"אוויר נקי"

הצעת חוק חדשה: עישנת במרפסת? קנס של 14,400 ש"ח

יוזם החוק, ח"כ יהודה גליק, עשה זאת לאחר שנתקל באסטמתיים, שסובלים מעישון של שכניהם • "זכות בסיסית לנשום אוויר נקי מרעלי הסיגריות" (חוק ומשפט, בריאות)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הצעת חוק חדשה שמגיש ח"כ יהודה גליק, תאסור על עישון במרפסת הבית, אם הדבר עלול לגרום לחוסר נעימות עבור אדם אחר. הקנס על הפרת החוק יעמוד על 14,400 ש"ח, כך מדווח 'ישראל היום'.

אם החוק יעבור, הרי שעישון של סיגריה, נרגילה או סיגריה אלקטרונית בסמוך לשכן הסובל מכך, יוביל לקנס האמור. יתכן, כי ניתן יהיה אף להגביל את המעשן באמצעות צו מניעה שמקורו בהסגת גבול, אך הדבר תלוי באישורו של תיקון לחוק.

"גם האמנה הבינלאומית למניעת עישון שישראל אשררה, וגם בתי המשפט, חוזרים ומדגישים את הזכות הבסיסית לנשום אוויר נקי מרעלי הסיגריות, זכות שכיום אדם אינו מקבל בדירתו שלו במקרה שעישון שכניו גורם למטרד אצלו בדירה", נאמר בדברי ההסבר לחוק.

"מדובר גם בסבל מיידי, שכן העישון גורם לכאבי ראש, לקשיי נשימה, לסחרחורת, ובאנשים רגישים כגון חולי אסתמה או אלרגיים, אף לחשש לנזק מיידי ואף לתמותה. המעשן הפסיבי כלוא בביתו, אינו יכול להימלט מהעשן החודר לביתו ואינו יכול לעשות שימוש סביר במרפסת ביתו. נלקחת ממנו הזכות לשאוף אוויר נקי".

חבר הכנסת יהודה גליק (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

ח"כ יהודה גליק החל במסע לקידום החוק לאחר שנתקל בסיפורם של בני זוג מחולון. חיים ורותי אליאס, בני 65, סובלים מאסתמה ואינם יכולים לצאת לשתות קפה או להתאוורר במרפסת ביתם מאחר והשכנים, שנכנסו לגור בדירה הסמוכה לפני עשר שנים, מעשנים ללא הפסקה. "אין לנו חיים, אנחנו סובלים", סיפר חיים. לדבריו, "אם פותחים את דלת הסלון, נכנס עשן הביתה ואני מתחיל להשתעל".

אך מכיון שלא קיים בשלב זה חוק ברור בנושא, ירדו מאבקיהם של בני הזוג בתוהו. בני הזוג פנו לאגודה לתרבות הדיור ואף לבית משפט השלום, אך הניסיון לאסור על השכנים לעשן במרפסת נדחה, ובני הזוג האסטמתיים אף חוייבו לפצות ב־10,000 ש"ח את שכניהם המעשנים. עורך דינם של התובעים נחלץ לעזרתם, ויחד עם ח"כ יהודה גליק, הוגשה הצעת החוק שתאסור כאמור עישון בתחום בתי מגורים כאשר הדבר מפריע לאחד הדיירים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר