מאחורי הקלעים

התמיכה במשה ליאון: החתימה הראשונה, התנאי וה'דילים'

נשיא המועצת הגר"ש כהן חתם ראשון על תמיכה במשה ליאון - אך התנה זאת בתמיכת מרן הגר"ח קנייבסקי • ב'דגל' מציגים 'דיל' - תמיכה בליאון בתמורה לחוק הגיוס • מאחורי הקלעים (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ליאון ומרנן הגר"ח קנייבסקי והגר"ש כהן (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90, יעקב כהן)

הדרמה במירוץ בירושלים: בעוד ש"ס ו'דגל התורה' החליטו על תמיכה במשה ליאון, כמועמדם לראשות עיריית ירושלים - זאת בכפוף לכך שיוכיח כי בכוחו לנצח בסיבוב הראשון - מתברר כי מאחורי הקלעים, התמיכה בו לוותה בתנאים מצד גדולי ישראל.

כפי שפורסם ב"כיכר השבת", משה ליאון ביקר במהלך השבוע האחרון אצל גדולי ישראל, מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי, ובמוצאי השבת אצל נשיא המועצת ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן.

ל"כיכר השבת" נודע כי ראשון להביע בו תמיכה היה נשיא המועצת חכם שלום כהן, שאף חתם על מכתב התמיכה בו, אלא שראש הישיבה הציב תנאי ברור לפרסום התמיכה בליאון.

הגר"ש כהן הורה כי תמיכתו בליאון תפורסם לציבור רק לאחר שמרן הגר"ח קנייבסקי יצרף את חתימתו למכתב התמיכה ויביע גם הוא תמיכה במועמדותו של ליאון.

הערב, לאחר שהושגה גם תמיכת הגר"ח קנייבסקי בליאון, פורסם דבר תמיכתם של מנהיגי ש"ס ו'דגל התורה' במועמדות ליאון.

גורמים פוליטיים מעריכים כי התנאי של חכם שלום נבע מהרצון הפשוט להגיע לתמיכה רחבה בליאון ובכך להגדיל את סיכוייו בבחירות. "הרי ללא 'דגל התורה', סיכוייו של ליאון היו פחותים בהרבה", הם מעריכים.

לדבריהם, התמיכה בליאון בירושלים, נראית כחלק מדיל כולל בין ש"ס ודגל התורה, על תמיכה משותפת באותם מועמדים בחלק מהערים ברחבי הארץ. "נותר רק לראות כיצד ש"ס תבלע את מועמדותו של יצחק פינדרוס מטעם 'דגל' באלעד, כדי ללמוד עד כמה מדובר ב'דיל' כוללני".

בנוסף, ל'כיכר השבת' נודע כי אחת הסיבות שהובילו את 'דגל התורה' לתמוך במשה ליאון היא העברת חוק הגיוס. העברת החוק בזמן, צפויה בין היתר להתרחש בזכות אצבעותיהם של אנשי 'ישראל ביתנו' ושר הביטחון אביגדור ליברמן. לדברי גורמים בכירים ב'דגל': "מדובר בדיל לא רשמי שיוביל להצלת עולם התורה תמורת תמיכה במועמד הדתי לראשות העיר ירושלים".

בתוך כך, אי התמיכה ביוסי דייטש לראשות העיר, מעצימה את הקרע בין דגל התורה ואגודת ישראל. הערכות הן כי אגודת ישראל תחליט על תמיכה בזאב אלקין, כדי לפגוע בסיכוייו של משה ליאון - שהפך למועמדם של דגל התורה וש"ס.

בכירים בחסידות בעלזא חושפים הערב בשיחה עם "כיכר השבת" כי "במידה ולא נתמוך ביוסי דייטש - בשל סיכויים הקלושים או בשל הסרת מועמדותו, הרי שנתמוך בזאב אלקין - שכבר קיבל את ברכת האדמו"ר".

"שאלת השאלות היא האם בעקבות ההחלטה בירושלים, באגודת ישראל ילכו על קרע מול דגל במקומות נוספים ברחבי הארץ, כדוגמת העיר בני ברק, אלעד ועוד", תוהים גורמים פוליטיים. לדבריהם, "העיניים נשואות לוועדת השמונה שתתכנס מחר בבוקר".

יצוין כי הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק חבר ועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים שתמך כל הדרך ביוסי דייטש, הוא זה שגם הודיע לדייטש כי לא יקבל את תמיכת המפלגה, זאת לאחר שכוחו של הרב סולובייצ'יק, פחת בעת האחרונה בזירה הירושלמית, עם העברת הכוח לידי חברי ה'מועצת' בי-ם.

נראה שראשי הישיבות וחברי ועדת הרבנים של 'דגל התורה' בירושלים, הכפיפו את דעתם בכל הנודע לבחירות הירושלמיות, להנהגת 'דגל התורה' הרוחנית מרן הגר"ח קנייבסקי והגרי"ג אדלשטיין.

בנוסף, ההחלטה על תמיכה בליאון תוביל ככל הנראה להתמודדות נפרדת למועצת העיר. בימים האחרונים, עת דובר על תמיכה אפשרית של 'דגל התורה' בדייטש, פעל הגר"ב סולובייצ'יק להביא לפשרה בין הצדדים ולריצה משותפת בתמורה לחלוקה של 50-50, דבר אשר נראה בלתי מציאותי לאור המתיחות שהתעוררה מחדש עם התמיכה במשה ליאון.

עוד יצוין כי למרות הכחשות הצדדים, 'הפלג הירושלמי', ששווה לפחות כ-8,000 קולות בירושלים, הושיב נציג מטעמו למו"מ עם השר זאב אלקין, כך נודע ל"כיכר השבת". הצדדים סגרו על תמיכת 'הפלג' באלקין בתמורה לשלל הסכמות.

כזכור, בבחירות 2013, סגרו 'הפלג' עם ניר ברקת, אז, כמו היום הצדדים הכחישו, אך ההבטחה הגדולה התגלתה יום אחרי הבחירות, בתפקיד ה"סגן" אותו קיבל נציג 'הפלג' חיים אפשטיין. לצד 'הפלג' התייצבו אז חסידויות גור ובעלזא שלא תמכו במועמד משה ליאון, וגם הפעם גוברים הסיכויים כי יתמכו בזאב אלקין, במידה ויוסי דייטש לא יתמודד בסופו של מירוץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר