רבני אירופה - בישראל

"הרבנות הראשית לא תכיר בגיורים ב'מבצעי בזק'"

חברי הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' עלו למעונם של גדולי ישראל בארץ, כדי לשאול בעצתם ולקבל את ברכתם • הרה"ר הגר"ד לאו עדכן אותם בהחלטה חשובה וחיונית (חדשות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
במעונו של מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: אלי איטקין)

"הרבנות הראשית לישראל תכיר רק בגיורים ובמעשי בית דין שנעשו באירופה ע"י בתי דין מקומיים קבועים וחשובים, שאושרו ע"י גאב"ד אירופה הגר"ח ארנטרוי", כך הודיע הרב הראשי לישראל לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו, בתום ישיבה משותפת עם חברי הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', שהגיעו לאחרונה לביקור עבודה מיוחד בישראל.

במרכז ביקורם עלו הרבנים למעונם של גדולי ישראל, מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, כדי לשאול בעצתם ולקבל את ברכתם.

הרקע לביקור הרבנים בישראל: ההחמרה ביחסה של אירופה ליהודים, החרפת ההתנכלות של המדינות לדת היהודית בהפרעה לחופש הדת ולקיום מצוותיה, לצד התנכלות כמה משטרים לרבנים.

משלחת המנהיגים היהודים, בראשות רבני 'ועידת רבני אירופה', ביקשו לעורר את תשומת לבם של משרדי הממשלה והכנסת, ולבקש את התערבותם הדיפלומטית ואת השמעת קולם בסוגיות הנוגעות לציפור הנפש של קיום היהדות באירופה: שחיטה, מילה וחינוך, כאשר במספר מדינות מנסים לכפות על הקהילות החרדיות לימוד של נושאים שהם מוקצה מחמת מיאוס...

בהעדר מודעות למתרחש, התריע נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט בנאומו בועדת הקליטה של הכנסת, על כך שקולה של מדינת ישראל נשמע רק לאחר אירוע של תוקפנות פיזית, אך הוא לא נשמע בעת התנכלות לתורת ישראל ולמצוותיה - מה שמסכן את המשך היכולת של היהודים להתגורר באירופה.

עשרות הרבנים, אבות בתי דין ודיינים, חברי הועדה המתמדת, שהגיעו ממרבית מדינות אירופה, בראשות נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט, יו"ר הועדה המתמדת ואב"ד בית הדין לונדון הגאון רבי מנחם געללי, כמו גם חברי פרלמנט אירופאים ונציגי מדינות, ידידי העם היהודי ומנהיגים יהודיים מרחבי אירופה, קיימו במהלך שלושה ימים מפגשים עם רבני ישראל, נשיא המדינה, שרים וח"כים, נציגי משרדי החוץ והתפוצות וחברי כנסת, כדי לשתף פעולה עם המשרדים הרלוונטיים והשדולה למען יהדות אירופה, על מנת להפעילם במידת הצורך כדי לסכל יוזמות חקיקה אנטי יהודיות בכמה ממדינות אירופה, לצרפם למלחמה באנטישמיות הגואה מצד האסלאם הפונדמנטליסטי, הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני, ולבקש את תגובתם והתערבותם בעקבות יחס השלטונות שהחמיר בכמה ממדינות אירופה לרבנים ולקהילות, שהגיעה לשיאו עם גירוש של תריסר רבנים מאחת המדינות.

בישיבה מיוחדת של ועדת העלייה הקליטה והתפוצות עם הרבנים, נשאו דברים הרב יונתן גוטנטאג רבה של 'וייטפילד' במנצ'סטר והרב משה לוין סגן נשיא הועידה. הגר"פ גולדשמידט נשיא הועידה, קרא לממשלת ישראל ולחברי הכנסת לעמוד לימין הקהילות היהודיות ולשתף פעולה עם הרבנים והמנהיגות היהודית, בשאלות הקיומיות ובאתגרים עמם נאלצים יהודי אירופה להתמודד.

"אנו רבני קהילות אירופה, כ-700 קהילות אורתודוקסיות המתנהלות על פי ההלכה היהודית וכוללות את רובה ככולה של יהדות אירופה, מבקשים את עזרת ישראל מול ההתקפות הבלתי פוסקות נגד מצוות הדת שהתעצמו לאחרונה בכמה ממדינות אירופה, ומול האנטישמיות הגואה והימין הקיצוני, ויחס השלטונות בכמה ממדינות אירופה שהחלו לפגוע באופן ממוסד ברבנים ובקהילות - מה שלא היה עד כה. אנו זקוקים למעורבותה ולקולה של ישראל, המשפיע על מדינות שונות באירופה להגנה פיזית על הקהילות ויהיה אפקטיבי מאוד נגד החקיקה האנטי יהודית", אמר הרב.

ח"כ הרב יעקב אשר אמר בדיון בכנסת, כי "על פי הסטטיסטיקה העצובה של נתוני ההתבוללות, 'ועידת רבני אירופה' הוכיחה בפעילותה כי בהיצמדות לשמירת המצוות ולהלכה המסורה לנו מדור דור, היא מצילים נפשות רבות מתופעות של התבוללות קשה. אנחנו מחזקים אתכם בהמשך הדרך ומברכים על פעילותכם".

יו"ר הוועדה ח"כ אברהם נגוסה קרא לממשלת ישראל לחזק את הקהילות, לדאוג לביטחונם ולהילחם בשיתוף פעולה עם הרבנים נגד החקיקה האנטי דתית והאנטישמיות הגואה: 'הקהילות באירופה מתמודדות בשנים האחרונות עם מקרי אנטישמיות קשים של תקיפה פיזית נגד חברי קהילה, והתופעה קיימת ברחובות וברשתות החברתיות. מדינת ישראל חייבת להיאבק באנטישמיות המודרנית כדי להבטיח את ביטחון העם היהודי, בישראל ובתפוצות".

במהלך הביקור בכנסת אירח יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ ניסן סלומיאנסקי את חברי המשלחת לישיבה חגיגית לציון חקיקת חוק עגונות חו"ל שיזם נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט, והענקת תעודות הוקרה למסייעים להעברתו. החוק, שגובש ע"י הרה"ר לישראל בשיתוף 'ועידת רבני אירופה' והנהלת ביה"ד הרבניים, בסיוע שרת המשפטים ועשרות ח"כים; יפעיל סנקציות והענשה כלפי סרבני בתי הדין באירופה.

הגר"פ גולדשמידט גילה בטקס, כי מאז נחקק החוק, שוחררו 26 נשים מעגינותן: "הוכח, כי החוק שהתקבל אפקטיבי מאוד לאכוף על הבעלים המעגנים להישמע לבתי הדין ולשחרר את נשותיהם. שרת המשפטים אמרה לי מיד כשהתחלנו את התהליך, כי סבלן של העגונות הוא נושא שכל שלוחי הציבור, רבנים ודיינים, לאורך כל ההיסטוריה, הדיר שינה מעיניהם, וכי היא תעשה ככל שביכולתה להקל על סבלן. לא נסכים – אמרה לי - שישראל תהפוך למקלט לסרבני גיטין מאירופה".

במרכז הדיונים עמדה ישיבת הועדה המתמדת, שהתקיימה בשיתוף עם הרבנות הראשית, כשבשיאה אמר הגר"ד לאו כי נחרד לגלות מקרים בהם הגיעו לידיו בקשות לאישורי 8 גיורים ביום אחד, ובמקרה אחר 12 גיטין שנערכו ביום אחד, על ידי 'רבנים' ניידים שהגיעו למקומות באירופה וערכו 'מבצעי בזק' של מעשי בית דין.

"היעלה על הדעת ששייך להקפיד על גדרי ההלכה המסורה לנו מדור דור, ב'מבצעים' מסוג שכזה? הגיע הזמן לעשות לכך סוף", הכריז הרה"ר, והוסיף: "לא נכיר בשום פנים ואופן ב'מבצעי בזק' של 'רבנים' ניידים המסובבים בחו"ל ומדברים בשם הרנות הראשית".

המנהל הרבני של הועידה, ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה הגר"מ לבל, שניהל את המגעים עם הרה"ר בברכת גדולי ישראל והכוונתם, בירך את הגר"ד לאו על ההחלטות החשובות והודה על שיתוף פעולה בין בתי הדין באירופה ובישראל. הגר"מ לבל חזר על עמדתה של 'ועידת רבני אירופה' כי רבני ודייני הועידה לא יכירו בגיורים ומעשי בית דין שנעשו בבתי דין שאינם ממוסדים כדת וכדין, גם בבתי דין פרטיים שבישראל, שאינם מוכרים כמובן ע"י הרה"ר לישראל.

כזכור, לפני כשנה וחצי ב'ועידת אמסטרדם', אשררה 'ועידת רבני אירופה' את החלטות ועידת הדיינים האירופאים שהתקיימה כחצי שנה קודם בירושלים. בכינוס שהתקיים בראשות גאב"ד אירופה הגר"ח ארנטרוי בהשתתפות הרה"ר לישראל, התקבלו שורה של החלטות חשובות ובהן: 'ועידת רבני אירופה' תכיר רק בגיורים ובמעשי בית דין שנעשו ע"י בתי דין מקומיים קבועים וחשובים; בית הדין דאירופה ירחיב את פעילותו וייתן שירותי מעשי בית דין לקהילות קטנות נוספות; רבנים חברי הועידה יתחייבו שלא לייבא 'רבנים' למבצעי גיור וכדומה; לא יבוצע גיור במקומות בהם אין תשתית לחיים קהילתיים יהודיים; יוקם מאגר מידע בינלאומי שיועמד לרשות בתי הדין ויהודק שיתוף הפעולה בין בתי הדין באירופה וישראל.

מאז הובעה דרישה זו ע"י גדולי ישראל, מתקיימים מגעים רצופים עם נציגי הרה"ר ושלוחיהם, במגמה לבלום את התופעה הנוראה בה רבנים שאינם מכירים את שפת המקום ואת המנטליות של אנשי הקהילות, יוצאים לישראל למסעות גיורים המוניים וחלקם אף מדברים בשם הרה"ר. כאמור, בעקבות ההסכמות ושיתוף הפעולה שקיבל תאוצה עם היכנסו של הרה"ר הגר"ד לאו לתפקידו, תיסגר הפרצה ההלכתית והמשפטית החמורה.

בישיבת הועדה המתמדת עסקו עוד הרבנים במגוון נושאים המעסיקים את קהילות אירופה ובהם מצב השחיטה הכשרה בפולין בלגיה והולנד. אב"ד אמסטרדם הולנד רבי אליעזר וולף הציג עובדה כאובה ומטרידה המראה כי גזירת השחיטה, לדאבון לב, כבר פוגעת ביהודי אירופה והיא נכנסת לתוקפה בחלק מהמחוזות בבלגיה ומאיימת להתפשט לכל רחבי היבשת: "מאחר וביהמ"ש לחוקה במחוז הוולוני לא פסק עדיין בעתירה שהגישה הקהילה היהודית נגד החקיקה נגד השחיטה הכשרה, זו נכנסת לתוקפה. בעוד כחודש, יאלצו הקהילות היהודיות בצפון אירופה להעביר ולבצע את השחיטה הכשרה של עופות בהונגריה, עובדה שתגרום שבכל אותן מדינות לא יקבלו חברי הקהילות עופות טריים שכן השינוע מהונגריה דורש זמן רב יותר".

בתום הביקור, אירחה עיריית בני ברק את הרבנים במתחם 'מרכז אחים' המפואר בעיר. לאחר שהרבנים קבעו מזוזות בעשרות מחדרי המרכז, היסבו חברי המשלחת עם ראש העיר הנכנס אברהם רובינשטיין, ראש העיר היוצא חנוך זייברט וראשי המרכז ,לארוחה חגיגית מרשימה במרפסת.

כמו כן, נפגשו הרבנים עם סטודנטים לממשל במרכז הבינתחומי בהרצליה אשר בקשו לשמוע דברים על יהדות ואמונה, בעיקר בענייני "הגיור האורתודוקסי", כדי להבין מיהו יהודי ומהי יהדות.

בנוסף, התארחו הרבנים ע"י חבר מועצת הפטרונים של הועידה יאיר יצהר בלחובסקי במלון 'הילטון' תל אביב, בערב 'דינר' בראשות הרב הראשי הגאון רבי ישראל מאיר לאו. בפני המשתתפים נשא אלוף (במיל.) עמוס גלעד סקירה ארוכה על ביטחון הקהילות היהודיות בתפוצות והמצב הביטחוני של ישראל במרחב המזרח התיכון.

דברים בשם ממשלת גרמניה נשא ד"ר פליקס קליין, נציג הקהילות היהודיות בגרמניה והאחראי למלחמה באנטישמיות במדינה, שהצטרף למשלחת. קליין גילה, כי כ-85% ממקרי התקיפה על רקע אנטישמי בגרמניה בוצעו ע"י אנשי הימין הקיצוני ולא ע"י ערבים מוסלמים, והציג את מפת האנטישמיות ואת הדרכים למלחמה בה.

באירוע חגיגי מיוחד, ציינו הרבנים מסיבת סיום תרגום הכרך השלישי בש"ס, מסכת מגילה לשפה הרוסית, פרויקט שהחל בעקבות ריבוי בעלי התשובה דוברי הרוסית והיהודים הרבים שמעוניינים ללמוד גמרא ולקבוע עיתים לתורה, שהדבר נמנע מהם בעבר עקב מגבלת השפה. על הפרויקט עמלו כארבעים אברכים מישיבת ׳תורת חיים' במוסקבה ומישראל, כשעל המלאכה מנצח הגר"מ לבל. הכרך שתורגם עם פרויקט ׳ושננתם׳ נתרם ע״י יו"ר חבר הנאמנים של הועידה בוריס מינץ ומשפחת גינדין. במהלך הביקור במעונם של גדולי ישראל הונח הכרך החדש על שולחנם.

את הביקור חתמו הרבנים בשיעור שנשא הגאון רבי אשר וייס, גאב״ד 'דרכי תורה', על אבטחת בתי כנסת ומוסדות הקהילה באירופה בשבת, בתפילה בקבר רחל וסיור בגוש עציון באירוח ראש המועצה שלמה נאמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר