"פשוט הוא"

סגר עסקיו בשבת - אך שר התורה לא שיבחו

איש העסקים שסגר את עסקיו בשבת, זכה לברכה ממרן שר התורה אך לא לשבחים על סגירת עסקיו בשבת משום ש'הלא דבר פשוט הוא', והאם החזר מס פוגם במצות הצדקה? (בארץ)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי (צילום: שלומי כהן - פלאש 90)

אל מעונו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי ברחוב רשב"ם בבני ברק, הגיע השבוע יהודי אמיד, שסיפר כי עד לא מזמן היתה לו חנות גדולה בבעלותו שהיתה פתוחה בשבת והרוויח ממנה הון רב של עשרות אלפי שקלים לשבת.

הוא תיאר בפני שר התורה כי כבר הרבה זמן הוא רצה לסגור את החנות בשבת אך היה לו מאוד קשה לאחר שהרגיש שהוא יפסיד כסף בכל שבת, אך עם כל הקושי, הוא עמד בניסיון ובפיתוי הגדול והורה לסגור את החנות לכל השבת.

איש העסקים המתין וציפה לתגובתו של מרן הגר"ח, לאחר שהיה בטוח כי הגר"ח ישבח אותו על עמידתו האיתנה לכבודה של השבת.

בעלון "דברי שיח", שם הובא הסיפור, נכתב כי במקום זה הרב הביט בו בפליאה ולא מבין למה הוא ממתין, והביט כאומר לו 'הלא דבר פשוט הוא', האדם חייב להפסיד כל ממונו כדי לא לעבור על איסור תורה אחד, על מה מגיע ישר כוח?

לבסוף, ביקש האיש בשפה רפה שיצליח או אז ברכו הגר"ח שיזכה להצלחה ויהיה לו ברכה בפרנסה.

בעלון, מופיע מעשה נוסף שהתרחש מיד לאחר מכן בחדר קבלת הקהל, כאשר אחריו נכנס יהודי אחר ואמר שזיכהו השי"ת בממון והוא תורם הון רב לטובת מוסדות התורה והחסד, ונפשו בשאלתו; על חלק מהתרומה הוא מקבל החזר מלא על פי חוק, החזר מס הקיים במדינה זו, והוא רוצה לדעת האם כיוון שהוא מקבל החזר על חלק מהתרומה נחשב לו מצוות הצדקה על כל הסכום או רק על הסכום שלא קיבל החזר.

הגר"ח נהנה מהשאלה ותשובתו היתה כי בודאי שיש לו מצות צדקה על כל פרוטה היוצאת מכיסו, וכי מה שאחרי זה הוא מקבל החזר - אין זה מגרע כלל מהמצוה העצומה שיש לו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר