נתונים מרתקים

פילוח עדתי: כמה תרמו השנה לבתי הכנסת

תוכנה מיוחדת, אליה הוזנו גם מחיריהם של המקומות בבתי הכנסת השונים, מספקת בסיומה של תשע"ח את מפת התרומות לבתי הכנסת ברחבי ישראל • חסידים, תימנים ואלו שביניהם (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Serge Attal/FLASH90)

ערב חגי תשרי כבר פה, ומדד חדש החושף את פילוח התרומות והתשלומים השנתי בבתי הכנסת בישראל בשנה האחרונה, מספק נתונים מרתקים.

לפי חברת 'שקל הקודש', העומדת מאחורי המדד העדכני שמתבסס על נתוני אמת מ"תוכנת שקל הקודש לגבאי", מחלוקה לפי נוסח התפילה עולה כי בתי כנסת בנוסח ספרד, המשתייכים בדרך כלל לחסידויות השונות, הגיעו לממוצע תרומה הגבוה ביותר, של 300 שקל - למרות ירידה של 35% מהסקר הקודם.

אחריהם ניצבים בתי הכנסת של חב"ד עם 292 שקל בממוצע, נתון המשקף ירידה של 53 אחוז במספר התרומות, אחריהם בתי הכנסת של עדות המזרח עם 180 שקל (ירידה של 27 אחוז מהשנה הקודמת).

מי שסוגרים את הרשימה, אלו בתי הכנסת בנוסח תימן שדווקא עלו ב-3 אחוז מהשנה שעברה, אך עדיין הגיעו רק ל-66 שקל תרומה למנין ממוצע, ובתי הכנסת הליטאיים, עם 59 שקל - ירידה של 68% משנת תשע"ז.

הכנסת ספר תורה לבית כנסת חסידי. אילוסטרציה (צילום: הלן מלכה, יח"צ)

נתונים מרתקים נוספים: כל מתפלל תרם השנה 4.8 פעמים בממוצע, כשסך התשלום לבית כנסת מן המנין עמד בתשע"ח על 209 שקל. נתון זה משקף ירידה של 41 אחוז מהסקר הקודם, בו הגיע ל-294 שקל גובה התשלום לבית כנסת ממוצע.

כמו כן, אף שהשנה נרשמה עליה של עשרה אחוזים בסכום תשלום ממוצע, נראה כי הוא הושפע רבות ממחירי הכיסאות שנכנסו למדד, בעקבות התגברות השימוש ב'שקל הקודש' לתשלום על דמי חבר וכיסאות - כך מסבירים בחברה.

הסכומים "פר" עליה לתורה, מצביעים על מגמת ירידה בנדבות בזמן עליה לתורה: העליה היקרה ביותר היא פתיחת הארון עם 450 שקל (עליה, נוספת, של 15%), בעוד העליה הזולה ביותר היא של הלויים עם 57 שקל בלבד -ירידה של 26%.

בתווך נמצאות העליות כהן (84 שקל, עליה של 5%), שלישי (80 שקל, עליה של 33%), רביעי (90 ₪שקל, עליה של אחוז), חמישי (87 שקל, עליה של 9%), שישי (103 ₪שקל, עליה של 27%), שביעי (171 שקל, עליה של 134%) ומפטיר (227 שקל, עליה של 37%).

יודגש, כי חברת 'שקל הקודש' מוסיפה ומציינת, כי "אין בסקר זה כדי להצביע על הבדלים בין עדות וקהילות, אלא לתת כלי מקצועי לעוסקים בתחום בתי הכנסת, הגבאים ומנהלי המוסדות".

הטבלה המסכמת (חברת "שקל הקודש")

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר