פרופסור חרץ בראיון מעמיק

13 פרסי נובל לא הצילו אותו מלהיקרא 'הכולסטרול הרע'

כיצד הפכה המולקולה מהחשובות בבריאה עד שניתנו בהקשרה 13 פרסי נובל - למחמאה כל כך גרועה - 'הכולסטרול הרע', סקירה מרתקת מפי פרופ' חרץ (רפואה, שיווקי)

פרופ' דרור חרץ נשיא מרכז הליפידים במרכז הרפואי תל-השומר (צילום: עזרא טרבלסי )

'הכולסטרול הרע', מי לא שמע את צמד המילים הזה?

לאחרונה אנחנו שומעים את הביטוי הזה יותר ויותר וכדי לעשות סדר ולשמוע ממומחה בתחום את פשרם של מילים אלו, פנינו לפרופ' דרור חרץ נשיא מרכז הליפידים במרכז הרפואי תל-השומר, מומחה לרפואה פנימית ומחלות ריאה וכן בכל הקשור לטרשת עורקים, היפרליפידמיה, איזון משק שומני הדם.

פרופ' חרץ הדגיש כי על מנת להבין את הנושא לאשורו, מוכרחים אנו ללכת צעד אחורה ולהבין שהנושא הזה עלה על שולחנם של הרופאים רק ב- 200 שנים האחרונות.

"כולסטרול היא אחת המולקולות הכי עתיקות בעולם" פותח פרופ' חרץ "כי היא בונה את כל הממברנות של התאים שלנו ולכן כולסטרול זה מולקולה מאוד חשובה בביולוגיה.

ואכן על המולקולה הזאת ניתנו ועד היום 13 פרסי נובל, לא בגלל שהיא גורמת למחלות לב וכלי דם אלא באמת בגלל שהיא אחד מיסודות היקום שלנו."

וכאן מחזיר אותנו פרופ' חרץ לאחת האימפריות ההיסטוריות:" מחלות לב וכלי דם זה מחלה מאוד עתיקה שתוארה לראשונה ביוון העתיקה, אבל השכיחות של מחלות לב וכלי דם עלו בצורה דרמטית ב 200 שנים האחרונות מאז שאנו חיים בחברת שפע. אם לפני כן אנשים היו צריכים לעבוד קשה ולצאת לצייד בשביל שיהיה להם אוכל, היום אנחנו קצת צדים בסופרמרקטים עם כרטיס אשראי, או בעצם צדים בעיניים, אוכלים יותר ממה שאנחנו צריכים, צורכים יותר ממה שאנחנו צריכים, ואז מתפתח עודף כולסטרול."

וכאן מדגיש פרופ' חרץ את האבסורד - "אותו מנגנון הגנה שיגן עלינו במשך אלפי שנים שנשאר בחיים גם במצבים קשים, היום פועל לרעתנו.

כאשר יש עודף של כולסטרול מתקשה הגוף בעצם לפנות אותו והכולסטרול מתחיל לשכוע בכלי הדם ולגרום לעצירות שלהם ובסופו של דבר התהליך הזה שנקרא טרשת עורקים גורם למחלות לב וכלי דם"

אז כדי להבין את כל התהליך לעומקו, אנו ממליצים לכם לצפות בדבריו המחכימים והמרתקים כאחד של פרופ' חרץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר