אוכלים בלי שליטה? מחקר חדש עלול לסייע לכם

אנשים שנצמדים לתוכנית של דיאטה בקביעות, נתקלים לא מעט בחשקים בלתי נשלטים לאוכל - וכעת טיפול חדש עשוי לעזור להם להתגבר על התשוקות הללו (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

תרופה הנבדקת לשימוש בטיפול בהתמכרות מובילה גם לירידה מהירה במשקל ולצמצום צריכת המזון, על פי מחקר שנערך על בעלי חיים מהמחלקה הלאומית לאנרגיה של ברוקהייבן בארה"ב.

החוקרים בדקו 50 חולדות, חלקן הוכרו כבעלות עודף משקל ואחרות הוגדרו כבעלות משקל תקין. לאחר 40 יום של מתן זריקות ובתוכן חומר בשם ויגבטרין, החולדות שלקו בהשמנת יתר השילו עד 29 אחוזים מהמשקל הכולל שלהן, בעוד השאר איבדו 12 עד 20 אחוזים.

אוקיי, ואיך כל זה נוגע אלינו? התוצאות לא רק מזהות טיפול קל להשמנה, אלא גם שהשמנת יתר דומה מאד להתמכרות של ממש.

"הפרעת אכילה מוגזמת מקבילה מאד להתנהגות ולשינויים במוח שאנו רואים אצל מכורים לקוקאין", אמר ד"ר סטיבן דיואי, הכימאי הבכיר במעבדה הלאומית ברוקהייבן, שהוביל את המחקר.

גמולים מסמים חוזרים לסורם עקב השפעות של סביבתם. הם רואים מקום שבו היו קונים סמים, לדוגמא, ודופמין - שדר ההנאה של המוח שלהם, מתעורר לחיים.

אותו דבר קורה גם לחובבי אוכל כפייתיים: הם רואים עוגת שמרים מונחת על השולחן או שהניחוח של השוקולד מגיע לאפם והם משתוקקים לאכול אותה.

ויגבטרין מפסיק את מעגל הקסמים הזה על ידי מניעת עלייה בדופמין, על פי דיואי. אז הדחף הטיפוסי שבא בעקבות ראיה או הרחה של מאכלים טעימים נמנע ונפילה לא קורית.

חדשות טובות יותר: שלא כמו רוב הניסויים המיועדים לטיפול בהשמנת יתר, ויגבטרין כבר נבדק על בני אדם. למעשה, ה-FDA העניק לו מעמד של מסלול מהיר לאישור לאחר הגדרתו כאחת התרופות המטפלות בצורך קליני שלא מומש, ונראית בטוחה ויעילה.

אין הערכה מדויקת לכמות הזמן שתארך לעריכת השלב השלישי והאחרון של ניסויים קליניים בעניין. אם התרופה תאושר, ויגבטרין יהיה זמין לקניה באמצעות מרשם לטיפול בהפרעות אכילה כפייתיות.

"זה לא כדור קסם", אמר דיואי. "אבל תשוקות הנובעות מרעשים סביבתיים הן הגורם מס' 1 לאכילה מופרזת, כך שמדובר בסיוע עצום".

הרצון המוגזם לאוכל יכול לגרום אפילו לטיפוסים חרוצים ונחושים ביותר להיכשל במשימת הדיאטה שהציבו לעצמם ולא לעמוד ביעדים המשקל שלהם. עצירת אכילת היתר על ידי זיהוי רמזים ששולחים אותנו לתהום שוב ושוב, היא גילוי מרעיש וחסר תקדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר