טוב טוב את כל המשפטים שבחוק, ייראו שהציבור החרדי בהחלט יכול לחיות איתו. גם בגלל ההכרה בערך לימוד התורה, וגם מבחינת ה'יעדים'. אם מי שלא לומד מקרב הציבור החרדי יתגייס, מי שלומד בוודאי ימשיך ללמוד. אני חושבת שיש איזון נכון בחוק".

איילת שקד אינה מכירה את טענות של ראשי ישיבות ספרדיות כי אלו שממלאים את היעדים הם דווקא בני עדות המזרח: "אני לא מכירה את הנתון הזה, צריך להגיש שאילתא לצבא, ולבדוק מתוך אותם שמתגייסים היום, אם אתם רוצים לעשות חלוקה כזו... אבל ממה שאני שומעת מהצבא - האוכלוסייה מגוונת".

שרת המשפטים בראיון לכתב 'כיכר השבת' ישי כהן

כמו כן, שרת המשפטים לא אהבה, בלשון המעטה, את תמיכתו של יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד בחוק הגיוס, כשהצהיר שמדובר בהעתק של החוק שהגישה סיעתו: "המתווה הזה למעשה הפוך מהמתווה של 'יש עתיד', אני במשך שעות ארוכות, וימים, בכנסת הקודמת, ניסיתי לשכנע את עופר שלח (יש עתיד) וסיעתו לתמוך במתווה כפי שהציג עכשיו משרד הביטחון, של סנקציות כלכליות ולא פליליות, והם סירבו בתוקף".

"ראשית, אני שמחה שהם שינו את דעתם. שנית, אני חושבת שלפיד עושה שימוש ציני בזיכרון אולי הקצר של הציבור. הוא לא טורח להסביר לציבור, אבל הוא בהחלט אינו דובר אמת ומסלף את המציאות. בחוק הנוכחי יש רק סנקציות כלכליות, ואין חובת גיוס. בחוק שלו הפקיעו משר הביטחון את הסמכות לדחות גיוס אם לא יעמדו ביעדים; בחוק שלו אכן היתה חובת גיוס".

לאחר שהסיעות החרדיות הודיעו אתמול כי יצביעו נגד החוק, לפחות בקריאה ראשונה, מה שהוביל את הקואליציה להיות תלויה בתמיכת 'יש עתיד' בחוק, אומרת שקד: "ראשית, אני עוד לא יודעת אם כולם יצביעו נגד; אני חושבת שטוב יעשו הסיעות החרדיות אם יחשבו על זה. אני חושבת שגם חברי הכנסת החרדים וגם הציבור החרדי יודעים שהחוק הזה הוא בסך הכל מאוזן וטוב. אנחנו קואליציה יציבה, ואני מאמינה שנגיע לנוסח מוסכם. אפשר להעביר את החוק הזה בקריאה ראשונה, ואז לעשות תיקונים בכנסת. בסך הכל, הרעיון הכללי של החוק, הוא רעיון נכון".

על מעורבותה בחוק החדש אומרת השרה הבכירה מ'הבית היהודי': "הוועדה של משרד הביטחון התייעצה איתי, והופעתי בפניה. אני חושבת שהתזכיר שהם בנו הוא תזכיר נכון. גם היום אני בקשר עם הסיעות החרדיות וסיעות אחרות בקואליציה, על מנת להסביר את פרטי החוק, כי באמת לא כולם מבינים את כל הניואנסים. כשהחוק יגיע לכנסת, חברי הכנסת ישיגו את השינויים הנדרשים".

על השאלה האקוטית מכולן, כשרת המשפטים, האם את מעריכה שהחוק יעבור את מבחן בג"ץ? - משיבה שקד: "אני חושבת שהחוק יעמוד. כפי שהוא בנוי היום, סיכוי טוב מאוד שהוא יעמוד במבחן בג"ץ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר