בהלת הקדחת

ליצמן דורש מאלקין: להגביר הדברת יתושים

סגן שר הבריאות פנה במכתב לשר לאיכות הסביבה ודרש ממנו לאור התחלואה העולה ומקרי המוות לפעול בדחיפות להדברת אותם היתושים שמעבירים את קדחת הנילוס המערבי (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש, פלאש 90, מרק ישראל סאלם, פול)

לאחר פרסום הנתונים על שני הנפטרים בקדחת הנילוס המערבי, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן פנה אמש (חמישי) במכתב לשר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, וביקש ממנו לפעול להדברת היתושים שמעבירים את המחלה, אחרי ששני בני אדם מתו לאחר שנעקצו על ידי יתושים נגועים. "כידוע לך, מדינת ישראל ניצבת השנה מול עלייה בתחלואה בקדחת הנילוס המערבי לעומת השנים האחרונות", כתב ליצמן לאלקין.

"נכון ל-20 באוגוסט אובחנו 68 חולים בקדחת הנילוס המערבי בשנת 2018, שני חולים נפטרו מן המחלה. בשבועות האחרונים ישנה עלייה ניכרת בהיקף התחלואה בבני אדם. החולים מתגוררים בעיקר במישור החוף והשפלה. עד כה נמצאו יתושים חיוביים באזור בקעת הירדן, עמק המעיינות, בשפלת יהודה, באזור רחובות, באזור ירושלים (נחל שורק) ובאזור מישור החוף", הוסיף סגן שר הבריאות.

ליצמן ביקש במכתבו: "לאור כל זאת, משרד הבריאות קורא למשרד להגנת הסביבה לקדם ולפעול בנושאים הבאים על מנת לצמצם ככל הניתן את התחלואה במחלה זו".

בין הפעולות שמנה סגן שר הבריאות לטיפול בבעיה: הגברת הדברת היתושים מול הרשויות המקומיות, בפרט במקומות של ריבוי יתושים, הגברת הניטור הסביבתי של יתושים על מנת לזהות אזורים בסיכון גבוה, העלאת המודעות של הציבור באמצעי ההתמודדות מול היתושים והקטנת הסיכונים להדבקה.

כזכור, משרד הבריאות דיווח מוקדם יותר על 68 חולים בקדחת הנילוס המערבי, שמתוכם ידוע על 14 מקרים עם תסמינים קשים ושני חולים שנפטרו, בהם קשיש בן 85 שסבל ממחלות רקע נוספות. רוב החולים בעלי התסמינים הקשים הם קשישים עם מחלות רקע. במשרד הבריאות טוענים שגם באירופה מדווחים על מקרים רבים, בין השאר במדינות כמו איטליה עם 123 מקרים שמתוכם שלושה מתו, יוון עם 75 מקרים שמתוכם ארבעה מתו וסרביה עם 126 מקרים שמתוכם 11 מתו.

עלייה משמעותית נצפתה גם במספר מקרי תחלואה בבעלי חיים בהשוואה לשנים האחרונות. עד כה נמצאו יתושים נגועים באמצע יוני באזור עמק המעיינות ובשפלת יהודה; בסוף יוני בבקעת הירדן, בשפלת יהודה ובאזור רחובות; ובאוגוסט באזור ירושלים (נחל שורק) ובמישור החוף.

השוואת מספר החולים השנה לממוצע השנים 2017-2011 מראה על רמת תחלואה גבוהה משמעותית. משרד הבריאות, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, ימשיך לנטר את הימצאות הנגיף ביתושים. חשיבות הניטור גבוהה בעיקר בעונה החמה ממאי ועד לנובמבר.

קדחת הנילוס המערבי היא מחלה קלה מאוד, בדרך כלל, ודומה לשפעת החולפת מאליה. תקופת הדגירה, מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא 21-5 ימים (בדרך כלל שישה ימים) והמחלה נמשכת, לרוב, 6-3 ימים. סימני המחלה מתבטאים בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים כוללים: דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח. לעתים נדירות מסתיימת המחלה במוות, כאמור, בעיקר אצל קשישים או בעלי מחלות רקע.

במשרד הבריאות מעריכים שהתפרצות של המחלות בתקופה האחרונה כמו העכברת, קדחת הנילוס המערבי ואפילו הכלבת שמספריה עלו בשנה האחרונה, היא כתוצאה מפלישה אורבנית של האדם, לתוך שטחי המחיה של בעלי החיים. לפני כשבועיים החלה התפרצות של עכברת כתוצאה מהפרשות של מרעה לתוך מאגרי המים בנחלי הצפון ועשרות בני אדם אושפזו אחד מהם סבל מדלקת קרום המוח כתוצאה מסיבוך רפואי של המחלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר