"מתפללים התייאשו"

עומס מבקרים: התחבורה ב'קבר רחל' קרסה

תיעוד ועדויות שהגיעו לידי "כיכר השבת", ממחישים את עומס התנועה האדיר בשל כמות האנשים העצומה שהגיעה להתפלל על קברה של רחל אימנו, לרגל 'זאת חנוכה' • צפו (אקטואליה)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מראות עומס התחבורה האדיר בכניסה לקבר (באדיבות המצלם)

מאות אנשים שהגיעו היום (שני) לקבר רחל שבבית לחם, 'נתקעו' במשך זמן רב בדרך או בכניסה לאתר. חלקם התייאשו מההמתנה הארוכה, ושבו כלעומת שבאו.

מתיעוד ומעדויות שהגיעו לידי "כיכר השבת" עולה, כי במקום נוצר עומס תנועה אדיר, בשל הכמות העצומה של האנשים שהגיעו להתפלל על קברה של רחל אימנו, לרגל 'זאת חנוכה' שחל היום.

כמה מהמתפללים שפנו ל"כיכר השבת" תיארו מצב של חוסר שליטה, כשאת האצבע המאשימה הם מפנים לגופים הרלוונטיים, האחראים על ניהול נכון של הביקורים באתר הקדוש.

חלק מהטענות התייחסו לכך שלמרות העומס בשנים קודמות ב'זאת חנוכה', לא הופקו הלקחים והיום לא הוכרז כ'הילולא' - מה שהיה עשוי לאפשר היערכות משולבת ונכונה יותר של כלל הגורמים, או לאי הצבת סדרנים מקצועיים שיסייעו בהכוונת התנועה.

מנגד, ב'מרכז הארצי למקומות הקדושים', כמו גם בהנהלת האתר, מסבירים כי גם הכרזה על היום כ'הילולא' לא היתה עוזרת, ודוחים על הסף את הטענות בדבר חסר בהצבת סדרנים להכוונת ההמונים.

אך יותר מכל מדגישים הגורמים האחראיים, כי המקום קטן מלהכיל כמויות כה רבות של מבקרים: "הכמויות האדירות של הרכבים הפרטיים שהגיעו, גרמו לפקקי תנועה כבר ב'ציר 60' ובכניסה מכיוון 'צומת הרוזמרין', וגם האוטובוסים של התחבורה הציבורית נתקעו בין הרכבים".

לדבריהם, האפשרות של 'שאטלים' - הגעה באמצעות תחבורה ציבורית בלבד - לא הצליחה בעבר, כי הציבור משום מה לא נענה לרעיון הזה.

"מה שנהיה חייבים לעשות בעתיד, כי אין ברירה", מוסיפים גורמים המעורים בנעשה באתר, "זה בכל זאת למצוא אזור קרוב יחסית, בו האנשים כן יסכימו להחנות בהמוניהם את רכביהם הפרטיים, ומשם לצאת ב'שאטלים' דרך התחבורה הציבורית".

אילוסטרציה (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

מבחינת הכוונת ההמונים, הנהלת האתר והמשטרה - תחנת 'עוז'; 'מרחב קדם' - עשו לדבריהם את מה שנדרש, בכלים שהיו בידיהם, דוגמת זירוז האנשים בדרך למקום, וכן בכניסה וביציאה באמצעות הודעות במערכת הכריזה.

"אין קוסמות שבאמצעותה ניתן לגרום שכולם יוכלו להיכנס", אומרים ב'מרכז הארצי למקומות הקדושים'. "גם אם יהיו רעיונות טובים יותר, הם כנראה רק יפחיתו את משך ההמתנה ובכל מקרה לא יבטלו אותו לחלוטין".

גורם בהנהלת האתר מוסיף ומציין, כי מנכ"ל 'המרכז' יוסף שווינגר הבחין מבעוד מועד בהבדל בין השנה הנוכחית לשנים קודמות, בהבנה של המציאות בה בכל שנה כמות המתפללים עולה עוד ועוד. "בהתאם לזה גם התקצוב הנדרש הגיע מ'המרכז', עבור כל הצרכים שעלו בשטח", הוא מציין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר