"מגן לעורף"

הקבינט מגבש תוכנית ענק מיגון לרעידות האדמה

רעידות האדמה האחרונות באזור הצפון והמתיחות בגבול הביאו את הקבינט המדיני ביטחוני להחליט על מיגון מהיר של ישובי הצפון לצד תכנית מוכנות ענקית של 5 מיליארד שקל (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום וידאו: עומר מירון לע"מ • צילום תמונה: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

מתכוננים לרעידת אדמה: הקבינט המדיני-ביטחוני סיים לפני זמן קצר ביקור בפיקוד העורף ודיון על מוכנות העורף האזרחי למצבי חירום. בביקור שתוכנן מראש לפי תוכנית העבודה השנתית, הוצגה בפני חברי הקבינט תמונת המצב על מוכנות העורף לתרחישי חירום ביטחוניים ולרעידות אדמה.

ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני), בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, החליטה להקים צוות משותף בראשות המטה לביטחון לאומי ובהשתתפות משרד הביטחון, משרד האוצר ומשרדי ממשלה נוספים שיגבש בתוך 60 יום תכנית רב-שנתית בהיקף של כ-5 מיליארד ש"ח לשנים 2019-2030 להמשך פעילות מיגון העורף וכן לשיפור המוכנות לרעידות אדמה ולמצבי חירום.

כמו כן, הטיל הקבינט על הממונה על התקציבים באוצר ועל מנכ"ל משרד הביטחון להצביע תוך שלושה שבועות על מקור תקציבי של 500 מיליון ש"ח מתוך תקציב התכנית האמור, לביצוע בשנים 2018-2019 לצורך מיגון מוסדות ציבור, מבני מגורים ומיגון נוסף בהתאם לסדרי העדיפויות של פיקוד העורף.

על פי התכנית החדשה שאמורה להיות מוצגת בקרוב תהיה התמקדות בכ-300 רשויות מקומיות בצפון, בטווח של עד 45 ק"מ מהגבול וב-6 ערים בצפון ובדרום שיושבות על השבר הסורי אפריקני ונמצאות בסיכון לפגיעה בתרחיש של רעידת אדמה.

התכנית תסיוע בבניית ממ"ד לכל אזרח עד לטווח של 45 ק"מ מגבול הצפון כמו גם הכשרת לפחות 550 מקלטים ציבוריים בטווח של עד 45 ק"מ מגבול הצפון והבאתם לכשירות של 100%.

בנוסף יפעל פיקוד העורף מיגון תשתיות קריטיות בכל אזור הצפון. זאת לצד מיגון כלל השירותים החיוניים בצפון: כ-800 בתי ספר וגני ילדים, כ-65 מוסדות רווחה, מיגון השירותים ההכרחיים בבתי החולים הגדולים בצפון, מיגון עשרות מרפאות עד לטווח 45 ק"מ.

כמו כן תינתן חליפת מיגון מלאה לכלל הישובים צמודי הגדר וחיזוק מוכנות הרשויות המקומיות בצפון, מוכנות מלאה של כלל רכיבי הג"א.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן מסר עם ההודעה על התכנית: "תכנית 'מגן לעורף' שגיבשנו במערכת הביטחון יוצאת לדרך. 500 מיליון ש"ח יאפשרו לנו להריץ באופן מיידי את תכנית המיגון, כשעל ביצועה יופקדו פיקוד העורף ומשרד הביטחון. שאר המקורות לתכנית, בסך 5 מיליארד ש"ח, יסוכמו במקביל עם משרדי הממשלה הרלוונטיים. אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על האמון במערכת הביטחון. זוהי החלטה היסטורית לתושבי הצפון, לערים שיושבות על השבר הסורי אפריקני ולעורף הישראלי כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אף הוא לתכנית בישיבת הליכוד ואמר, ״אני בא עכשיו מקבינט שבו החלטנו להקצות 5 מיליארד שקל בתוכנית רב שנתית למיגון העורף גם נגד התקפות טילים וגם נגד רעידות אדמה. כצעד ראשון נקצה מיידית חצי מיליארד שקל שיוקצו תחילה להגנת יישובי הצפון, זה הדבר הבוער ביותר, וכמובן שהנושא כולו הוא בראש מעיינינו. אנחנו מטפלים בו כפי שהוא לא טופל מעולם".

(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר