להתראות חבר

הזמן להיפרד? משבר הווניל במדגסקר שלא שמעתם עליו

והתוצאות שלו עלולות להיות כואבות במיוחד לחובבי הלבן הלבן הזה (בעולם)

כיכר אוכל | כיכר השבת |
לא רק הגלידה, גם הקולה בסכנה (צילום: shutterstock)

פרט טריוויה שאולי לא ידעתם: מדגסקר, מדינת אי באוקיינוס ההודי, מול חופי מזרח אפריקה, מייצאת 12,000 טון שהם 80% מסך הסחר העולמי בווניל. כלומר, ייצאה, בעבר. בשנה האחרונה חלה ירידה משמעותית בזמינות של ווניל איכותי ממדגסקר, הבית הטבעי לגידול שֶׁנֶף - שמו העברי של צמח הוונילה.

הסיבה? מאז 2015, מדגסקר סובלת מרצף אסונות טבע. ב-2016 היה נראה שהחקלאות המקומית מצליחה להתגבר על הנזקים, אך אז הגיעה המכה הקטלנית: סופה בעוצמה שלא הורגשה באי למעלה מ-13 שנה, מה שגרם להשמדה כמעט טוטלית של כל גידולי הווניל. זוהי פגיעה אנושה שמדגסקר תצליח להשתקם ממנה רק בעוד שנים רבות.

התוצאה: משבר עולמי חמור בעסקי הווניל. כיום, קילו וניל איכותי עולה כמו קילו זהב - והפשיעה סביב הסחר בווניל חוגגת. "ברגע שאנשים יודעים שאתה סוחר בווניל או מגדל וניל או שיש לך מקלות וניל בבית - זה נהיה מאוד מאוד מסוכן. מספיק שתהיה לך כמות של 100 קילו בבית ואתה צריך לשכור חברת אבטחה שתשמור עליך ועל הסחורה שלך. גנבת וניל הפכה למכת מדינה" אומר ארילהלה (ארי) ראמפנג'אטו, חבר דירקטוריון באחת מחברות ייצוא המזון הגדולות במדינת האי.

אנחנו לא רוצים להלחיץ, אבל חברת קוקה קולה היא הצרכן הגדול ביותר בעולם של תמצית הווניל הטבעית ובפעם האחרונה שהיא ניסתה להשתמש בתחליף סינתטי זול יותר, הקולה כשלה חרוצות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר