הקלה לנהגים?

ביהמ"ש: מצלמות חנייה הן פגיעה בפרטיות

פסק דין תקדימי: שופט בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב קבע כי המצלמות בהן עושה העירייה שימוש לצורך אכיפת חנייה בעייתיות ופוגעות בפרטיות התושבים (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

תושב תל אביב שהואשם על ידי העירייה בעבירה של "חנייה כפולה" ברחוב יפת ביפו, זוכה אתמול (ראשון) על ידי בית המשפט לעניינים מקומיים בת"א. פסק דין תקדימי קבע, כי אין לעירייה סמכות לאכוף עבירות חנייה באמצעות מצלמות וידאו, מאחר והיא לא קיבלה לכך היתר הסמכה מפורש מהכנסת. כך על פי הדיווח ב-ynet.

השופט איתי הרמלין קבע בהחלטתו, כי הבעיה בשימוש במצלמות רחוב נעוצה בכך שנאספים בהן פרטים רבים שאינם נדרשים כלל לשם אכיפת עבירות החנייה ובעצם מדובר בפגיעה בפרטיות התושבים. בתל אביב יש כ-15 מצלמות כאלה ברחבי העיר, והחלטת בית המשפט יכולה להשפיע גם על רשויות אחרות בארץ שאוכפות חנייה בעזרת מצלמות וסביר להניח שפסק הדין ישמש לערעורים גם בהן.

"בראש ובראשונה, מצולמים בהן אנשים רבים שלא עברו כל עבירה, אלא עברו ברחוב כעוברי אורח", נימק השופט. "המצלמות מתעדות עם מי הסתובבו אותם עוברי אורח, מה לבשו, לאיזה עסק ברחוב נכנסו, האם עשו זאת בשבת או ביום חול וכדומה". השופט הביא כדוגמה את עניינו של הנאשם בעבירת החנייה, שבו לדבריו נגרמה פגיעה קשה בפרטיותו כאשר מי שנסע לצידו תועד יורד מן הרכב על ידי המצלמות.

בפסק הדין קבע השופט, כי "ההגנה על הפרטיות בהקשר זה היא הגנה על החירות - חירותו של אדם לרדת למכולת לבוש בגופיה, אך גם חירותו לאכול היכן שיחפוץ, מה שיחפוץ ובאיזה יום שיחפוץ, ולהתרועע עם כל אדם והכל מבלי שיתועד על ידי הרשויות. אין גם כל סיבה שהרשות תתעד אדם בסיטואציות מביכות סתם - כגון מי שמחטט באפו, משתטה במשחק עם ילדיו או מרים את מכנסיו שנשמטו כיוון ששכח לחוגרם בחגורה".

השופט הרמלין אף הזהיר, כי "האפקטיביות של מצלמות אלו לצרכי אכיפה יכולה להביא לכך שעם הזמן ילכו ויתרבו, וסופו של תהליך יהיה שנמצא את עצמנו בדיסטופיה אורווליאנית (על שם הסופר אורוול שתיאר מדינה במצב בה אסורה אפילו מחשבה אשר אינה תואמת את קו המפלגה השלטת. ד.ה) שבה כל צעד שלנו מפוקח על ידי הרשות".

בית המשפט טען כי המצלמות הוצבו מבלי שנערך דיון במועצת העיר ועם הציבור האם הם מסכימים לפגיעה בפרטיותם וכי יש צורך בהסמכה מפורשת של הכנסת כדי להפעיל מצלמות כאלה, כפי שנעשה באכיפת עבירות נהיגה בנתיב תחבורה ציבורית

לאחר שקיבל את טענת הנאש,ם כי העירייה פעלה בחוסר סמכות בהפעלת המצלמות, פסל בית המשפט את הראיות שנאספו נגד הנהג וזיכה אותו מעבירת החנייה שבה הואשם.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה ל-ynet: "מדובר אך ורק במצלמות חנייה ייעודיות ולא במצלמות המשמשות לאכיפת נת"צים או לכל מטרה אחרת. העירייה סבורה, כי מצלמות החנייה הן כלי חוקי ולגיטימי לאכיפת חנייה אסורה וכמקובל תשקול הגשת ערעור על פסק הדין. ראוי לציין כי הנושא של הגנת הפרטיות עלה בבית המשפט העליון והמדינה בתגובתה הצטרפה לעמדת העירייה, לפיה האכיפה באמצעות מצלמות החנייה חוקית, מבוצעת כדין ואף הסדירה את הנושא בנוהל. אכיפת החנייה בעיר תל אביב-יפו באמצעות מצלמות החנייה תימשך כסדרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר